RECENZE MotoGP 14

Evoluce pod dohledem Jorge Lorenza.

Najíždím na startovní rovinku Masarykova okruhu, motor jde do otáček a ručička tachometru se rychle blíží hodnotě 200 km/h. Když míjím výjezd z boxů, jedu už bezmála dvěstěčtyřicítkou. Ovšem právě v ten okamžik už musím pomalu brzdit, abych ideálně najel do první pravotočivé zatáčky. Následuje mírná levá, výjezd a kratší přímý úsek, na němž jde pedál plynu znovu až na podlahu. Zhruba tři sta metrů před prudkou zákrutou na levou ruku jdu potom ostře na brzdy a ještě pevněji sevřu rukama volant, chci trefit apex co možná nejlépe.

Pedál plynu? Volant? To skoro vypadá na renonc typu „a jak se daří nebožce"? Ale nenechte se zmást, jste tu správně, opravdu hrajeme a recenzujeme MotoGP 14, virtuální podobenství Mistrovství světa silničních motocyklů. Přičemž úvodní odstavec přestavil celkem věrohodně, nenásilně a vtipně ;) jednu z letošních novinek. MotoGP 14 zkrátka nabízí i svezení v autě. Co svezení, svižnou rychlou jízdu na čas, kterou vám i změří.

To když se jezdí režim Time attack a v uvozovkách se závodí v oficiálním safety caru motocyklového MS. Ano, je to spíš legrácka, zajímavost a pochybuji, že někdo zdejší BMW M4 otestuje na všech tratích, či se dokonce bude tahat s kamarády o co nejlepší výkony. Zároveň jde o pěkné promo, ten Bavorák měl totiž letos premiéru a jeho šestiválec s turbem, a 430 koní výkonu, z něj dělají zajímavý sporťák. Na druhou stranu, ve hře s logem MotoGP je to tak nečekané a překvapivé, že ona M4-ka bude dost možná vůbec tím prvním, po čem v úvodu skočíte a co osedláte. Můj případ.

A dál? Perex to už napověděl, MotoGP 14 určitě nezpůsobí zemětřesení, ani žádnou revoluci v žánru, autoři se zaměřili spíš na vychytání mušek a dopilování ostrých hran. Přičemž je sympatické, že to sami bez problémů přiznávají a nehoní si zbytečně triko, konečně zmíněný safety car se nedostal ani na krabičku. Té vévodí „tester" Lorenzo, hesla o evoluci a tradiční oficiality, jako poznámka o licencích, akurátním složení jezdeckého pole, či zbrusu nové argentinské Grand Prix. Což kvituji a víc ani nechci, jelikož loňská MotoGP 13 nabídla vše co mohla. A prakticky i vše, co by motocyklový fanda mohl od licencované závodní hry chtít.

Drobná kritika se jako obvykle snesla jen na technickou stránku, já si před rokem v recenzi posteskl i nad absencí klasických výzev, kterými jsou vývojáři z Milestone téměř posedlí. Což je vtipné, protože pro letošní ročník jsou to právě Challenges, které staro-nově obohacují nabídku herních módů a patří málem k hlavním novinkám, když ne rovnou k tahákům a trumfům. Italové to tentokrát pojali vskutku velkoryse a se vší parádou, jelikož nové módy se scénáři jsou hned dva. A skoro se chce říct, že jeden lepší než druhý.

Takzvané Real Events 2013 si berou na paškál uplynulou sezónu a v sedmnáctce sezení předkládají vybrané, či hned rovnou klíčové a zásadní, bitvy a obraty jednotlivých závodů. Samozřejmě v obvyklém podání a kabátě, kdy se znovu bavíme o přepisování historie, respektive o jejím potvrzení a zopakování. Scénáře se tak znovu točí kolem chyb a pádů, zoufalých snah o předjížděcí manévry a umístění na bedně. Takže kupříkladu, takový Rossi: po špatném nájezdu do zatáčky a ztrátě několika pozic, vás hra vyzve dostat se v jeho kůži zpátky do čela, dojet vedoucí skupinku a vybojovat minimálně třetí místo.

Pěkné je, že prezentace je jaksepatří atraktivní, MotoGP 14 nejprve přehraje klip a reálný záznam daného okamžiku, aby následně plynule přešla rovnou do konkrétní situace a předala vám řídítka, jakoby s obligátním „je to tvoje a teď se ukaž". Nemusím asi říkat, že scénáře jsou často dost drsné. Nejen kvůli případným helpům (ne všechny jsou vždy k dispozici), ale často hlavně z podstaty samotné události a výzvy. Většinou máte sjeté gumy, nebo přinejmenším stroj poškozený po pádu a velmi často je prostě soupeř i lepší, respektive disponuje kvalitnější technikou. Nástrahy počasí (jako dojezd závodu na mokré trati) jsou pomalu to nejmenší. Co dodat, vždycky je to výzva a vždycky je to nervák, nejen v případě pokusu o vymazání vítězství Marca Márqueze takovým Danielem Pedrosou.

MotoGP 14 však žije také minulostí, když předkládá dalších sedmnáct výzev, ve kterých figurují (až na výjimky) legendy a slavná jména historie. V módu Challenge the Champions se již mnohdy hraje s fikcí, ačkoliv i tady narazíte na několik reálných scénářů a bitev. Závodí se v podobném duchu (opět manévry za pět minut dvanáct a heroické výkony na strojích poškozených, potažmo pomalejších než má váš rival), přičemž jistě nejen pamětníky potěší účast hvězd jako Wayne Rainey, Kevin Schwantz, Michael Doohan, Luca Cadalora, či Alex Crivillé. Ale souboje tu svádí i mladší garda, na dráze soupeří také Capirossi, Biaggi, Checa, Barros, nebo Ukawa. Jedním slovem paráda.

O zbývající herní náplni už jen telegraficky, protože hra staví skutečně na pevných a provařených základech, nic co by zkušené závodníky zaskočilo. Máme tady rychlý závod (Instant Race), souboj s chronometrem (Time Attack), kompletní závodní víkendy se vším všudy (Grand Prix), taktéž kompletní sezónu (Championship) a samozřejmě dost možná to hlavní, kariéru. Ani režim MotoGP Career nedoznal zásadních změn a už bych se opakoval, proč měnit něco, co skvěle funguje? Pointa kampaně se tak neliší (nadějný nováček, pár závodů na divokou kartu, podpis smlouvy v Moto3, v dalších letech pak postup do Moto2 a kdo ví, třeba jednou klapne i angažmá v královské třídě MotoGP) a vlastně ani pojetí, když většinu času mimo okruh prosedíte v motorhomu, s maximálním servisem.

Vizuálně jsme se letos velmi přiblížili první F1 2010 od Codemasters, s výhledem na boxy a parkující kamiony, s manažerem, šéf inženýrem a vedením stáje na telefonu, respektive v počítači. K dispozici je také šatna (tvorba jezdce a značkové vybavení odemykané za úspěchy je samozřejmostí), sbírá se také reputace, počty fanoušků i úkoly od týmu (v nadcházejícím závodě buď lepší než jezdcec XY). Víc to rozebírat netřeba, šlo by jen o nošení dříví do lesa, ostatně podrobnější popis najdete v každé SBK recenzi, či u loňské MotoGP 13. I rallye série WRC to řeší podobně.

Pár novinek jsem přesto objevil. Mezi ty přínosné patří systém upgradů. Nejde o nic dramatického, nicméně během sezóny lze směrovat cestu, po které se ubírá vývoj motocyklu. Vytvářejí a v uvozovkách vyrábějí se takzvané Data Packs. Inženýrům jednoduše řeknete, že tentokrát by to chtělo vylepšit podvozek, brzdy, převodovku, nebo motor..., a oni na tom zapracují. Samozřejmě ne všechno je stejně náročné a komplikované, na něco si počkáte klidně i pár měsíců, jiné vylepšení bude k dispozici třeba už příští, či přespříští závodní víkend. A jistě, vývoj jde mnohem lépe, když se vám na trati daří.

Z kosmetických změn zmíním nahrazení Twitteru internetem. Co že to? Vloni hra frmol a hektickou sezónu prezentovala skrzeva sociální síť. Dostávali jste interaktivní vzkazy od fanoušků, popichovali se se soupeři, svět reagoval na vaše úspěchy, podepsané smlouvy i povedené akce na dráze. Bylo to příjemné, uvěřitelné a kariéra tím ožila. Letos vše jede na podobné vlně, jen místo rádoby Twitteru pročítáte sportovní stránky na webu. I tam se aktuálně zobrazují témata vám blízká, hodnotí se odjeté závody, lze si přečíst výkřiky fanoušků, stejně jako rozhovory se soupeři.

Drobnostmi v režimu kariéry však novinky nekončí. Jsou tady i nějaké drobnosti ve hře samotné. ;) Ale už jsem to říkal, MotoGP 13 možná nebyla dokonalá, ovšem jestli něco v Milestone umí, pak závody motorek. Moc prostoru na zásadní změny a inovace tedy nezbývá, většinou jen stačí věci lehce učesat. Platí to kupříkladu pro nově implementované informační šipky. Jelikož hra z pochopitelných důvodů nemá zpětná zrcátka, tvůrci nově přidali vizuální značky, reflektující provoz ve vašem nejbližším okolí. Máte tak přehled o soupeřích a není nutno tak často manuálně otáčet hlavu a přepínat se do pohledu vzad.

Ale je to jen na vás, vše se dá vypnout. Což je zároveň oslí můstek k tématu přístupnosti a nastavení. Nejste tu noví, že ne? Máte něco odježděno v sériích SBK a MotoGP? Jinak bych totiž znovu musel vyprávět o obsáhlé nabídce helpů, několika fyzikálních, respektive jízdních modelech, několika úrovních umělé inteligence (která je pochopitelně víc než solidní) a vůbec o všem, co hráči umožní nastavit si hru doslova na míru a uzpůsobit ji také použitému ovladači. Arkáda, nebo div ne simulace, na klávesnici i na gamepadu, plně manuálně, či snad s výraznou pomocí počítače..., MotoGP 14 bude zkrátka taková jakou ji chcete mít.

Závěrem ještě něco málo k technickému zpracování, jakkoliv tady budu next-gen hráčstvu možná pro smích. ;) Já ještě nemám PS4. A nemám ani Xbox One! Což není relevantní, jelikož pro něj MotoGP 14 vydána nebyla. Nicméně, kam v tomhle ironickém tónu mířím je snad jasné. Pokud chcete hody a relativně viditelnou proměnu, skočte do PS4 verze. Milestone totiž posunuli svůj engine na nový level a jestli je to někde znát (lepší textury, nasvícení, efekty...), pak na nové generaci. Já hrál na Xboxu 360, tudíž nešlo vyloženě o hitparádu - přestože i na téhle platformě je znát, že grafika byla trochu přeleštěna a jeví se o něco málo detailnější.

MotoGP 14 pro PC, PS4, PS3, X1 a VITA vydal Comgad v červnu za 999-1499 Kč.

koupit na Xzone.

Nepřeslechnutelné je rovněž nové ozvučení, než abych se pouštěl do závěrů typu „všechny značky zní přesně jako jejich reálné předobrazy" zůstanu raději u mírnějšího „je to změna a zvuk motorů je lepší než kdy dřív". Každá třída, každý stroj..., nejenže se naprosto jinak řídí, což je samozřejmé a přechod do nové kubatury leckoho možná zaskočí, ale ony také naprosto jinak vrčí. Toliko tedy ke zvuku, já byl spokojen, opovažte se zase někdo vytahovat vysavače a včelí úly. Co však musím vytáhnout já, jsou opětovné poklesy FPS (typicky na cílových rovinkách vybraných okruhů, kde se toho zobrazuje prostě moc), nebo tribuny s diváky, kde se toho (myslím těch lidí) zobrazuje zase až moc málo. Inu Milestone. Nejde o obří továrnu, nemají super engine, ani velký rozpočet, takže hráči lačnící po „super grafice" si zaslintají spíš někde u aut.

Slavný závodník testuje hru

VERDIKT: Když přijde řeč na motorky, Milestone moc dobře ví co dělat. Inu Italové. Chválil jsem už loňský ročník a s MotoGP 14 to nebude jiné, lepší závody silničních motocyklů jen tak nenajdete. Co na tom, že konkurence je mdlá až nijaká. MotoGP 14 má všechno co má mít, tvůrci oproti třináctce leccos lehce vylepšili a přidali i atraktivní herní módy a scénáře. Drobný postesk tak znovu putuje asi jen k technickému zpracování, přestože i tam se inovovalo, engine a grafika stále nepatří do první ligy. Nicméně to ani studio a vydavatel.

8 / 10

RECENZE MotoGP 14 Marek Beniač Evoluce pod dohledem Jorge Lorenza. 2014-07-11T17:41:00+02:00 8 10

- komentáře (2)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

  • Nahrává se...