RECENZE Football Manager 2023 CZ

Vyloženě údržbový ročník zachraňují šikovní čeští fanoušci.

VERDIKT: Po několikáté za sebou vyloženě údržbový ročník, ale tentokrát alespoň s oficiální UEFA licencí. FM23 je stále nejlepší fotbalový manažer široko daleko, ale bez komunitních úprav je sotva poloviční – BEZ MEDAILE.

S každoroční recenzí nového Football Manager si obvykle dávám trochu na čas a mám k tomu několik důvodů. FM23 je nyní po dvou větších updatech na mnohem lepší technické úrovni než před měsícem, komunita v mezičase stačila vydat vlastní a notně vylepšenou databázi pro českou ligu a další parta lidí dokonce stihla celý Football Manager přeložit do češtiny! Aktuální zážitek ze hry je tak VÝRAZNĚ odlišný, než tomu bylo v době, kdy jsem testoval betaverzi nebo zkoušel novou sezónu krátce po vydání hry.

Už vloni jsem psal, že barevná stylizace loňského Football Manager 2022 - recenze - velmi nápadně připomínala FM21 a letos vlastně můžu napsat to samé. Člověk, který se v jednotlivých ročnících dokonale nevyzná, ani nevidí žádný zásadní rozdíl, a to není dobrá vizitka. Vstup do hry je tak vlastně varováním, že ani letos žádné velké změny nemůžete čekat. V minulých letech jsem pro údržbové díly měl větší pochopení, ale myslím, že už uzrál čas na nějaký znatelnější pokrok. Místo toho, zde máme jen spoustu drobných vylepšení, jako jsou vylepšené reporty skautů, pár nových animací hráčů na hřišti, možnost plánovat si budoucí sestavu hráčů nebo větší interakce s fandy týmu.

Rozpačitost z malého množství novinek trochu napravuje zjištění, že do hry přibylo oficiální licencování Ligy mistrů, Evropské ligy a Konferenční ligy. To je skutečně povedené vylepšení, které je hodně viditelné. Zvlášť, pokud nehrajete nějakou pralesní ligu a máte možnost si k evropským soutěžím alespoň přičuchnout. Oficiální loga soutěží a licencovaná grafika se neomezuje jen na zápasy samotné.

Nový kabát má i slavnostní losování, které se snaží nabídnout podobný zážitek, jako když probíhá TV přenos při předkolech a při losování do skupin základních částí. Do FM23 byly integrovány i další licencované prvky jako je úvodní hymna ligy mistrů, grafika časomír nebo skutečné trofeje. Nic to ale nemění na tom, že drtivá většina běžných fotbalových lig stále postrádá svoje loga, fotky hráčů či správné dresy. V tomhle ohledu se bez práce herní komunity a stahování mnoha GB dat alternativní grafiky stále nevyhnete.

Jako fanda českého fotbalu jsem tradičně zahájil sezónu ve Fortuna lize a bohužel jsem se nestačil divit, jak to jde rok od roku s naší ligou z kopce. Jako by nestačilo, že jsme před pár lety přišli o oficiální českou lokalizaci celé hry, tak nás vývojáři začali trestat ještě více. Soupisky týmů jsou ještě OK a jsou i aktuální. Ovšem statistiky hráčů jsou vesměs zamrzlé tak sezónu až dvě dozadu. Pár příkladů z pražské Sparty. Na podzim 2022 jsou Juliš s Krejčím (starším) v životní formě a vyučují celý zbytek týmu. Nové posily typu Čvančara nebo Sadílek mají kvalitu, že mi asistent na první schůzi řekl, že bych je měl dát radši do B-týmu. Přitom všichni víme, jaká je realita.

Ale tím to nekončí. V přípravných zápasech si toho ještě nemusíte všimnout, ale jak naskočíte do ligy, tak je evidentní, že je něco špatně. Počty střídání totiž nekorespondují s aktuálně nastavenými pravily. Podle FM23 tak v české lize můžete vystřídat pouze tři hráče za zápas namísto pěti, a to už je hodně zlé. Navíc se přenesla i chyba z minulých ročníků, takže týmy ve Fortuna lize mají problém s penězi za TV práva. Sečteno podtrženo, domácí fanda Football Manageru je v neupravené základní verzi odkázán na hraní v angličtině a v české lize musí strpět těžko omluvitelné chyby a nedostatky.

V tomhle místě bych mohl klasickou recenzi ukončit a rozloučit se. Nicméně mi to nedá a budu pokračovat, protože díky velmi zdatné fanouškovské komunitě se i tento odfláknutý ročník Football Manageru dá vcelku snadno proměnit ve vybroušený diamant. Nic z toho, co dál napíšu, už ale nemá logicky vliv na výsledné hodnocení hry.

FM23 jde notně vylepšit jak po grafické, tak i herní stránce a ani to nedá moc práce. Loga, fotky a dresy do všech myslitelných herních lig již tradičně najdete na adrese zde což je už mnoho let skoro bezedná studnice grafických vylepšení a přídavků vynikající kvality. Teprve po přidání těchto grafik je z FM23 skutečně pěkná hra.

Pro fandy české Fortuna ligy, mám také skvělou zprávu. Díky české fanouškovské stránce si totiž můžete do hry stáhnout přepracovanou databázi české ligy, která řeší alespoň počty střídání a TV práva. Jako bonus dostanete hloubkové zpracování až na úroveň našich okresních přeborů! Pokud tedy zatoužíte po detailních českých soutěžích, stačí si najít na Steam Workshopu této hry uživatele jménem „Tenshi“ a kliknout si na odběr modu „Czech Republic (D8) by Tenshi“. Jedinou podmínkou potom je, že musíte rozjet novou hru. Do dříve uložených pozic se změny z nové databáze nedostanou. Já rozhodně neváhal a začal znovu s Tenshio databází a nelituji.

Stránky FMseries.cz se vůbec vyplatí bedlivě sledovat, zvlášť pokud vás štve hrát FM23 v angličtině a stýská se vám po kompletní české lokalizaci, kterou jsme měli dlouhé roky k dispozici. Už teď si tam můžete ZDARMA! stáhnout verzi s překladem zahrnující i poslední velkou aktualizaci. Ukázky z překladu si ostatně můžete prohlédnout na okolních obrázcích.

Celkové pocity jsou z FM23 letos ještě rozpačitější než vloni, přesto nezbývá než konstatovat, že lepší fotbalový manažer stejně nikdo nenabízí. Nějaká zdatnější konkurence by tedy celé sérii Football Manager myslím jen prospěla. Pokud se k FM vracíte po nějaké pauze, je to jasná koupě, ale jestli doma hrajete loňský ročník, zůstaňte v klidu nebo si počkejte na nějakou hodně velkou slevu.