RECENZE Injustice: Gods Among Us

Vystoupili komiksoví bojovníci ze stínu Mortal Kombatu?

Mortal Kombat z roku 2011 (recenze, 8/10) nastartoval úspěch studia NetherRealm a očividně mu u Warner Bros. zajistil zakázku na následující velký titul. Už dříve autoři čichli ke komiksům ze stáje DC Comics, proto není divu, že Injustice: Gods Among Us je bojovkou právě se Supermanem, Batmanem a dalšími hrdiny tohoto universa.

Ceněnou vlastností Mortal Kombatu byl příběhový mód. Ten je v Injustice podobný, nicméně dojíždí na zmatenou zápletku. I když, jak rozumně vysvětlit, proč se mlátí Superman s Batmanem a jak to, že spolu pečou Bane a Catwoman? Jednoduše! Protnou se dvě reality, z nichž v jedné došlo v Metropolisu na katastrofu, která změnila charakter spoustě hrdinům, hlavně Supermanovi. Mám interdimenzionální historky rád, ale zde je problém s obrovských počtem charakterů, které se v každé realitě chovají jinak. Batman rozbíjí držku Batmanovi, Cyborg Cyborgovi a prase aby se vyznalo, kdo je klaďas a kdo padouch.

Druhým zaškobrtnutím hlavního módu je, že na rozdíl od Mortal Kombatu nabízí téměř nulovou variabilitu. Celá hra je jen sérií bitek jeden na jednoho. Pryč jsou například souboje s třemi protivníky na jeden ukazatel zdraví a šeď jednotvárných zápasů občas pročísne pouze jediný druh minihry. Navíc jde o klasické quick-time eventy, v nichž musíte tupě mačkat tlačítka, jejichž symboly se objevují na obrazovce. Batman třeba odráží projektily, které na něj hází jeho protivník. Pokud je úspěšný, dokáže soupeře ještě před začátkem zápasu zranit, v opačném případě začíná bitku s pochroumanými kostmi naopak on.

Mimochodem, klasický ukazatel zdraví a dvoukolový systém vystřídal poměrně originální dvojitý ukazatel. Třeba Flash s Deathstrokem se mydlí jen v jednom kole, ve kterém se musí zbavit obou sloupců. Říkáte si, v čem je ono vylepšení? Odpověď je jednoduchá: když jste dříve v první rundě zničili soupeře bez jediného škrábance, v druhé vám to bylo prd platné, protože se zdravíčko oběma opět naplnilo. V Injustice začne klesat po prvním stříbrném sloupci hned druhý červený a jen stěží se dohání nakumulovaná ztráta. Ale i to se stává, k čemuž přispívají další nové mechaniky.

S dvojitým ukazatelem se dá slušně taktizovat. Pamatujete si superkomba z Mortal Kombatu, která jste aktivovali zmáčknutím dvou zadních tlačítek ovladače? Ultimátní údery dokáží vzít až 40 procent zdraví, jenže soupeře přestanou zraňovat ve chvíli, kdy mu pomocí nich vyčerpáte právě první sloupec. Tudíž si musíte dávat bacha, abyste kombo neroztočili, když má protivník už jen malou část stříbrného sloupce. Protože se energie pro komba dobíjí, když vám třeba Wonder Woman rovná ciferník, při vaší nadvládě se k plnému nabití dostanete až ke konci zápasu. Naopak, když prohráváte, dokážete je využít i dvakrát proti stejnému soupeři. Nejsilnější komba se dají výskokem nebo blokem hodně jednoduše odrazit, což vás opět nutí přemýšlet, kdy je spustit.

Zajímavá je i další novinka jménem Wager. Abyste ji mohli rozjet, musíte být v druhé, červené, části ukazatele zdraví. Aktivovat lze jednou za kolo a v podstatě při ní sázíte kombo energii, abyste dokázali vybojovat zpět trochu ztraceného zdraví. Wager se hodí hlavně v situaci, kdy prohráváte a navíc vás protivník drtí dalšími a dalšími údery. Právě z toho lze pomocí Wageru elegantně vybruslit a ještě získat zpět až třetinu zdraví. Za tímhle systémem je více, než se zpočátku zdá. Například se po jeho aktivaci oba bojovníci přesunou do středu arény nebo lze v situaci, kdy útočíte, ze soupeře vymlátit ještě více života, než byste mu vzali úspěšným dokončením právě probíhajícího komba.

Velký vliv na hratelnost má interaktivní prostředí. V každé aréně se nachází minimálně čtyři předměty, pomocí nichž soupeře ještě účiněji masakrujete. Silnější postavy například zvednou auto a hodí ho po vás, mrštnější ten samý předmět využijí naopak k únikům. Superhrdinové se dostanou k ovládání laserových zbraní, budou po sobě střílet rakety, mlátit se výbušnými sudy, pouštět kyselinu z trubek nebo se prohazovat okraji arény. Tím se efektně přesunou z jednoho prostředí do druhého. Zásah do hratelnosti je ovšem poměrně značný a interaktivní předměty se dají v menu hry vypnout.

Už jsem nakousl různě zaměřené postavy. Dají se rozdělit na asi tři hlavní kategorie. Obři útočící hrubou silou, jejichž zástupci jsou Bane nebo Lex Luthor. Pak na zbraně a technologická udělátka zaměřené hrdiny v čele s Batmanem nebo na ty, kteří vynikají rychlostí - Aquaman.

Oproti Mortal Kombatu jsem měl mnohem větší starosti s ovládáním. Starší bratříček mi přišel přístupnější. Vždyť v Injustice jsem měl co dělat, abych dojel povinný tutoriál. Sice i tentokrát aktivace komb vyžaduje maximálně čtyři stisky, ale autoři je po mě chtěli provádět až příliš rychle za sebou. Po celou dobu hraní jsem neměl pocit, že své postavy ovládám, spíše jsem spoléhal na pár provařených úderů, občas dokonce na zběsilé mačkání náhodných tlačítek. A to je škoda.

Přesto jsem neměl s dohráním příběhu problém. Injustice je shovívavá bojovka. Pokud v prvním zápase prohrajete, ve druhém je automaticky snížena obtížnost. Z cirka padesáti zápasů jsem jich v kampani musel opakovat třetinu, nicméně ani jednou se mi nestalo, že bych proti stejnému bojovníkovi nastoupil třikrát za sebou. Příběhový režim je ještě ke všemu o trochu kratší než v Mortal Kombatu, když jsem ho dojel za necelých sedm hodin.

Naštěstí tím zábava nekončí, protože se můžete vyřádit v robustním online multiplayeru. A to buď klasicky nebo v módech Survival či King of the Hill. Když chcete hrát sami, lze spustit Battle mód, kde bojujete proti řadě hrdinů. Nebo S.T.A.R.S Labs, který obsahuje dvěstěpadesát miniher. Úspěchy v jakékoli variantě postupně odemykáte stovky bonusových převleků, hudebních skladeb nebo artworků.

Injustice: Gods Among Us pro X360 a PS3 vydala Cenega koncem dubna za 1299 Kč (existují ještě verze pro WII U a IOS).

Mortal Kombat mě nezaujal svou grafikou a ani Injustice neválí. Nicméně posun k lepšímu je vidět, zejména působivějšími pozadími, na kterých se toho více děje. Na druhou stranu chybí grafice vyloženě ikonický efekt, jakým bylo drcení kostí. Handicap dohání povedené animace při speciálních úderech. V nich se podařilo skvěle vystihnout jednotlivé charaktery. Například Flash se rozeběhne kolem celé Země, jen aby napřáhl pěstí. Superman zase svou oběť vynese na orbit, aby ji nekompromisním úderem srazil k zemi. A Joker sérii podlých úderů zakončí raketou z bazooky do obličeje na vzdálenost půl metru. Hudbu ani zvukové efekty si po pár hodinách už ani nevybavuji.

VERDIKT: Superhrdinská verze posledního Mortal Kombatu nedosahuje kvalit originálu. Pokulhává v délce kampaně, příběhu, ovládání a různorodosti. A to přestože přináší poměrně zajímavé inovace ve formě interaktivních arén, soubojů na jedno kole s dvojnásobným ukazatelem zdraví nebo strategickou možnost obnovit trochu energie. Injustice: Gods Among Us není špatnou hrou, ale v mých očích nedokázala vystoupit ze stínu svého předchůdce.

7 / 10