RECENZE Super Mario 3D World

Co definuje genialitu splněného snu každého Nintenďáka?

Pokaždé, když píši recenzi na další díl Super Mario, přemýšlím, jak nejlépe zaujmout českého hráče, který nebyl odkojen na NES a SNES. Domácí PCčkář má prostě zafixováno, že Mario je "dětská blbina". A to přesto, že málokdo z nich tuhle sérii zná na vlastní prsty. Začnu proto citátem kamaráda, kovaného PCčkáře, po cirka hodince společného hraní 3D World: "Kurňa, to je těžký, zlatý tanky!"

Jakmile jsem začal Maria pravidelněji hrát, to jest od Super Mario Galaxy (recenze dvojky), zjistil jsem, že tahle série rozhodně není pro dětské publikum. Důvodem je nemilosrdná obtížnost, která je zábavnou jen pro ty, kteří rádi výzvu a ovladač neodloží, dokud na konci úrovně nevyšplhají na stožár s vlajkou. Zejména poslední dvourozměrné díly New Super Mario Bros. 2 a New Super Mario Bros. U byly nekompromisní k jakékoliv chybě a pro dokončení vyžadovaly pořádný kus sebemrskačství.

Nintendo vyslyšelo nářky a v nové hře Super Mario 3D World pro Wii U laťku obtížnosti znatelně snížilo. Pokud je vaším cílem pouze zkrotit Bowsera, máte za cirka šest hodin hotovo. Výzva tentokrát vězí výhradně v hledání sběratelských předmětů. Cílíte-li na stoprocentní dokončení, nemusíte se ale jednoduchosti obávat. Navíc po odrolování titulků se otevře tajný svět, jehož úrovně jsou čistým masochismem.

Jediné, z čeho může člověk neznalý série usuzovat o zaměření hry na děti, je prezentace. Nádherně vymodelované prostředí 3D Worldu je splněným vlhkým snem každého Nintenďáka. Nový Mario svou ostrou grafikou a jemnými částicovými efekty, jako je pomalu k zemi se snášející pápěří z odkvetlých pampelišek, dokázal dohnat grafickou kvalitu dvojrozměrných dílů. Prostředí je jako z animovaných filmů od Disney a to v plynulých šedesáti snímcích za vteřinu. Jen občas bije do očí velká statická fotka vykukující zpoza 3D modelů. Grafická stylizace mi vyhovuje ještě proto, že Mario je jednou z mála her, které bez výčitek hraji před vlastním synem.

Super Mario 3D World je sice věrný všem svým předchůdcům, přesto boří spoustu zažitých stereotypů. Třeba příběh není po dlouhé době o únosu princezny, i když je stejně primitivní jako vždy. Nebo mi nikdy nepřišlo na mysl, že v Mariovi budou úrovně, v nichž nejde skákat! A právě tato dobrodružství patří k vrcholům hry. Jindy přehlížený Toad pomocí otáčení kamery kolem miniaturních krychlovitých světů hledá pět hvězd. A že jde o výjimečnou zábavu dokazuje dlouhá řada příspěvků na MiiVerse s prosbou o vydání samostatného titulu s těmito, na prostorovou představivost zaměřenými, úrovněmi.

Ne, že by chyběly desítky úžasně nadesignovaných levelů, k jejichž pokoření jsou třeba rychlé reflexy. Naopak se mi zdá, že vývojáři se odvázali a na každém kroku je nějaký originální prvek. Je zajímavé, že například obří brusli nazujete, mám pocit, jen jednou a přesto nebyli autoři líní vymyslet kolem ní zajímavou úroveň. A podobných jednorázových momentů, při kterých se vám samovolně na tváři objeví úsměv, je více. Například, když se Mario musí místo obvyklé akce spolehnout na kradmý postup. A tím je definována genialita této hry. Nápad, kolem kterého by jiná studia vystavěla celé hry, zde EAD Tokio použije jen v pár úrovních. A za rohem už čeká další překvapení.

Poměrně originálně jsou vystaveny herní světy. Těch základních je klasicky osm a jak je zvykem, jsou stylizovány do tropů, pouště, ledového království, vody a vulkánů. Mapa je sice rozdělena tímto způsobem, ovšem jednotlivé úrovně vůbec nectí hlavní téma. I v tropech můžete narazit na led a naopak. Nejprve jsem z toho nebyl odvázaný, protože kampaň působí jen jako snůška náhodně poházených levelů.

Nakonec jsem si tento způsob oblíbil, protože netrávím jednu hodinu hraní jen na poušti a další kompletně mezi plameny. Pravdou ovšem je, že koncept malých nespojitých dobrodružství z loňského 3D Landu se hodí více na mobilní Nintendo 3DS než domácí konzoli. Trochu neoriginálně, a tím pádem nedůstojně, působí finální Bowserův svět stylizovaný do zábavního parku, jako by autoři opisovali ze Sonic Colors.

K novému Mariovi patří nový power up, který vždy definuje nový díl. Tím je v 3D World kočičí oblek, který se tentokrát náramně vyvedl. Nejenže řeší klasický problém s absencí kloudného útoku na blízko, protože drápky dokáží nepřátele pořádně rozhodit, ale umožňuje i šplhat po zdech či zmíněném stožáru. A ruku na srdce, kočičky jsou přece sexy, ne? Osobně považuji mňoukajícího Maria za ten nejlepší power up od objevení červené houbičky!

Aby toho nebylo málo, autoři si připravili ještě jeden úchvatný trik. Kterákoli ze čtyř hratelných postav - které se od sebe liší rychlostí, délkou skoku nebo plachtěním - může sníst červené třešničky a tím se rozdvojit. Po obrazovce pak běhají nejen dvě, ale třeba i tři nebo čtyři princezny Peach. A opět jsou pro tuto příležitost připraveny úrovně, v nichž musíte pro plný počet hvězd svou partu rozdělit a nastoupit například na dvě plošinky naráz.

Super Mario 3D World pro Wii U v angličtině vyšel koncem listopadu za 1399 Kč.

Ačkoliv jsem doposud jen vychvaloval, přiznám se, že nesdílím slepé nadšení spousta recenzentských kolegů. Super Mario 3D World obsahuje kromě geniálních i pár ne až tak zářivých vlastností. První z nich je fixní kamera, s níž můžete hýbat ve třech krocích po 45 stupních. Z toho plyne, že se jedná vlastně o isometrickou skákačku. Nevím, jestli jsem tomuto úhlu pohledu nepřišel na chuť jen já, každopádně to, co fungovalo na Nintendo 3DS díky trojrozměrnému zobrazení, zde není moc přehledné. Ve finále jsem přestal koukat na postavičku a sledoval jen její stín na podlaze, protože to byla ta jediná relevantní reference mé polohy.

Druhou výtkou je zmíněná snížená obtížnost, která nejvíce vadí při soubojích s finálními bossy. Snad jediný zápas mi dal více zabrat, jinak jsem všechny pokořil na první pokus, včetně toho úplně posledního. A nezaujal ani multiplayer. Koordinace dvou lidí je dvojnásobně složitější, tří trojnásobně. Na pár minut je to ve čtyřech sranda, ale pak zjistíte, že jde jen o to přežít ostatní a mít klid na projití úrovně o samotě. Přitom dvojrozměrné díly se daly hrát ve čtyřech slušně.

VERDIKT: Super Mario 3D World je sbírka skvělých nápadů v nenavazujících úrovních, měnící pár zažitých stereotypů. Pro veterány je průchod hrou snadnější než dříve, přesto se nudit nebudete ani minutu. Naprosto úchvatná je grafika, úžasná je hudba a nestíháte valit oči nad nápaditým designem. Přesto byly oba díly Galaxy pro původní Wii dle mého názoru o ten jeden bodík lepší.

8 / 10

Super Mario 3D World

Nintendo Wii U