Recenze Far Cry 3 PC CZ

Živoucí svět plný příležitostí v asi nej střílečce roku.

Vážnějším tónem afrického Far Cry 2 jsem byl osobně nadšen. Oceňoval jsem na něm snahu autorů ukázat hráčům bezstarostně sedícím před svými monitory, že pár tisíc kilometrů od nich existuje jiná realita. Plná nemocí, války, zrad a těch nejodpornějších zločinů. Jenže většina hráčů i ne úplně úžasná prodejnost promluvila. A podobně jako se UbiSoft distancoval od prvního dílu, trojka v podstatě ignoruje dvojku, alespoň po příběhové stránce.

Příběh o bandičce zámožných přátel

Pryč je výběr z devíti postav, na scénu se s padákem na zádech řítí Jason Brody, toho času na cestě kolem světa s bandičkou zámožných přátel. Jenže doplachtí na nejhorší ostrov, jaký si mohli v Pacifiku vybrat. Čeká na ně Vaas, místní zločinecké kápo, naprostý magor a lidská bestie. Jeho sestra stojí v čele kmene Rakyat bojujícího proti Vaasově nadvládě. Že už tohle všechno víte? A v tom je ten problém. UbiSoft nás reklamními videi navnadil na skvěle vyprofilované postavy a donutil nás hlavního záporňáka nenávidět. Jenže to udělal už dávno před vydáním hry. Jestli jste minuli reklamní masáž, GRATULUJI! Sourozenci Vaas a Citra pochopitelně nejsou jedinými za zmínku stojícími charaktery, ale více vám prostě neřeknu.

Příběh Far Cry 3 je nejen kvůli tomu nejslabším článkem hry. A přitom skvělý začátek a emocemi nabušené scény mají grády, jenže jich je po úvodní smrští málo. Navíc je zápletka neutrální, aby se s ní mohl ztotožnit každý. Jason je generický týpek a ačkoli je vývoj jeho osobnosti z ustrašeného poseroutky do zabijáckého stroje uvěřitelný, je zároveň předvídatelný. Ke všemu dělá nesmyslná rozhodnutí. Proč ukrývat kamarády na nepřátelském území, když bych je mohl zavést do osvobozené vesnice?

Dva zapomenuté tropické ostrovy

A kde se vlastně Jason a jeho bandička ocitli? Na Rook Islands s desítkami menších ostrovů v okolí. Pro svůj globální obchod s lidmi si je za základnu vybrali zločinci nejhrubšího zrna, kteří zdejší klimatické podmínky využívají k pěstování drog a místní obyvatele zotročili, ať už k prostituci nebo výrobě omamných látek. Nejčastěji si s nimi však hrají jako s panenkami. Trhají ruce, škubou vlasy a párají břicha. Není to skvělé místo na menší válku? Na Rook Islands nejsou žádná velká města, na druhou stranu jsou posety shluky chatrčí, lemuje je staré japonské válečné opevnění, pohybují se tu exotické druhy zvířat, roste zde flóra, která dokáže zázraky, v džungli jsou schované starobylé chrámy a desítky dalších atrakcí. Z rozsáhlého výčtu plyne, že ačkoliv z výšky vypadá země neobydleně, nabízí prostor širokému spektru dobrodružství.

Díky tomu je otevřený svět Far Cry 3 plný akce. A téměř všechna přispívá k vašemu postupu hrou, tzn. není zde jen proto, aby okolí nezelo prázdnotou. Například peníze se dají vydělávat v soutěžích házení noži, hraním pokeru, lovením zvěře, hledáním pokladů nebo okrádáním zabitých nepřátel. Důležité je, že vám nikdy nepřipadá zbytečné zmíněné aktivity dělat, protože dolarů není nazbyt. Far Cry 3 je snad první hrou, v níž jsem po polovině neměl v bance peněz jako želez, bez toho, aby mě o ně nějaký příběhový zvrat připravil. A to utrácíte v podstatě jenom za nové zbraně a munici do nich.

Už jste viděli naše komentované videodojmy ze soboty?

Zásadní roli hraje přepadávání nepřátelských táborů

Po jejich dobytí je k dispozici obchod se zbraněmi. Stanoviště funguje i jako místo, kde se znovu objevíte po své smrti a rovněž se pomocí nich dá rychle cestovat. Už žádné otravné autobusové zastávky vzdálené od sebe příšerně daleko. V trojce se naopak v kterýkoli moment můžete dvojklikem na mapě přesunout do kteréhokoli obsazeného stanoviště. Základen k zabrání je ve hře celkově 34, ale ani jednou jsem se u jejich dobývání nenudil. Jednotlivé kempy jsou naprosto odlišně postavené - jeden se nachází v údolí, druhý sedí na kopci a třetí je přilepen k starému dolu.

Taktika k jejich obsazení je pokaždé jiná. Jednou zneškodníte stráže z dálky odstřelovačkou s tlumičem, jindy vypustíte tygra, kterého mají piráti připraveného v kleci k prodeji, jindy jim zapálíte trávu pod nohama, příště se pokusíte do kempu nenápadně proklouznout a třeba lukem a nožem oddělat jednoho po druhém. Existuje obrovské množství možností, jak základnu zabrat a můžete je i kombinovat. Nebo vám je nakombinuje hra sama - už ve videu jsem se zmínil o situaci, kdy jsem vypustil z klece lva, ten napadl strážného, který se jej snažil zabít. Jenže ve stresu trefil výbušný sud, který celý kemp zapálil a v plamenech uhořel zbytek nepřátelské posádky. Naprosto úžasný herní moment, na který do konce života nezapomenu. Tleskám.

Zabírání základen má zároveň pozitivní vliv na celé jejich okolí, protože do tábora zanedlouho dorazí spřátelené jednotky, které tak efektivně převezmou nadvládu nad přilehlým územím. Od té chvíle už na cestách a u budov nepotkáte protivníky, což bylo u dvojky terčem kritiky. Ovšem neplatí to stoprocentně. Párkrát se mi například stalo, že jsem rogalem letěl na pomezí nepřátelské a již osvobozené země a ze vzduchu sledoval přestřelku. Jindy mi při dobývání přijel na pomoc džíp s Rakyaty. Rook Islands prostě žijí a ačkoliv už na stejném místě nepotkáte desetkrát stejnou hlídku, nikdy si nemůžete být jistí, že jste v bezpečí.

Příroda tu hraje obrovskou roli

A musím dodat, že velmi chytrou. Fauně i flóře se v subtropech daří skvěle a říční údolí, rozlehlé louky i strmé kopce jsou plné srnek, jelenů, prasat a divočáku, ovšem i jejich predátorů. Je skvělé, že se přesouváte na místo příštího úkolu a vidíte, že lev honí zdivočelé kozy nebo leguán stáhl pod vodu neopatrného vesničana bloumajícího kolem zarostlého jezírka. Naprosto parádní je, že predátoři útočí i na vás. Než jsem přírodu začal respektovat, párkrát mě v úvodu obestoupili divocí psi a já se jejich přesile nedokázal ubránit. A co teprve, když se tiše plížíte k odstřelovači a za vámi najednou zařve leopard. Jen se modlíte, aby si jako kořist vybral odstřelovače a nikoli vás.

Protože jsem na PC hrál z novinářské review-verze, která se do ČR dostala až začátkem minulého týdne po proběhnutí naplánovaných online seancí, nemůžeme vám zatím o mulťáku říct více, než jste si mohli přečíst v dřívějších dojmech z E3.

Mimo přímého vlivu mají zvířata i prozaičtější využití. Z jejich kůže si Jason vyrábí různorodé pomůcky. Na začátku unesete jen jednu zbraň v ruce a do kapes se vám vejde slabá třicítka nábojů. Záhy se naučíte faunu zpracovávat a vyrobíte si pouzdro, batoh, toulec na šípy nebo vak na rakety. Lepší vybavení získáte jen ze vzácnějších či nebezpečnějších zvířat a jste nuceni lovit poměrně často. Nakonec se nevyhnete příjímání zakázek od obchodníků se vzácnými zvířaty na raritní kousky, jako žralok lidožrout. Na mapě vidíte, kde jsou teritoria jednotlivých druhů a pokud vám chybí třeba kůže dinga, není nic jednoduššího, než ho vystopovat.

Vliv drog a rádiových věží

K tomu vám dopomohou například i injekce plné roztoku připraveného z místních rostlin. Recepty si odemykáte, stejně jako dovednosti, příběhovými i vedlejšími misemi. Zelený list vás ozdraví, karmínový z vás udělá smrtícího lovce a žlutý nabudí vaše smysly, takže uvidíte nepřátele i zvířata přes zdi nebo terénní překážky.

Zmínit bych se měl i o rádiových věžích, na jejichž vrcholcích jsou umístěny rušičky signálů. Jejich odstraňováním si odemykáte desítky vedlejších úkolů a zpřístupní se vám mapa dané oblasti. Lezení na zkorodované stavby ani v závěru hry nenudí, protože jde ke konci o poměrně komplexní prostorové hádanky. Z vedlejších misí vyzdvihnu třeba doručování léků na čas, závody v různých vozidlech nebo “výzvy Rakyatů”. V nich musíte obvykle jedinou zbraní pozabíjet v časovém limitu co nejvíce vojáků. Spouštějí se pomocí velkých kamenů, na nichž je vytesáno jméno hráče, který dosáhl nejvyššího skóre. Pěkné zakomponování online žebříčků přímo do herního prostředí.

Jakým stylem budete hrát - potají nebo kropením?

Ve svém jádru je Far Cry 3 čistokrevnou střílečkou v otevřeném světě. Když chcete, můžete sedmdesát procent času postupovat jako Hitman, aniž by si vás kdokoli všiml. Hra vás za to i odměňuje vyšším přídělem zkušeností. Ovšem spousta příběhových misí jinak než akčně vyřešit nejde. Ale ani jedno vás nemusí mrzet. Sám jsem se používal taktiku, na kterou jsem měl v tu chvíli prostě větší chuť.

Až na specifické příběhové mise nejsou akční pasáže vůbec naskriptované. Střílení, házení granátů, molotovových koktejlů nebo odpalování raket je zábavně svižné. Umělá inteligence není nejchytřejší, ale ani nejblbější. Jakmile vás voják objeví, snaží se k vám najít nejkratší cestu, při tom se kryje za překážkami a občas hodí granát. Ve větších skupinkách se protivnicí nejprve snaží spustit poplach a nadbíhat vám ze dvou stran. Později už si na jednodušší chování nepřátel ani nevzpomenete, protože je nahrazeno různorodými druhy vojáků a jejich kvantitou. V moment, kdy na vás z věží míří dva odstřelovači, pomalu se proti vám sunou opancéřovaní kulometčíci, před nimi zuřivě pobíhají šílenci s mačetami a do toho všeho na vás lítají zápalné lahve, nemáte čas přemýšlet, jestli by nebylo lepší, kdyby vám půlka z nich nadběhla zleva. Mimochodem i nepřátelé vydrží poměrně dost kulek, pokud je netrefíte do hlavy. Headshot se rozhodně doporučuje. Případně nastražování min a výbušnin.

Zkušenostní body a schopnosti

A za to všechno, tedy plnění misí, trefování protivníků do hlavy nebo odchyt divoké zvěře dostáváte již zmíněné zkušenostní body. Dovednosti vylepšujete často, vždyť každý ze tří stromů schopností má cirka dvacet položek. Vývoj postavy mohu prezentovat například na práci s nožem. Jeden z prvních bodů investujete do umu kradmého zapíchnutí nepřítele, následně si v podobném duchu můžete zpřístupnit automatické okradení při tichém zabití, kuchnutí vojáka a hod nebožtíkovým nožem po druhém, abyste nakonec efektně dokázali popravit ukradenou pistolí skupinku až pěti kumpánů.

Na druhou stranu zapomeňte, že byste volbou jedné schopnosti přišli o možnost naučit se jinou. Téměř současně s dokončením příběhu jsem získal i poslední ze všech dovedností. Mimochodem, singleplayer Far Cry 3 jsem zvládl za osmnáct hodin. Ovšem mám pocit, že interní počítadlo nekalkuluje s opakováním misí. Dle budíku vedle monitoru jsem hře věnoval zatím cirka dvacet dva hodin svého života.

Nejvíce času jsem strávil s českou PC verzí, která obsahuje české menu a titulky (na rozdíl od těch konzolových). Na střílečku je ve Far Cry 3 opravdu hromady textu a překlad se Playmanovi povedl. Není bezchybný, ale těch pár omylů mu rád odpustím. Rozhodně jsem nebyl znechucen jako u některých filmových zážitků z nedávné doby. A najdou se i vtipné věty: „Černý panter je černější než noc nebo chlupy na zádech Turka.“

Představení hry v kostce

Technické zpracování

Grafika jde ruku v ruce s dosluhující generací konzolí a na PC je to trochu vidět. Ačkoliv podporuje DirectX 11, nedosahuje vylepšený engine Dunia 2 konkurence od EA (Frostbite 2) nebo Cryteku (Crysis 3). Ovšem to poznamenávám pouze v zájmu objektivity, prakticky to znamená, že jsem se během hraní příliš okolní přírodou nekochal. Náročnost je myslím v únosných mezích. Čtyřjádrový Phenom2, 4 GB paměti a AMD 7770 zvládnou v rozlišení 1280x1024 na Ultra detaily zobrazovat v průměru třicet pět snímků za vteřinu.

Far Cry 3 pro PC (v češtině), PS3 a X360 bude v prodeji od pátku 30. listopadu za 1099-1299 Kč.

rezervovat na Xzone a dostat originální tričko zdarma.

Trochu plechové mi přišly zvuky zbraní, naproti tomu efekty prostředí, bečení koz, štěkání psů a řev tygrů je parádní. Velké zklamání z technického hlediska je statické prostředí. Hořící budovy sice zabijí své obyvatele, ale když oheň uhasne, vypadají stejně jako před zapálením. Kromě vybuchujících sudů a vozidel se po zásahu kulky nepohne ani klec s papouškem, natož aby se rozbila láhev s alkoholem. V PS3 verzi, kterou rovněž máme k dispozici, není grafika o tolik horší než na PC. Samozřejmostí jsou trochu horší textury a vyhlazování, ale určitě to faktor, na kterém by mělo záležet, kterou verzi si pořídíte.

VERDIKT: Živoucí svět plný příležitostí, parádní přestřelky, napínavé momenty při tajném průchodu hrou, nevyzpytatelná příroda a to vše vyleštěné do skvělého celku. Far Cry 3 je podle mého názoru nejlepší čistokrevnou střílečkou v otevřeném svět aktuální generace konzolí, potažmo posledních pár let a titul, kterému chybí jen malinký kousek k absolutnímu hodnocení. Rozhodujícím faktorem je příběh, který, ač se nadějně rozjede, je nezáživný, bez hlubšího smyslu a chvílemi nelogický.

9 / 10

Far Cry 3

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC