If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Stalker Call of Pripyat

EXKLUZIVNĚ: potřetí do Zóny. Jak se proměnila?

Ze hry, která původně málem ani nevyšla, se nám postupně vyklubala pěkná série. Dokladem toho je již třetí samostatné pokračování s podtitulem Call of Pripyat. To se od svých starších sourozenců odlišuje již svým pojetím. Zatímco první díl Shadow of Chernobyl byl více než tajemný a bylo na hráči, aby střípek po střípku sám složil pozadí příběhu, druhý díl Clear Sky zase fungoval jako prolog, který se odehrával v časové ose před událostmi jedničky.

Call of Pripyat řeší pozdější události než předchozí dva díly a to v kompletně novém prostředí, což se v zásadě čekalo. Už lokace v Clear Sky byly z velké části recyklovány z prvního dílu, takže zkrátka muselo přijít něco nového a to včetně příběhové linie. Ta je nyní více přímočařejší a hlavně je vám vše v samotném začátku celkem obšírně vysvětleno. Víte, kde přesně se nacházíte, co se odehrálo a co se od vás vlastně očekává. Už tedy žádný další start v momentě, kdy jste se probrali z mrákot a nic si nepamatovali.

Blíží se další emise! Je na čase najít si nějaký vhodný úkryt.

Hra je cílena nejen na původní hráče, ale i na úplné nováčky, kteří žádného z předcházejících Stalkerů nehráli. Proto je úvodní intro poměrně zdlouhavé, protože se zaobírá minulostí černobylské katastrofy, dále popisuje vznik Zóny a charakterizuje její obyvatele - stalkery. I člověk, který o této herní sérii tedy nic neví, se poměrně snadno vpraví do děje a zjistí, o co zde kráčí.

Situace v Zóně se v úvodu Call of Pripyat stala neúnosnou pro ukrajinskou vládu, která se prostřednictvím své Rady národní bezpečnosti a obrany rozhodla pro mohutný vojenský výsadek. Bojové vrtulníky naložené vojáky vletěly do Zóny, ale byť jejich navigátoři měli přesné mapy, aby se vyhnuli nebezpečným oblastem, všechny stroje postupně havarovaly a žádný z nich se nevrátil zpátky na základnu.

Tovární komplex Jupiteru - místo, kde dobrou noc dávají mutanti, slepí psi a další havěť.

Vojenské špičky Ukrajiny byly touto situací zděšeny, ale neodvážily se až do vyřešení celé události do Zóny vyslat další síly. K rozlousknutí záhady vpravdě až detektivní je proto povolán Major Děgtarev, nová hlavní postava, jíž se zhostíte. Major je již zkušený stalker a pro ostatní obyvatele Zóny tak není žádným zelenáčem. Je to ale poprvé, co vstupujete do Zóny v roli vojáka, který hájí státní zájmy a musí za každou cenu zjistit, co stojí za totálním neúspěchem výsadkové operace.

Startujete s poměrně solidním vybavením a i když je hlavní linie více než přímočará, sami si můžete zvolit, jakým stylem budete hrát. Od samého začátku se lze věnovat příběhovým úkolům, nebo si nejdříve jít vlastní cestou a řešit takové věci jako je průzkum, rozhovory s NPC postavami, obchodování, hledání artefaktů či plnění vedlejších misí.

Tenhle bandita číhal za keříkem, naštěstí neměl příliš dobrou mušku.

Asi nejmarkantnější změnou ve hře je nové prostředí Zóny s odlišnými lokacemi. Zatímco v původních dílech byla mapa rozkouskována na velké množství menších oblastí, mezi kterými šlo přecházet i svépomocí, v Call of Pripyat je jiný systém. Lokace jsou zde dohromady jen tři (Zaton, Jupiter a Pripjať). Co ztrácí oblasti v počtu, to dohání svou rozlohou, takže ve výsledku se jedná o velmi slušnou herní plochu, která si v ničem nezadá s Clear Sky a Shadow of Chernobyl. Přechod mezi oblastmi se řeší přes navigátory, kteří vás za určitý obnos dovedou, kam si řeknete. Výjimku tvoří oblast Pripjatě, která je nejdříve zamčená a až v průběhu plnění hlavní příběhové linie dostanete možnost se podívat i tam.

Velkou výhodu spatřuji také v tom, že po celou dobu hry se stále můžete vracet do libovolných míst celé Zóny, což dříve nebývalo zvykem a stávalo se častým terčem kritiky. Ona to vlastně není jen možnost, ale i nutnost. Jeden z pozdějších úkolů přímo nařizuje, abyste například ukořistěnou Gauss pušku nechali spravit u technika nalézajícího se ve startovní lokaci, takže volnost po celé Zóně je zde opravdu chtěná a účelná.

Stanice Janov, tady je vždycky pěkně živo a je s kým pokecat.

Po prvotním průzkumu okolí a možná i pár vedlejších questech (vesměs se zaobírají řešením osobních i obchodních problémů místních usedlíků), se jistě pustíte i do plnění příběhových misí. Jejich zadání vypadá na první pohled dost nudně a monotónně. Máte totiž důkladně prozkoumat několik pozic, kam se zřítily vojenské vrtulníky a dopátrat se příčiny jejich havárií. Časem ale zjistíte, že vraky se nacházejí na většinou dosti komplikovaných místech například na nedostupné vyvýšené plošině nebo uprostřed pole anomálií či v útrobách zdánlivě opuštěné továrny.

Aniž bych chtěl vyzrazovat nějaké detaily z pokročilejších částí hry, příběh vás zkrátka navede od havarovaných vrtulníků k dalším místům, která jsou označena jako evakuační místa pro přeživší trosečníky a postupně se propracujete až do lokace Pripjatě, kde se odehraje ta nejdůležitější fáze celého příběhu.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article
Related topics
PC
About the Author

Milan Bergman

Contributor

Comments