RECENZE Battlefield 4

Válka podle šablony, taková je příběhová kampaň.

Příběhová kampaň pro jednoho hráče se u Battlefield 4 pro Xbox 360 nachází na DVD číslo 2. To samo o sobě něco napovídá: podobně jako u filmů (kde na prvním disku bývá film a na druhém bonusy) je zde kampaň stavěna do role jakéhosi bonusu k tomu hlavnímu, tedy k multiplayerové části hry na disku číslo 1. A pokud jde o povinnou instalaci HD obsahu, ten se samozřejmě také nachází na disku číslo 1. Zkrátka a dobře, tvůrci jakoby sami předpokládali, že příběhová kampaň bude v pořadí zájmu až na druhém místě. Přesto stále existuje početná skupina hráčů, která takové střílečky hraje jen v singleplayeru, a právě pro ně je určena tato jeho recenze.

Ono to běží

Přesně tohle byly moje bezprostřední pocity po vstoupení do hry. Čiré překvapení z toho, že ta nádhera, ukazovaná na veletrzích a v trailerech za pomoci PS4 nebo silných počítačů se vůbec rozběhla na mém starém dobrém Xboxu 360 - nevypadá přitom zas o tolik hůře. Jistě, hardcore znalci a grafici nepochybně vypozorují dlouhý seznam zjednodušení, slabších textur a tak podobně, nicméně z hlediska toho "co se děje na obrazovce a jak to působí" hra kupodivu poměrně přesně odpovídá dřívějším předváděčkám, takže nedochází k žádnému klamu jako např. u Aliens. V jednom nejmenovaném pořadu jistý novinář obdivoval, kolik ptáků léta na obloze nad staveništěm a na X360 jich není méně. A co je důležitější, postavy jsou stejně propracované, odrazy světel stejně nebo velmi podobně působivé a bojiště podobně rozlehlá, jako to slibovaly trailery.

Upřímně jsem litoval, že první mise ve hře je právě ona, ze které jsme už drtivou většinu viděli v onom sedmnáctiminutovém reklamním videu, včetně úvodních titulků atd. Ten příjemný šok z toho, jak skvěle hra vypadá, by byl mnohem lepší, kdyby se odehrál u něčeho, co už nemáme stokrát nakoukané. Takhle jsem jen užasl, že to opravdu není renderovaný film, ale ingame grafika. Po zbytek oné mise se mi ale vtíral nepříjemný pocit, že postupuji podle šablony, kterou mi předtím někdo předvedl. Skvělá grafika ovšem není všechno, svoje dělá i tradičně bezkonkurenční zvuk a parádní animace.

Bohužel všechno není tak idylické. Hra sice na staré konzoli drží slušný počet snímků za vteřinu, nicméně občas narazíte na bugy, především problémy s kolizemi (většinou když se pohybujete - např. ve výtahu - z jedné výšky do druhé). Úplně nevinně se mi taky povedlo objevit východ, kudy bylo možné spolehlivě vypadnout mimo mapu. Něco mi říká, že tyhle chybky nemají až tak moc společného s výkonem X360, jako spíš s určitou odbytostí, podobně jako tomu bylo vloni u MOH: Warfighter.

Nesnáze v Číně

Jsem mírně řečeno fanoušek moderní vojenské tématiky, nejen ve filmech a ve hrách, takže se tímto žánrem snadno nechám strhnout. Myšlenka zasadit prakticky celou hru do současné Číny je navíc relativně svěží a v duchu moderní geopolitické situace, takže jsem příběhu zpočátku dával slušné naděje. I kdyby selhala zápletka jako taková, pořád dokážu ocenit řádné wow momenty, smysluplné dialogy a situace související s operací speciální jednotky.

Zápletka BF4 se točí okolo úspěšného atentátu na vysoce postaveného čínského představitele, který se Rusové snaží hodit na Ameriku, aby tak zatáhli Čínu do války. Jak jednoduše to zní, tak jednoduché to bohužel také je - všechny zvraty v příběhu jsou naprosto předvídatelné a ten nejhlavnější z nich je opakovaně naznačován dopředu, až je to trapné.

Hráč zaujímá roli nemluvícího. Tenhle zastaralý "trik" FPS her už mi vážně leze krkem - v příběhových hrách podle mého soudu působí nesmyslně a křečovitě. Jste velitelem tříčlenné speciální jednotky, která se snaží eskortovat klíčové VIP z čínského území, které se rychle zaplňuje vojáky, vrtulníky i tanky. Dobrá čtvrtina hry se také odehrává na palubě letadlové lodi, což je poměrně vděčné prostředí z hlediska atmosféry.

Nejvýraznější postavou je váš parťák s přezdívkou "Irish", nicméně navzdory slušnému hereckému výkonu mi přijde role "zuřivého Afroameričana" poněkud zastaralá. Mnohem víc jsem si užil nečekanou ženskou/čínskou posilu: ženy mi ve válečných hrách obecně hodně chybí, přitom v reálných válečných konfliktech zas takovou raritu nepředstavují. Tak nebo onak, příběh vás asi do kolen nedostane, přestože mu slušně pomáhá hudba a místy se najde zajímavá situace nebo dialog.

Vozidla a destrukce

Ono je zřejmě obecně bláhové očekávat, že se jednoho dne některá z těch "velkých" válečných stříleček vzmůže na tak zásadní příběh, jako se povedl např. v Spec Ops: The Line. Určitě od nich ale očekáváme solidní porci propracované hratelnosti, v případě série Battlefield navíc s pořádnou dávkou otevřenosti a zničitelnosti prostředí či pestrosti vozidel.

Leč i po téhle stránce mě kampaň docela zklamala. Vozidel není zas tak moc, ovládáte je vždy pouze na jasně vymezených místech (například je tu mise pro tank, ve které můžete lézt z tanku do tanku, ale ne do ničeho jiného... to i Halo zvládlo lépe) a žádné z nich mi nepřišlo tak cool, jako nástup do stíhačky v Battlefield 3 kampani.

Zničitelnost prostředí je na tom lépe, ačkoliv na bourání všech domů v dohledu (jako v Battlefield: Bad Company) musíte zapomenout. Nicméně většinu plotů, sloupů a obecně krytů dokáže granát nebo raketa rychle znehodnotit - což vede k mnohem dynamičtějšímu pohybu po bojišti. Za něj zodpovídá také citelně vylepšená umělá inteligence: nepřátelé jsou hodně pohybliví a prakticky pořád budou hledat nové pozice ve snaze vás oběhnout a dostat vás do kleští. Samozřejmě se to pořád nevyrovná živým protihráčům, ale i tak jsem měl z nepřátel "správně nepříjemný" pocit.

Válka podle šablony

Co ale považuji za největší problém hratelnosti BF4, je víceméně stejná situace opakující se stále dokola. Dostanete se na prostranství, kde se pohybuje řekněme dvacítka nepřátel a jedno nebo dvě vozidla. Můžete se zkoušet "proplížit" (pomůže vám nový zaoblený ukazatel, který jako by vypadl z Far Cry 3), ale většinou dříve nebo později začne přestřelka a pak jde vše podle toho samého schématu.

Příběhový trailer

Jasně, jednou je to zasazeno do města, podruhé na venkov a potřetí do hor... nicméně pořád jde o to samé. Zbytek hry pak tvoří buď bloudění koridory v budovách nebo podpalubí a párkrát se projedete na člunu. Nezapomenutelné scény se konají, ale vždy je tvoří nějaká ta velká, předchystaná destrukce: ať už je to potápějící se letadlová loď nebo něco podobného. Pokud tedy za velkou inovaci nepokládáte sníženou viditelnost v misi s tajfunem.

Samozřejmě, základní herní mechaniky jsou skvělé (ostatně musí fungovat v tom hlavním: hře pro více hráčů), nicméně když se nad tím tak zamyslím, vlastně mi ani nijak extra nevadilo, že kampaň po sedmi hodinách skončila. Toho šablonovitého čištění dvacetičlenných skupinek jsem tou dobou měl tak akorát.

Novinky

Ta největší pestrost nakonec přišla z docela nečekaného místa: arzenál. Na každou misi sice dostanete určitou kombinaci zbraní, ale podle toho, jak dobře misi zvládnete, se vám odemykají pro následující mise zbraně lepší. Kromě toho je můžete také získat sebráním od nepřátel (zaregistrují se vám natrvalo). V herním prostředí jsou pak rozmístěny bedny, kde si můžete jednak doplnit munici, ale hlavně vybrat ze všech dosud odemknutých zbraní. Pokud tedy chcete většinu hry projít například jako odstřelovač, máte možnost. Zároveň je odemykání nových zbraní slušná motivace pro opakované hraní misí a snahu dosáhnout lepšího skóre.

Battlefield 4 pro PC, X360 v češtině a pro PS3 v angličtině vychází dnes, koncem listopadu bude následovat i na PS4/Xbox One.

Zajímavý nápad je také možnost přikázat všem vašim parťákům, aby spustili palbu na protivníky, na které se právě díváte (prostě nejbližší skupinka směrem, kam právě míříte). Bohužel je ale radost z této funkce zmařena tím, že jakmile vás nepřátelé jednou uvidí, střílejí po vás i v případě, že se do nich pustí vaši parťáci. Zkrátka a dobře, priorita nepřátel je zřejmě za všech okolností hráč.

Úvodní půlhodina ze singlu

Vaši parťáci nicméně dokážou sem tam nějakého toho protivníka opravdu zneškodnit, byť jinak mají spíše problém s hráčem udržet krok. V příběhových segmentech si naopak mají tendenci stoupnout na místo, kde byste nejraději stáli vy. Další z drobností, naznačujících, že příběhová kampaň asi neprošla příliš intenzivním a pečlivým dolaďováním.

Kajícně se musím přiznat, že se mi kampaň BF3 líbila o něco víc. Působila pestřeji a uhlazeněji, byť třeba umělá inteligence nebyla na takové úrovni. Nicméně když už jsme u toho srovnávání - nelineární, dlouhá a pestrá Black Ops 2 singleplayerový souboj s BF4 vyhrává na celé čáře. Anglicky méně zdatní hráči určitě ocení lokalizaci meníček a titulků do češtiny. Působila na mě v xboxové originálce dobrým dojmem, nezachytil jsem žádného do očí bijícího šotka.

VERDIKT PRO SINGLEPLAYER: Příběhová kampaň hraje v případě Battlefieldu 4 zcela očividně druhé housle. Pořád sice těží z vynikající audiovizuální kvality a mimořádného rozpočtu, nicméně jí chybí hloubka, uhlazenost a kupodivu i pestrost. Hardcore fanoušci si možná užijí opakované lovení lepších zbraní na vyšší obtížnost, ale i oni zřejmě brzy přesedlají na něco výživnějšího. Pokud bych měl prozatím hodnotit BF4 bez multiplayeru, výš než na šest z deseti bych se čistě za singleplayer nedostal (více k hodnocení viz tabulka vlevo).

6 / 10

Battlefield 4

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC