Eurogamer.cz

RECENZE GRID Autosport

Druhý a lepší pokus o závodní reparát na arkádové notě.

Na absolutní špičku žánru GRID Autosport sice znovu nedosahuje, ale díky mnoha vylepšením od GRIDu 2 je nový díl podstatně více povedený.

GRID Autosport beru jako reparát za krapet zpackaný předchozí GRID2 (recenze 7/10), jenž se sice docela slušně hrál, ale na špičku žánru absolutně nestačil. Ten úvodní příměr sedí, protože Autosport rozhodně není žádnou hrou ze "zelené louky", ale spíše takovým hodně předělaným a vylepšeným druhým dílem. I proto vyjde pouze na starší generaci konzolí + počítače, pročež známý EGO engine hry a vlastně celé jádro Autosportu je se svým předchůdcem fakticky totožné.

Nyní je ale celá hra podstatně dospělejší a více zasvěcená klasickému okruhovému závodění. A to na úkor blbinek typu předjíždění offroadových pikapů na čas, jak to prve nabídl trochu rozvláčný GRID2. V první řadě je to vidět na zcela novém uživatelském rozhraní, jež je totálně střídmé, až bych řekl chudé, bez jakýchkoli příkras a ozdob. Vše rychlé, jednoduché a funkční. Však mrkněte na obrázky v okolí vytípané z PC verze. A v té druhé to okamžitě poznáte na z gruntu předělaném jízdním modelu nové hry.

Bez šmouh na vozovce

Fuč je ten neustále driftující a smykující zážitek ze dvojky, kdy mezi vozidly různých tříd nebylo valných rozdílů a všechna chtěla mermomocí do zatáčky zadkem napřed. Nyní už jsou vlastně skoro všechny vozy podstatně klidnější, mají mnohem lépe čitelný projev a svůj pád do smyku poslušně hlásí předem, takže jej lze většinou krásně korigovat. Tedy pokud máte vypnuté asistence, protože s nimi jezdí autíčka jako na kolejích. Ano, všemožná nabídka volitelných řidičských pomůcek se od minulé absence znovu vrací na scénu!

On je to sice parádní zážitek zkoušet limity vozu a v napínavém závodě kolo na kolo ještě kočírovat skrze citlivý plyn výkonnou závodní mašinku, ale když třeba několikrát za sebou vlastní vinou vylétnete v hodinách do kačírku z prvního místa, tak vám dojde, že se ty asistence občas docela hodí. Tyto pomůcky si totiž můžete libovolně měnit kdykoli mezi jízdami, stejně jako vybírat z pětice obtížnostních stupínků AI pilotů. Restart je také k vašim službám a znovu nechybí tradiční přetáčky zvané "flashbacky" pro navrácení času při kolizích a chybách. Maximum je znovu 5 pro jeden závod.

Usnadnit si lze jízdu celkem pořádně, ale hra vás motivuje to samo sebou nedělat. Čím méně pomůcek aktivujete, tím více po závodech dostanete zkušenostních bodíků. Ano, to je klasický příklad - stejné to mají i u konkurence. Ale abych se vrátil znovu k jádru pudla, tedy k jízdě, tak s pomůckami je snad až moc pohodová, ale zase nikdy nezradí. I bez nich sice auta různých tříd zase jezdí až moc podobně a rozdílů v projevu je dokonce i mezi monoposty a cesťáky pomálu, ale zase je to mocné labůžo požitku z nutně citlivého ovládání plynu a brzdy, o řazení ani nemluvě, abyste se udrželi v rychlé stopě.

Ostatně skvělé je to zejména u formulí, kde zablokování kol udělá přesně to, co stejně vážící a výkonný monopost v reálu. Účinek a vůbec celý brzdný projev tu je vynikající a sám jsem si lebedil v hledání limitů každého oblíbeného vozu. Jako kdybych seděl v závoďáku na polygonu bezpečné jízdy a zkoušel, co vůz všechno snese a kdy mi ukáže přilnavost sbohem. Takže suma sumárum je zdejší ježdění znovu jasně arkádové, ale tuze zábavné a o třídu lepší, než v minulých dvou dílech.

Sběrné suroviny

Nošením dříví do lesa by bylo hanit tradičně solidní, byť zhola nereálný destrukční model, ale v tomto si GRID hry tradičně přisazují. Určitě si říkám, že je lepší totální drtička, i když s podivně odpadávajícími částmi, než něco příšerného, co umí Gran Turismo, či polovičatého z Forzy, Shiftu nebo rFactoru. Opět tak čekejte solidní šrotoviště, odpadlé kusy karoserie na vozovce a okamžitý konec/restart při totálce s uvedením přetížení. Prostě dobrá klasika, stejná co minule. Poškození vozu má celkem slušný vliv na další jízdu, takže můžete počítat s vybočováním, skuhráním motoru a povadlou akcelerací i maximálkou. Připomínám, že míru destrukce si lze samozřejmě navolit, ale to byste se ochudili o pohledný zážitek z bouraček a muchlaných kovů.

Občas lze dokonce vidět i pěkná saltíčka přes střechu u protivníků či častá probrždění do zatáček, ale nemůžu se zbavit dojmu, že AI jezdci až moc hbitě vystřelí z kačírku v akceleraci, která je vám velmi vzdálená, byť všichni máte stejná auta. Tady hra okatě podvádí, to si myslím, ale žádné gumové lano catch-upu jako v Turismu tu napínat nebudete. Jakmile vám ujedou, tak vám ujedou, ale na nižší obtížnosti zejména před zatáčkami dosti zpomalují, tak je zase chytnete.

Ona AI je stále snad až přespříliš agresivní a taková mlátičková. Čistá jízda tu je kolem vás skoro vyhynulý druh a velmi často vás někdo nakopne, naťukne a prostě vezme na rohy. Taky jsem se dost divil, když jsem poprvé vlezl do slabší formule F3 a hra mi se svatozáří kolem DVD disku oznámila, že teď mám na kontakty zapomenout, využívat vzduchového pytle (ten ale zrovna moc nepomůže) a jet čistou stopu. Po tom, co jsem odvezl do sběrny druhotných kovů omlácené plečky snad poloviny startovního pole z předešlého závodu cesťáků, jsem uklidnil hormon a s novoročním předsevzetím, že omlátím už jen třetinu pole, jsem vyrazil.

Asi tušíte, že mi to vydrželo do druhé šikany a umělým jezdcům do té první. Zase si mě oťukali jako kuličku ve stolním fotbálku, že jsem se naštval a své přední přítlačné křídlo komukoli před sebou narval do zadku jak čípek do projímavého štamgasta. Naštěstí to přilnavost prakticky nezmění, tak dobrá hra zase není. A to jsem prosím hrál na střední AI obtížnost! Směrem dolů je to samozřejmě lepší, ale je nutné s agresory počítat. Nicméně i minule hra jezdila podobně agresivně, takže to neberte jako výtku, spíše varování. Ostatně díky tomu jsou závody velmi živelné a napínavé, však tady jezdí zvětšený počet až 16 vozů na trati, což není věru vůbec špatné číslo!

Život kolem dokola

Na testované PC verzi pak Autosport vypadá vlastně skoro stejně co předchůdce, tedy velmi příjemně i bez balíku HD textur, který bezplatně vyjde pro PC později. Na maximální grafiku mi hra dala stálých 50-70 FPS (Core i5 3,4 GHz, GTX-660 2GB, 16GB RAM, Win8). Perfektní jsou velmi živá okolí tratí, z nichž by si takové Gran Turismo 6 mohlo vzít dobrého příkladu. Diváci nejsou placky, moc se neopakují, slyšitelně hlučí a mávají, na obloze krouží televizní vrtulník, sem tam přelétne letadlo, občas i nějaký ten vyplašený pták a hra simuluje znovu dokonce i drobný hmyz před startem. Na grafiku ani optimalizaci nemohu říct křivého slova, ale nevím, jak to vypadá přes kopec u konzolí. Tam bych se obrázku a plynulosti asi trochu bál, protože GRID2 vypadal příšerně a ještě se u toho pěkně kuckal.

Formulové závodění v kategorii Open Wheel

Divoké sezóny

Závody v kariéře jsou zase rozkouskovány do sezon, ale jeden takový ročník je nyní hlavně na úvod už podstatně kratší, klidně jen pár závodů a rok fuč. Zase je ale těchto sezon o dost více než minule, výběr dostupných podniků pěkně široký a Autosport vám navíc dává naprostou volnost, v jaké závodní disciplíně se budete angažovat. To je podstatný rozdíl zejména od konzolové konkurence, kde vám jiné hry v podstatě servírují všechno možné a všechno možné také musíte pro 100% zisku odjet. Tady má každá z pěti hlavních disciplín svoji zkušenostní kolonku a při sbírání XP bodíků můžete jezdit všechno, nebo také jen jediný typ závodu. Je to na vás. Možná zvolíte cestovní vozy, možná dáte přednost "tunerským" podnikům s muscle kárami a drifty, jsou tu formulové závody i vytrvalostní jízdy nikoli na kola (začíná se od 4), ale na vyšší časový limit (typicky od 8 minut výše), kdy si musíte dávat pozor na opotřebení pneušek, protože pit stopy zde žel chybí. DIRT Showdown přispěl destrukčními derby a nechybí ani zábavné časovky (jede se s odstupy, nejnižší čas vyhrává).

A teď prosím ovace, protože Autosport má jednu věc, co jiné hry nemají! Na scénu přijíždějí nepovinné tréninky a také KVALIFIKACE!!! Ano, nevěřil jsem svým očím, když ti dva jinak opomíjení předchůdci každého dobrého závodu vyhopkali na obrazovku. Ale je to tak, na trénink máte deset minut a na kvaldu 3 kola, takže to ani nezdržuje. Navíc vám hra celou dobu hlásí časy a koriguje umístění na roštu, takže ta tři kola jsou pěkně strhující! A do toho na vás řve inženýr do rádia, že to musíte dát. Když se pak kvalifikace vzdáte, začínáte úplně vzadu, což na lehčí nastavení je celkem jedno. Ostatně plno zdejších podniků se jezdí i bez kvalifikací, rozmanitost jim dodávají ještě různě měněné letmé i statické starty či rošty do druhého závodu v podniku s obráceným pořadím, jistě inspirované z mistrovství světa cestovních vozů WTCC.

Jezdí se tu jinak za sluníčka i v noci, občas sprchne, ale už tu není ta hutná mlha z Okutamy druhého GRIDu, ani žádná dynamická denní doba či proměnlivé počasí. I díky těm cvičným jízdám a kvalifikaci může být herní doba Autosportu podstatně delší než minule - každá z pěti hlavních disciplín kariéry zabere do finále minimálně 6-8 hodin a první větší mistrovství se zpřístupní až po takových 7 hodinách jízdy. Na konci pak nečeká finále Grid Worldu z jedničky, ani vrchol World Series Racing (WSR) ze dvojky, nýbrž závěr Grid Legends Series, k němuž se ale budete prokousávat pěkně dlouho. Ostatně ten zdejší vrchol představují logicky sportovní prototypy typu Loly B05 a Mazdy 787 z Le Mans, jimž trochu níže sekundují sportovní vozy FIA Gran Turismo a japonského GT mistráku.

Pokud jdeme ještě dolů na začátek hry, tak mineme osmiválce z EuroV8Series (minulý víkend byly v Brně a Tomáš Kostka vyhrál!), krapet níže supersporty/hypersporty (Pagani Huyara, McLaren P1...), dále tu máme dva typy monopostů od Dallary s F-312 formule 3 a "indikárou", klasiky jako Sierru RS500 a Deltu, zmíněné cesťáky z ETCC a WTCC pro zdejší obdobné šampionáty, přičemž na úplném dně trůní "obyčejné" civilní automobily jako jsou Mini a KTM X-Bow. Docela slušná garáž ne? Protože celková nabídka vozidel, jež obyčejně dostanete od závodních týmů zdarma k dispozici, činí 88 kousků. Pro srovnání je to o 37 vozů více, než minule. Tvůrci si neodpustili také dvě smyšleniny od fantasy značek ADC a Jupiter, drtivý zbytek nabídky jsou ale skutečná licencovaná auta.

To že mají být kabiny?

Více o Grid Autosport

Na silnici nahlédnete celkem 6 kamerami, když jsou zpátky dva různě vzdálené pohledy z kokpitu. I když kokpit je tady nadnesené slovo, protože těm černým a totálně rozostřeným šmouhám kolem čelního okna se nedá vůbec říkat interiér. To Codies totálně odflákli, snad už i v úplně jiném Watch_Dogs jsou lepší kokpity než tady. Jeden ze dvou pohledů zpoza auta má k tomu navíc příliš nízký náhled, takže není pořádně vidět silnice a tvůrci úplně vypustili zrcátka! Nejsou ani v jednom pohledu, takže musíte stále přepínat tlačítko pro zpětnou kameru.

Rozčilení naštěstí dobře zchladí, spolu s auty, také důrazně občerstvená nabídka tratí, jichž Autosport nabízí 22 unikátních ve 111 variacích. To je o 8 více unikátních, než má GRID2. Ale tu stovku Autosport nekale honí také skrze naprosto nereálné reversní varianty i skutečných závodních okruhů, kde se v reálu vůbec takto nejezdí a okruh na to ani není stavěný. Rakouský Red Bull Ring je toho dobrým příkladem. A navíc desítka tratí byla jen kosmeticky vylepšena a šupem okopčena z minulého dílu, však mrkněte na seznam lokací vlevo do tabulky. Každý okruh má minimálně dvojici variant (normál a nazpátek) a některé mají až 6 profilů, přičemž je zachované známé rozdělení na skutečné uzavřené tratě, smyšlené okruhy ve skutečných městech a dokonce tu je i jeden premiérový fantasy okruh Autosport Raceway.

Výroční koncepty

Abyste se při řízení ani chvilku nenudili, tak tu můžete skrze dvě tlačítka tlačit či brzdit svého spolujezdce z týmu, i když mi to většinou moc nefungovalo. Blbec jezdí na 15. místě, poradím mu ať na to šlápne, on se vykosí a stejně dojede poslední... Později už parťáci jezdí krapet výše, ale ani se tomu snad nemusíte věnovat. Leda pro splnění požadavků týmu a sponzorů, když máte jako parta porazit v bodech jinou stáj, to se pak trochu té komunikace s kolegou vyplatí. Opět platí to tradiční, že za plnění přání svého šéfa (týmy si před podniky svobodně vybíráte z nejméně dvou), sponzorů či porážku rivala zase o něco navýšíte své zkušenostní bodíky a postoupíte výše v progresu, což znamená rychlejší postup do finální série za méně závodů.

GRID Autosport v angličtině vyjde v pátek 27. června pro PC, PS3 a X360 od 899,- Kč.

koupit na Xzone.

Málem bych zapomněl na dalších pár chybiček, jako jsou opět klasicky nedokonalé a blbé penalizace, jež někdy jsou spravedlivé, ale jindy vůbec (proč mě hra zbrzdí, když mě do vnitřku zatáčky pošle protivník vzadu?), loadingy jsou často dlouhé a opakovačky znovu nelahodící a bez tv kamery jako ve dvojce, což nezachrání ani YouTube upload. Znovu také závodíte jen proti anonymním jménům, reální piloti z jedničky zase nebyli licencováni, byť se tu najde i pár českých jmen. Naštěstí jsou to v pěkném zážitku z celé hry jen menší drobty, protože jako celek se Autosport kupodivu slušně povedl a určitě svého nedomrlého předchůdce dokázal plně a skvěle nahradit!

VERDIKT: Nepamatuji se, že bych k nějaké hře přistupoval s takovým prvotním despektem, jako k Autosportu. Po stále zábavném, ale hodně nedokonalém GRIDu2 jsem vůbec nic neočekával. Autosport mě ale naprosto překvapil. Ano, stále mu hodně chybí a absolutní špičku závodění pořád stíhá s odstupem, ale ten se povážlivě zkrátil v parádním a velmi napínavém arkádovém závodění pro všechny, jež zase nabízí i to, co velikánům žánru chybí.

8 / 10

RECENZE GRID Autosport Michal Jonáš Druhý a lepší pokus o závodní reparát na arkádové notě. 2014-06-24T15:00:00+02:00 8 10
REKLAMA

- komentáře (17)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

  • Nahrává se...