Recenze české verze strategického ANNO 2070

Přežijete ekologickou katastrofu se zvýšením hladiny oceánů?

Osidlovat přelidněný svět může někomu připadat trochu uhozené. To ale jen do chvíle než Vám Anno 2070 naservíruje pozadí prodělané ekologické katastrofy s dramatickým zvýšením hladiny oceánů, která spláchla veškerou známou infrastrukturu a překreslila mapu všech světadílů. Jako mávnutím kouzelného proutku máte opět "čisté plátno" a můžete se zase s chutí pustit do osidlování úrodných zbytků planety, ovšem s technologiemi budoucnosti.

Singleplayerová kampaň má tři etapy a dohromady 11 misí. Větší část scénářů v podstatě nahrazuje tutoriál, neboť hráče seznamuje s pravidly budování kolonií a udržováním ekonomiky. Novinky a pokročilejší herní prvky jsou odkrývány postupně, takže i člověk, co žádné Anno nikdy předtím nehrál, to bez potíží vstřebá.

Docela mě překvapilo, že jsem si v prvních misích nepřipadal nijak zvláštně. Vlastně naopak jsem si říkal, že autoři jen vtipně navlékli osvědčené postupy ze středověkých dílů na ekonomiku budoucnosti. Stále tak platí na začátku postavit přístav a zbudovat náměstí. K tomu pár baráčků, něco vytěžit a postarat se o to, aby lidičkové měli čím naplnit hladová břicha. Mezi sklady pendlují vozítka nebo se suroviny přesouvají pomocí automatických vznášedel. Už mi to skoro zavánělo zklamáním, ale ty zásadní novinky se zkrátka objevily až později a ve správnou chvíli.

Prakticky všechny kampaňové mise disponují prioritně příběhovými úkoly. Neustále pro ostatní NPC postavy sháníte nebo vyrábíte materiál, vozíte z místa na místo předměty či po něčem pátráte. Krom toho budujete své ostrovní městečko, ale je to čistě na vás, jak si ho uspořádáte. V tom se skrývá poměrně pěkná záludnost. K postupu do dalších misí totiž stačí splnit příběhové úkoly a máte v zásadě hotovo. Trochu to svádí k tomu stavbu města flákat, protože to zdánlivě ničemu nevadí.

Problém však může nastat později, kdy zjistíte, že se celé vaše hospodaření hroutí, finance jsou v těžkém mínusu a nelze pokračovat v dalším hraní. Takhle nějak se projevuje trhlina v ekonomice, jenž má svůj původ třeba v rozhodnutí z předchozí či předminulé mise. Scénáře totiž nezačínají pokaždé na novo, ale většinou navazují tam, kde jste skončili v předchozím kole.

Vyšší počet příběhových úkolů vcelku chválím. Hra je díky tomu zajímavější a nesklouzává jen do stereotypního budování. Frakce průmyslových magnátů a ekologů jsou v Anno 2070 stěžejní, zdatně jim ale sekunduje třetí strana vědců. V rámci kampaně v roli průmyslníků ždímáte suroviny a snažíte se o technologický rozvoj, který nicméně vede k sérii živelných a ekologických katastrof. Posléze si vyzkoušíte frakci ekologů, se kterými se naopak snažíte napáchané škody zmírnit a napravit. O slovo se také přihlásí i vědátoři, s nimiž se zase pustíte do napínavého luštění záhady ztracené archy a později i do urputné obrany proti počítačovému viru ohrožující celou frakci.

Díky vědcům navíc dostáváte v Anno 2070 možnost kolonizovat mořské dno. Je to asi jedna z největších novinek v této herní sérii. Nejen že se zde objevují ponorky, které se mohou pohybovat na hladině i pod ní, ale regulérně lze stavět nové budovy na mořském dně a rozvíjet zde podmořský průmysl. Spojení s venkovním světem zajišťují hladinové budovy propojené s mořskou základnou sloužící jako přístavy pro zásobování a obchodování.

Vyzkoušejte si demo.

Zvládnutí ekonomiky v žádné z her Anno nebylo brnkačkou a ani tentokrát tomu není jinak. Všechny strany mají opět svůj vlastní stavební strom s několika postupně se odemykajícími úrovněmi a hráč má podobně jako v Anno 1404 možnost používat technologie více frakcí zároveň. Sice jsem naznačoval, že základní rysy budování zůstávají věrny minulým dílům, ale Anno 2070 přináší díky zasazení do budoucnosti spoustu nových typů budov a vytváření průmyslových řetězců. Hlavním zdrojem příjmů jsou tradičně daně občanů a čím vyšší úrovně vaši obyvatelé dosáhnou, tím více vám přispívají do městské pokladničky. Na druhou stranu astronomické částky za údržby budov dokážou tak rozhodit celkový rozpočet, že si bez vedlejších příjmů prostě neporadíte.

Nedílnou součástí hraní je proto i nadále obchodování, kterému je zapotřebí věnovat náležitou pozornost. Ačkoli si můžete v domovských přístavech opět navolit pasivní obchodování (tj. označíte přebytky a jiný obchodník je může koupit) v kampani mi tenhle systém moc nefungoval. Byl jsem tak nucen co nejvíce tvořit vlastní obchodní trasy a posílat své zboží všude, kde o něj bylo alespoň trochu zájem a byla nabídnuta slušná cena.

Po dohrání hlavní kampaně je v Anno 2070 možnost věnovat se sedmi samostatným scénářům rozdělených do tří typů obtížnosti nebo si zvolit vlastní nekonečnou hru. Multiplayer je nyní přístupný už v základní verzi hry, což je výrazné plus oproti minulému Anno 1404, kam hra více hráčů dorazila až s datadiskem Benátky.

Grafická stránka hry je srovnatelná s předcházejícím dílem Anno 1404. Ostatně při bližším zkoumání vám nemůže uniknout skutečnost, že byl použit stejný grafický engine vylepšený o nové prvky a podmořské prostředí. Herní svět je díky nespočtu nových modelových objektů hodně rozmanitý a design futuristických staveb velmi ucházející. Kritiku bych utrousil snad jen na opakující se styly obytných budov, které způsobují jednolitost větších sídlišť. Na něco podobného jsem si ale stěžoval už u minulých dílů, takže se nejedná o nový, ale spíše přetrvávající problém.

Celkově se dá říci, že Anno 2070 znamená pro tuto herní sérii výrazný pokrok a spoustu nových nápadů. Ty jdou ruku v ruce se sci-fi prostředím, ve kterém si vývojáři mohli dovolit mnohem více popustit uzdu své fantazie. Domácí hráči se navíc mohou těšit i z české lokalizace, kterou pro náš trh připravila distributorská firma Playman a to formou titulků. Čeština je zdařilá stejně jako tomu bylo v minulém díle, takže jí mohu vřele doporučit.

ANNO 2070 v české PC verzi u nás vyšlo koncem listopadu za 1099 Kč.

koupit z Xzone

VERDIKT: I když pro mě samotného zůstává nejoblíbenějším dílem Anno 1404, musím uznat, že přesun této série do budoucnosti společně s řadou nových herních i grafických prvků, se jednoznačně povedl. Jedná se o poctivé a komplexní dílo, které fandy této série prostě nemůže zklamat.

8 / 10