Eurogamer.cz

Batman: Arkham Asylum

Kdo je lepší než Lara Croft? Batman!

Mediálním masážím se snažím nepodléhat. Povedlo se mi to i v případě této hry. Nevětřil jsem nic speciálního a co by taky člověk očekával od hry podle filmu. Jenže chyba lávky. Batman: Arkham Asylum se sice veze na vlně úspěchu dvou posledních filmů o netopýřím muži, ale mnohem blíže má ke komixové předloze. V hlavní roli se sice objeví Joker, ale pro něj pracuje nepřeberné množství dalších postav. O většině z nich jsem nikdy neslyšel a až Arkham Asylum mi otevřelo oči v tom, jak je svět Batmana složitý a plný šílených zločinců.

Arkham Asylum je blázinec a vězení v jednom pro ty největší padouchy Gotham City. Svou pouť v něm skončil v podstatě každý, kdo se kdy Batmanovi postavil. A že jde v tomto případě o velmi podivné kousky. Každopádně si na ostrově, na němž psychiatrická léčebna stojí, své odseděl a odléčil i samotný Joker. Role Batmana se tak ujímáte v momentě, kdy přivážíte bezmocného Jokera zpět tam, kam patří. Nicméně ve vzduchu něco visí a dle slov hlavního hrdiny bylo dopadení Jokera až moc snadné.

Samozřejmě, že se za pár minut pokazí vše, co se pokazit může. V celách sanatoria se ocitá naopak Batman a Joker se ujímá role správce léčebny. Hraje si s vámi jako kočka s myší a do nějaké poloviny příběhu se dostanete pouze tam, kde vás chce nebezpečný klaun mít. Zápletka je klasicky komixová a nečekejte od ní zázraky. Ovšem Arkham Asylum neboduje hlavní příběhovou linkou, ale tím, jak je vyprávěna a jak se vám postupně skládají střípky událostí ve velký obraz.

1

Tomuhle říkáš čísté boty?

Odkrývání Jokerova plánu na zničení Gotham City probíhá na několika frontách. Občas se objeví klasická příběhová animace, ale to jsou ty nejvypjatější okamžiky, kdy se setkáváte s největšími esy podsvětí. Než se k nim dopracujete, vyslechnete desítky rozhovorů stráží, Joker k vám promlouvá pomocí obrazovek a ampliónů rozesetých po celém ostrově a informace vám předá i hrstka přeživších spojenců.

Kromě toho luštíte hádanky a nalézáte trofeje pana Riddlera (Hádánkář). Jde o schované sošky, nahrávky terapeutických sezení se všemi hlavními zločinci, prostorově skryté symboly otazníků a zprávy ducha starého sanatoria. Většina z 240 hádanek vám za odměnu představí dalšího z Batmanových protivníků a důležitých hráčů na Gothamské scéně. Omezen pouze na filmová zpracování jsem byl velmi překvapen, kolik nepřátel Batman má. Už hádanky samotné vám o charakteru spoustu napoví a po jejich vyřešení se otevře zločincův profil s důležitými údaji. Batman: Arkham Asylum je mimo jiné i vynikající encyklopedie.

2

V této situaci máte několik možností řešení. Batarang, likvidace prvního protivníka a rychlý přestup na druhého nebo aplikace gelu. Vyberte si.

Doufám, že vás dlouhé popisování příběhu a všeho souvisejícího neunavilo, ale nový Batman stojí na čtyřech velmi silných pilířích, z nichž příběh je prvním z nich. Za druhý se dá označit atmosféra ostrova bláznů. Šílenost, strach a bezmoc doslova stříká proudem ze všech koutů. Herní plocha je omezena pouze na budovy léčebny a přilehlé pozemky, ale to vůbec nevadí. Prostředí je celkem sterilní a kromě administrativních, nemocničních a vězeňských prostor se jinam nepodíváte. Všechno jsou to tmavé chodby a místnosti, ale vymodelované s takovou precizností a důrazem na detail, že omezené prostředí spíše vítám než zavrhuji. A atmosféře tahle stylizace náramně pomohla.

Navíc, jak se situace vyvíjí, ostrov se neustále mění. Do již navštívených budov se musíte minimálně jednou vrátit a pokaždé je prostředí jiné. Čekají vás jiné cesty, jiné řešení problémů a jinak rozestavěné a ozbrojené stráže. Pochopitelně se nemotáte na stále stejných místech, ale hlavní trasy budete znát jako svoje boty. A nejen ty. Batman se vždy pohybuje ve stínu a skryt očím svých nepřátel a proto se připravte na prolézání klimatizací a šplhání na vysoké budovy i do hlubin šíleného vězení.