RECENZE finální verze Someday You'll Return CZ

Hororový výšlap po Česku.

VERDIKT: Sice nedosahuje kvalit jiných příběhových adventur či hororů, přesto rozhodně stojí za zahrání a našince jen potěší. Bez medaile.

„Jednou se tam vrátíš". Tak by se dal přeložit název turisticko-hororové novinky od nezávislého českého týmu CBE Software. A jak se taková hra kuchtí? No, to se vezme Chřibská pahorkatina jako základní lokace, nacpe se tam půlka Českého Švýcarska i s Pravčickou bránou, dále Moravský kras, skautský tábor, prvorepublikovéopevnění vč. tun železobetonu, několik památných stromů, chybějící dítě a otec sociopat. Rozeberme si to hezky popořádku.

Úvod je bezesporu působivý a zaháčkuje vás hned průjezdem po autentické D1 až do Chřibských lesů, kde se postupně dozvídáte, že hlavní hrdina se jmenuje Daniel a pátrá po své dceři jménem Stela, která utekla z domova. Proč a jak se to dověděl, to však jen tak nezjistíte. Hned první večer však poznáte, že s pátráním to nebude tak jednoduché. Než dorazíte do stanového tábora, kde Daniel dělal před lety hlavního vedoucího, čeká vás noc plná hrůz a nemilých překvapení.

Hra prolíná realitu se snovým světem plným železobetonu, ohňů, kvílejících cupujících ohavností, ale také tmy, betonových chodeb a krvelačného monstra - Zvířete. Ta realita už je o poznání příjemnější. Čekají vás Chřiby doplněné o řadu kulturních, technických a přírodních památek, radost pohledět. A že je na co. Jestli se autorům něco povedlo, tak je to právě toto přírodní prostředí. Je vidět smysl pro detail, ač občas se i mistr silničář utne a osadí na obě strany silnice oranžové odrazky patníků.

A nebyly by to české lesy, kdyby v nich chybělo značení Klubu českých turistů, to vám ostatně pomůže zorientovat se trochu v místních trasách, protože většinu času nemáte u sebe nic než jen mobil, batoh, deníky, sadu nářadí a polní alchymistickou dílnu. Ano, je to tak, abyste jen tak nepobíhali po lesích, připravili si vývojáři i pár miniher. Třeba kombinovaní předmětů, které je zde pojato ke škodě hry nerealisticky, protože hned první noc dostanete do vínku kompletní sadu nástrojů včetně kladiva, ke kterému je pro jistotu přiloženo i pár hřebíků.

Alchymie je už kapku zajímavější, protože vám pomůže dostat se přes překážky nebo odhalí věci dříve neviděné. Autoři si tady z nás dělají šprťouchlata - protože třeba na lektvar „Vhled" potřebujete blín, durman, mandragoru a lysohlávky - doma rozhodně nevařit! Určitě nečekejte, že by vás hra vodila za ručičku, tedy do určitě míry. Všechny přítomné hádanky jsou docela jednoduché a dají se relativně snadno vyřešit. Osobně jsem na pár místech čekala něco složitého a zabralo mi dost času přijít na to, jak je to jednoduché, když se pořádně rozhlédnete kolem, nebo si dobře přečtete nápovědu v podobě nejrůznějších papírů a knížek, které vám hra doslova strčí pod nos.

Pro turisty a hráče, co se rádi kochají přírodou, je tu přítomno několik druhů výzev. Ať už ve sbírání QR kódů a naučných tabulí odkazující na skutečná místa v ČR nebo kytarových písní (které si můžete i zahrát) nebo jen poházených papírků. I když Someday You"ll Return nabízí pěkné a pestré prostředí české přírody, není to zcela to pravé ořechové. Na to, že je hra postavena na Unreal Enginu, je až nepříjemně koridorová - kromě chvil, kdy můžete volně prozkoumávat. Jakmile plníte hlavní úkol, není kam uhnout ani cesty zpět.

Vše je postaveno na Unreal Engine a dle toho to také vypadá. Krajiny jsou nádherné, dokreslené povedeným nasvícením, noční scény též působivé. Hudba a zvuky se snaží o totéž a vcelku se jim to i daří. Přetrvávajícím problémem i ve finální verzi jsou akorát občasné textury, za kterými prosvítá bílá barva. Výkon je plynulý, hra se na moderním stroji nijak netrhá. Minimální HW požadavky jsou mírné (Intel Core i5, 4GB RAM, GTX970 a 13GB na HDD).

Hlavní hrdina Daniel je nesympatický, sebestředný a hrubý. EQ 0. V průběhu hraní u něj sice dochází k určitému posunu, ale... Přičtěme k tomu dceru Stelu, o které zpočátku nic nevíme a krom pár věci od ostatních táborníků či jejího deníku se také o moc víc nedozvíme. Vyprávění příběhu je zjevně slabou stránkou, zvlášť když první známky klišé ucítíte již po první hodině. Autoři se asi snažili navodit tu správnou Blair Witch atmosféru, ale po chvíli jsem snové pasáže vnímala spíš jako otravné zlo, v kterém se musíte plížit před naprosto slepými nepřáteli a zdrhat před divochem, co se vás snaží zabít.

Pocit strachu tak zažijete prakticky pouze v betonových kobkách, kde vám dělá společnost žárovička 0,3 watty (mimochodem - Mayday baterku pohání ve skutečnosti 4,5V baterie, ne monočlánky), tma a podivné zvuky. Nemyslela jsem si, že si budu kdy stěžovat na rozvleklost, ale zde by se asi nějaké to zkrácení přeci jen hodilo. Hra má spoustu nevyužitého potenciálu a vyprávění by se dalo osvěžit lepšími prvky než sny z betonu a ohně. Atmosféře bohužel nepomáhá ani ne zrovna přesvědčivý anglický dabing. Ještě jsem zapomněla na špatné animace postav, zvláště v obličeji.

Tento kontrast bude o to větší, zapnete-li si češtinu. Hra má kompletně české rozhraní, vč. veškerých textů knih, dokumentů obrázků i textur, což musím ocenit, tohle dalo spoustu práce. Ovšem je kapku s podivem, že původem česká hra je napsaná originálně zcela v angličtině a o češtinu se musel postarat pan Ženíšek (překlad např. Zaklínač 3 a hora dalších). No proti gustu...

Autoři udávají herní dobu na 15 až 20 hodin (já hrála více než 14 hodin) a pokud se rádi touláte, tak v ní strávíte času ještě víc. Hra je dostupná na platformě Steam za 27 eur nebo ve fyzické podobě s bonusy v podobě tištěné mapy, nášivky a dalších věcí za 799 Kč.

Není to Beyond Two Souls, Life is Strange ani Firewatch. Tato hra je divná, ale dobře divná, vyplatí se u ní vydržet do konce. Na to, jak málo lidí na ní pracovalo a s jakým rozpočtem, se jedná o chvalitebné dílko.

Jen trochu škoda toho uspěchaného vydání. Jak už bylo zmíněno, čeština se dodělávala poslední a některé screenshoty tomu odpovídají. Hře by prospěl ještě třeba měsíc navíc, ale už vycházejí patche. Třeba šplhání by bylo potřeba dopilovat, stávalo se mi, že hrdina se chytl kamene až na druhé či třetí kliknutí. Občas zlobila kamera, některé jiné mechanismy zase byly moc syrové.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2020.