Recenze Gotham City Impostors

Batman a Joker na Matějské. No neberte je za stovku!

Opláštěný hrdina Batman spolu se svým vždy usměvavým nepřítelem Jokerem patří k jedněm z nejstarších postav světa komiksů. Na papíře se objevují již od roku 1940 a postupem času se dopracovali až do kinosálů, kam na ně chodí mladí i staří. Ať už fandíte jednomu či druhému, v Gotham City Impostors si doslova zahrajete za obě strany. Ujmete se totiž role jednoho z podvodníků, kteří si na hrdiny pouze hrají.

Vývojáře z Monolithu mám rád. Patří k veteránům herní scény a navzdory složitým a náročným podmínkám současného vývoje her, jsou zde stále s námi. Jejich poslední počin je ve své podstatě tak trochu úlet. Není to plnohodnotný titul s hutnou atmosférou a solidním příběhem, jak jsme byli u nich zvyklí. Namísto toho Gotham City Impostors nabízí cirkusáckou multiplayerovou řežbu s nemalou porcí humoru.

Na úvod musím zmínit nemalé porodní bolesti, kterými hra po vydání trpěla více jak měsíc. O co šlo? Hra využívá nepopulární Games for Windows Live, což už samo o sobě odrazuje spoustu hráčů od koupě. Horší je ale fakt, že absenci klasického vyhledávače serverů nahradil matchmaking, který nefungoval. Připojení do hry bylo otázkou náhody a desítek minut pokusů. Po vstupu do lobby jste čekali dlouhé minuty na další hráče. Když už konečně došlo na načítání mapy, objevila se hláška s chybou připojení. Během jedné hodiny pokusů jsem si zahrál dvě pětiminutové hry.

Když vyšel první patch, situace se ještě zhoršila, matchmaking na některých konfiguracích (i té mojí) nefungoval vůbec a byl jsem pevně rozhodnutý udělit velmi nízkou známku. Nedávno ale proběhla údržba serverů, která poměrně nenápadně připojení vylepšila. Ve hře je také volitelná registrace Warner Bros účtu pro online statistiky ze hry, který zřejmě dělal problémy. Nyní ale připojení funguje mnohem lépe, přesto se občasné výpadky objevují.

První patch byl zároveň DLC zdarma, které přineslo jednu novou mapu, dvě zbraně a nové předměty. Zároveň umožnil připojení do již rozehrané hry. Druhý patch, který vyšel pouze na PC, přidává především možnost nastavení FOV (field of view), což hráči žádali od samého počátku. Jakmile jste ve hře, čeká vás příjemná zábava, která jen tak něco nekopíruje. Hratelnostně má asi nejblíže rychlému multiplayeru série Modern Warfare, což se týká hlavně základního pohybu a používání střelných zbraní. Tím ale veškerá podobnost končí.

Ať už hrajete za batmanovský či jokerovský tým, vždy máte na výběr z několika předdefinovaných postav. Ty se liší nejenom primární a sekundární zbraní, ale také svými schopnostmi, vychytávkami a fyzickými vlastnostmi. Prostě klasika, tlouštík vydrží více zranění, ale ve sprintu na 100m by ho předběhl i splašený lenochod. Postupem času jak získáváte zkušenosti a levelujete, otevřou se vám sloty pro vaši vlastní postavu, kterou si upravíte k obrazu svému.

Ihned po vydání byla hra kritizována za placené DLC. Upozorňuji, že kromě permanentního XP boostu vaší postavy a vašeho týmu jsou všechna DLC čistě kosmetická a nevidím v nich žádný problém. Všechny zbraně a perky jsou dostupné každému. A jestli si někdo zaplatí rychlejší získávání zkušeností, tak ať. Třeba nemá tolik volného času, aby hraním strávil 8 hodin denně a přesto se chce dostat k dalším unlockům. Navíc žádný odemykatelný předmět není lepší než ten předchozí, ale spíše mění styl hry a je na každém, jaký si zvolí. Pro odemykání používáte klíče a jeden klíč se rovná jedné zbrani, předmětu, perku. Vybrat si můžete od začátku ze všeho, hra nenabízí pyramidový systém odemykání jako u ostatních titulů.

Mezi střelné zbraně patří kulomety, samopaly, těžké kalibry, brokovnice, bazuky či odstřelovací pušky. Nechybí ani úsměvnější kousky jako zmrazovač či prak. Zbraním můžete namontovat vždy jen jednu modifikaci. Lepší zaměřovač, větší zásobník, průrazné náboje atd. Nebo třeba pachový detektor ukazující nedávnou pozici nepřítele na mapě. Nelze tedy kombinovat více modifikací a vytvořit si tak ultimátní zbraň. Kromě toho můžete svoji zbraň opatřit jinou texturou.

Z pasivních zbraní, nebo lépe řečeno perků, si můžete vybrat hned dva. Od rychlejší regenerace zdraví (na příslušných místech), přes rychlejší pohyb, větší odolnost vůči určitým typů zbraní až po účinnější útoky nožem atd. Po sérii zabití či splnění jiných podmínek během hraní se vám zpřístupní tzv. Rampage, který po krátkou dobu vylepšuje vaše vlastnosti. Můžete si vybrat hned z osmi variant. Dobré je, že vám zůstane i po vaší smrti a je jen na vás, v jaké chvíli jej aktivujete.

K nejzajímavější vychytávkám celé hry jednoznačně patří podpůrné předměty a přístroje, které Gotham City Impostors dělají unikátní a velmi zábavné. Jeden slot můžete obsadit např. sekyrou, která při přímém zásahu sejme i toho největšího hrdinu ve městě. Dále máte k dispozici hvězdice, omračující bumerang, pipe bombu, medvědí past, pohybový senzor či lapač létajících nepřátel. Co by to bylo za hru na hrdiny, když byste v ní nemohli létat? Nepomohou vám v tom žádné superschopnosti, ale obyčejný létající plášť, kterým nabíráte vzduch z okolních kanálu. Zní to divně, ale funguje to skvěle. Ty jsou navíc na všech mapách rozprostřeny tak, že je doslova prolétnete během pár vteřin. Během letu sice nemůžete používat střelnou zbraň, ale může se vrhnout k zemi na nepřítele jako bomba a pořádně mu ublížit. Čím větší hovado jste, tím víc to bude bolet.

K tomuto kamikaze střetu často dochází také ve vzduchu a je opravdu k popukání sledovat ze země, když se takhle dva hráči nad vámi "perou". Neméně zábavnou hračkou je naviják, kterým se přitáhnete prakticky na kterékoliv místo na mapě. Ideální pro rychlé úniky nebo k dostání se na místa, odkud je možné nepozorovaně odstřelovat. Kolečkové brusle zase obstarají rychlý pohyb po zemi, navíc okořeněný o zrychlovací skokanské rampy. Zvuk koleček vás ale může prozradit i z větší vzdálenosti, což je příjemný detail. Z dalších serepetiček jsou zde speciální brýle odhalující nepřátelskou pozici, vzduchové boty pro vyšší skok či ninja bomba, která vás učiní neviditelnými, když stojíte v klidu.

Multiplayerových módů je pouze trojice. Team deathmatch netřeba představovat. Fumigation je o zabírání kontrolních bodů, které produkují smrtící plyn. Kdo dosáhne sta procent, vyhrává. V Psychic warfare musíte získat baterii a přimontovat ji k oblbovači. Po jeho ubránění se z repráků ozve propaganda, která z nepřátel dočasně udělá chodící blbečky, kteří kromě svých dlaní nemohou používat nic. Přesto vás mohou pěkně profackovat. Je to srandovnější, než se na první pohled může zdát. Jeden z dalších detailů je únik kyseliny z baterie, když ji držíte. Díky tomu vás nepřítel snadno vystopuje. Map je celkem šest a nesou se v komiksovém stylu až to vypadá, jako byste hráli v hollywoodských kulisách - zábavní park, doky, chemička, předměstí, mrakodrap. Vzhledem k maximálnímu počtu dvanácti hráčů jsou mapy kompaktnější a velmi rychlé.

Hru více hráčů doprovází Challenge mód, ve kterém si na všech mapách můžete otestovat své schopnosti s výše zmíněnými vychytávkami na čas. Vývojáři připravili několik desítek měřených úseků, které jsou na vyšší obtížnost opravdu velmi náročné a pokud je budete chtít všechny splnit na zlatou medaily, budete počítat každou setinu. Díky nim si přijdete na zkušenostní body navíc, ale především si perfektně nastudujete jednotlivé mapy a herní styly.

Hra Gotham City Impostors pro PC, PS3 a X360 vyšla začátkem února a prodává se jen digitální distribucí

tento víkend na Steamu probíhá sleva na 120 Kč.

Vašeho falešného hrdinu si můžete různě upravit. Od velikosti postavy, obličej, vlasy až po boty či dokonce hlas - konkrétně jeho typ a nečekaně také výšku. To mi připomíná, že během hraní se ozývají různé vtipné hlášky typu "Proč se se mnou nikdo nekamarádí?" Ano, tohle často uslyšíte od týmu Jokerz. Kromě zkušeností poměrně rychle získáváte tzv. costume coins, které slouží právě k těmto účelům. Na Black marketu můžete za reálné peníze nakoupit extra doplňkové oblečky, maskoty či karty hráčovi identity.

Vývojáři se tak trochu shlédli v Team Fortress 2 a hodlají hru zásobovat pravidelně novým obsahem. Jestli se jim podaří stejný husarský kousek jako v případě multiplayerového hitu od Valve, to si nemyslím, ale Gotham City Impostors je hrou, kterou by si dříve či později neměl nechat ujít žádný milovník stříleček.

VERDIKT: Gotham City Impostors je levnou multiplayerovou střílečkou přesně v tom duchu, v jakém se prezentuje. Vtipné postavičky, zábavné zbraně, volnost pohybu po mapách a neskutečné hrdinské vychytávky zabalené do celkem pohledného kabátku. Za těch pár peněz se hře nedá příliš vytknout. Nebýt pokaženého vydání a ne vždy stoprocentního matchmakingu, mohl to být hit úvodu roku. Pokažená reputace se jen těžko napravuje, přesto si zaslouží vaši pozornost, protože taková řežba v lunaparku tady ještě nebyla.

7 / 10

Gotham City Impostors