Colin McRae DiRT 2

Návrat krále na trůn? Jen z pohledu Američanů.

Příchod druhého dílu Colin McRae Dirt mi připomněl, jak rychle běží čas. Člověk by ani neřekl, že už je to více než dva roky, kdy původní rally sérii Colin McRae vystřídal stejnojmenný nástupce s podtitulem Dirt. Ten na sebe vzal nelehký úkol, kterým nebylo nic menšího než přinést do upadající série čerstvou energii a nové nápady. Nutno říct, že se to částečně podařilo a variabilita soutěží byla skutečným zpestřením, jež si zasloužilo pozornost hráčů. Naopak, poněkud nečitelný jízdní model, přestřelená účinnost brzd nebo strašlivé nazvučení motorů devalvovalo snahu vývojářů dostat se znovu na vrchol virtuálních rally závodů.

Od druhého dílu jsem tedy nečekal nic menšího, než opravy nedostatků z jedničky, která i přes své nesporné přednosti nedosahovala kvalit konkurenčních titulů. Tvůrci hry to vzali pěkně od podlahy a překopali skutečně vše, na co sáhli. První viditelnou změnou je zajímavě řešený interface – rozhraní hry, které tvoří karavan jezdce a jeho nejbližší okolí. Z pohledu z vlastních očí se přepínáte mezi jednotlivými položkami, a pokud si chcete vybrat závod, jednoduše se přesunete ke stolu, kde si na mapě zvolíte konkrétní lokaci.

Mitsubishi na trati v Maroku.

S každým novým závodem vás efektně seznámí video na zavěšené LCD televizi, poté si vezmete startovací kartu a venku před karavanem si vyberete auto. Přestože jsou některé z přesunů lehce delší, než by bylo záhodno, jako celek působí tento systém velmi sympaticky a přirozeně. Navíc je doplněn, stejně jako první díl, o loading obrazovky, které jsou neustále aktualizovány spoustou zajímavých statistických údajů. Díky tomu je Dirt 2 jednou z velmi mála her, jejichž loading obrazovky nijak neobtěžují. Závody se odehrávají v devíti různých destinacích, kde je zastoupena Amerika lokacemi v Los Angeles, Kalifornii a Utahu, potom je tu Asie s Japonskem, Čínou a Malajsií a nakonec Evropa s Londýnem, Chorvatskem a Marokem. Ne, to opravdu není omyl. V Codemasters se rozhodli, že v turnaji X Games Europe bude evropský kontinent reprezentovat i Maroko, což si nedokážu dost dobře vysvětlit.

BMW a rallye? V DiRTU jasná věc.

Mimo tří turnajů X Games nabízí hra spoustu jednotlivých závodů nebo celých šampionátů, které tvoří klasická Rally, Rally Cross, Domination, Last Man Standing, Gate Crasher atd. Výběr je dostatečně pestrý, navíc je podpořen rozdělením na divize Rookie, Pro a All-star. Osobně mě mrzí, že zmizely stadiónové speciálky, kde se jezdily závody jeden na jednoho a stejně tak se nedočkáte ani závodů kamionů. Je to bohužel daň za přílišné zaměření hry na americký trh. Pokud tedy očekáváte u nás populární soutěž WRC, značky aut jako Citroen či Ford nebo dokonce mistra nad mistry Sébastiana Loeba, pak na tuhle hru urychleně zapomeňte. Jen malou náplastí je memoriál Colina McRae, který je v závěru krásnou připomínkou života tohoto skvělého závodníka.

Poameričtění celé hry se promítnulo i do výběru dostupných značek aut, které tvoří z velké části právě produkce americká a hlavně japonská. Pouhopouhé dva zástupce evropské provenience tvoří automobilky BMW a Vokswagen, které jsou zastoupeny po jednom kusu ze své jinak přebohaté výrobní řady. Bohužel, tohle je první větší slabina hry, protože vývojáři se pustili do nesmyslných experimentů a do offroad závodů nasadili auta typu BMW Z4 Coupe nebo Nissan 350Z. Takové přehmaty i nešťastné pojetí jednotlivých „erzet“ bude evropský hráč těžko odpouštět.

Rallyecross nechyběl už v jedničce.

Stejně tak jsem se nerad smiřoval s přílišným fanděním americkým vozům, jejichž parametry maximální rychlosti, akcelerace i řízení jsou obvykle nejlepší, přestože o tom lze ve skutečnosti s úspěchem pochybovat. Není to ale tak moc důležité, protože tyto hodnoty se ve hře samotné příliš neprojevují. I když si vyberete auto s nejlepším zrychlením, soupeři vám po startu pokaždé ujedou. Nemám rád tyhle drobné podvody, kterých se vývojáři občas dopouští, ale nejedná se ani o fatální nedostatek.

Colin McRae: DiRT 2

PS3, Xbox 360, Nintendo Wii, PSP, PC, Nintendo DS