F1 2010

Šampiónem F1 do sedmi let!

Dlouhých sedm let museli PCčkáři čekat na své další licencované formule, však od dob F1 Challenge 99-02 již uplynulo opravdu hodně vody. Konzolisté na tom byli o něco lépe, když poslední formule na velkou Playstation vyšly skoro „nedávno", jen před necelými 4 lety. A ty nové jsou právě zde, zobrazující nyní probíhající ročník 2010 se všemi jezdci a okruhy, ale bohužel z licenčních důvodů jen ten.

F1 2010 vás překvapí už hned na úvod. Prvotní vytvoření závodního alter ega je totiž pojato čerstvou formou jako tisková konference, na které se představujete novinářům. A oni se ptají na vaše jméno i příjmení, národnost (nechybí česká ani slovenská) a přezdívku (ty jsou přednastavené) vlastně podobně, jako je tomu u předchozího GRIDu. Však je docela dobře vidět, že F1 2010 si bere hodně z obou svých úspěšných předchůdců, když z GRIDu jistě rozpoznáte prakticky stejný design interface a herních menu (na PC ale nefunguje myš), zatímco z DiRTu si nové formule vzaly za základ jeho destrukční model.

A společný je i použitý multiplatformový engine EGO, byť velice široce upravený na míru rychlému okruhovému závodění. Ten bezesporu za ta léta cizelování pěkně vyzrál, takže z jeho dobrých vlastností těží F1 2010 rovnou na několika frontách. Tak předně jsou obsahově všechny verze (PC, PS3, X360) naprosto rovnocenné a velmi podobné a povedené jsou i po grafické stránce. Tím pádem vypadají k světu jak na konzolích, tak zejména na PC a stejně tak i dobře a plynule šlapou, bez výraznějších zakuckání. Mohl jsem otestovat prodávanou PC a PS3 verzi, přičemž s oběma jsem po obrazové stránce velice spokojen. Na konzolích ani nepoznáte, že je hra na více platforem, když grafika je na dnešní poměry velice dobrá. Na PC, z jehož verze vychází tato recenze, hra samozřejmě vypadá jasně nejlépe už i na starém DX9, na podporu jedenáctky si budeme muset počkat do nějakého budoucího patche.

Základní herní menu opět zdařile supluje virtuální paddock, tedy důvěrné prostředí na té druhé straně boxů, kam se běžný smrtelník při závodě jen stěží dostane. Před tím si ale musíte na úvod ještě vybrat jeden ze slabších týmů, za který budete případně jezdit v kariéře. Oceňuji, že jsme byli tentokrát ušetřeni vzletné, ale zdlouhavé prezentace z DiRTu 2, přičemž zákulisí mezi týmovými kamiony opravdu pěkně voní závody a navíc tvoří přirozený portál do všech zákoutí hry. Už obyčejná časovka je zde v opravdu atraktivním podání: ukládání vlastního stínového vozu je tak nějak očekávané, ale k němu si (pokud jste online) můžete volitelně postahovat dokonce další kvarteto časů ostatních hráčů v žebříčku nejlepších výkonů pro každý okruh a zajet si proti nim! Není tak problém si nalézt ghost třeba vašeho kamaráda a hned ho zkusit přetrumfnout. Ano, to je jeden ze skvělých prvků, kterak udělat z obyčejného Time Trialu vskutku motivující záležitost!

Ani v jedné verzi hry si nezajezdíte s kamarádem na rozdělené obrazovce, což si tvůrci trestuhodně nechávají jako novinku na další ročník. Spokojit se tak musíte právě s další variantou na časovku, kdy až v osmi lidech na střídačku stlačujete čas na jedno kolo ve vybrané trati. Nic moc, ale aspoň něco, že? Internetový multiplayer toho pohříchu od toho lokálního také mnoho převratného nenabízí. Když odhlédnu od LAN poježdění na PC, tak je pro všechny verze společné, že si v jednom závodě proti sobě zajezdí pouhopouhý tucet hráčů! Ne, to si opravdu nedělám srandu, hra je v tomto nějaký ten rok nazpět.

Výběr herních režimů pro multiplayer je naštěstí sám o sobě dostatečně rozmanitý: můžete si rychle zajet sprint v závodě na tři kola, samostatnou dvacetiminutovou kvalifikaci o nejlepší čas, delší závod s náhodným roštem a pitstopem na 20% skutečné délky, nebo konečně plnohodnotný závodní model na sedm kol i s kvalifikací. Případně vyhledat nebo založit vlastní závod, i celé mistrovství s více podniky. Nutno ovšem ku prospěchu hry zdůraznit, že se již teď docela často jezdí, když jsem neměl problém najít jakýkoli typ jízdy a závody jsem zajížděl bez jakéhokoli lagu, nebo potíží s připojením. Standardní možnost rychlého závodu nebo zajetí jedné sezony MS v kůži nějakého skutečného pilota přejdu, protože tím stěžejním a největším lákadlem F1 2010 je všeobjímající režim kariéry, který se snaží zažité archetypy déletrvajícího závodění nabourat pěkným provedením i té omáčky okolo.

Nejkratší distanc v kariéře, taktéž volitelný před podniky, je ale nejméně 20% skutečné délky, což značí zpravidla 10-12 koleček. A to může být pro někoho zbytečně moc. Tuto obstrukci moc nechápu, protože v jiných režimech se nabízí už i jediné kolo... Obtížností, tedy stupínků schopností AI pilotů, zde najdete čtvero, přičemž jsou k dispozici opět tzv. flashbacky, tedy okamžité vrácení času např. při nehodě, nebo vaší chybě při závodě. To využívá instantní opakovačky, zhruba převzaté z minulých her od Codemasters. Replaye jsou ale tentokrát na můj vkus hodně chudé, protože nemají TV kameru, nelze je uložit, a pohled si nevystředíte kromě sebe už na žádný jiný vůz. Každopádně alespoň ve zpomaleném záběru nechají vyniknout docela solidní destrukční model, jenž dokáže odlamovat přední křídla, závěsy, i kola a drobně poškozovat povrch vozu.

Sice destrukce nedosahuje kvalit GRIDu ani DiRTu, ale vzhledem k tomu, že týmy ani FOM (Formula One Management) Bernieho Ecclestona jako držitele práv, si moc drastické poškozování nepřejí, výsledek není sice extra spektakulární, ale ani vyloženě špatný. Přitom potěší už jen docela reálné kolize a skoky vozů, pokud to do jiných naperete ve větší rychlosti, byť takto odlétávající kola jsou holý nesmysl, protože je v reálu dnes jistí velmi silná bezpečnostní lanka z kosmického materiálu Zylon.

A tím jsem již u jádra pudla a svárů F1 2010. Teď asi část z vás hodně zklamu, ale nové formule mají k preciznímu simulátoru mnohem dále, než jsem si zprvu dokázal připustit. Zcela chybí velké množství prvků, které starší F1 hry nabízejí, jako např. safety car, warm lapy, vítězná kolečka po závodech a vyhlášení vítězů, startér a maršálové s vlajkami, u některých týmů neodpovídají „lízátka" při pit stopech (např. u Ferrari), dále absentuje telemetrie, grafika při závodech nesouhlasí té televizní, část tratí nesedí přesně aktuálnímu layoutu (kupř. Hockenheimring) a mohl bych pokračovat ještě dále.

F1 2010

iOS, PS3, Xbox 360, PC