Dvouletý cyklus se nachýlil a Microsoft pro nás má už čtvrtý díl odbočky jménem Forza Horizon. Sice čerpá z legendární série Forza, ale místo okruhů sází na otevřený svět, naprostou volnost a kopec aktivit, kterými se hráči neskonale baví. Pro Xbox je vůbec všechno kolem Forzy doslova rodinným pokladem a je to jedna z jeho TOP exkluzivit. I vývoj této sesterské série se nakonec ukázal jako geniální tah, což dokladují i žebříčky her dle počtu hráčů. Dva roky starou Forzu Horizon 3 z Austrálie například hraje stále výrazně více lidí než klasicky zaměřenou, novější Forzu 7.

Už ne pouze jediné léto a šmitec

Po velmi vydařené kariéře ve třetím dílu Horizon, kde člověk řídil celý festival a určoval i místa jeho konání, se skoro ani nechce věřit, že by vývojáři ještě dokázali přijít s něčím, co by tohle dokázalo přebít. Namísto největšího bosse je z vás nyní zase nováček, který si musí své renomé postupně vydobýt - jak jinak než závoděním a dalšími aktivitami, kterými je tento herní svět doslova prošpikovaný.

Minulé díly Forza Horizon vždy byly jen o letním festivalu. Teď už to však není jen o tom tam přijet, zazářit během jednoho léta a zase to zabalit. Tentokrát tam začnete jakoby žít, máte dům a strávíte tam roky. Největší novinkou čtvrtého dílu je totiž měnící se roční období na mapě inspirované Anglií a Skotskem se vším, co k tomu patří - včetně typické architektury, všudypřítomných nízkých kamenných zídek, mlhy, častého deště a samozřejmě tam všichni jezdí po špatné straně vozovky ;) Doufal jsem, že po hraní australské Forzy Horizon 3 už si od levostranného ježdění oddychnu, ale kdepak.

Zpátky ale k ročním obdobím, které aby se mohly střídat, musel ve hře začít plynout čas. Dění se postupně překlápí ze sezóny do sezóny, které jsou logicky rozdělené na koloběh jaro, léto, podzim, zima a pak zase znovu. Některé herní události v Horizon 4 se třeba odemykají až po odehrání prvního roku. Asi i proto není hráč odkázán jen na festivalové zázemí, ale může si kupovat vlastní nemovitosti, které tvoří jeho domov. Levné to rozhodně není, ale potěšující je, že první dům dostane člověk zdarma za splnění první příběhové kapitoly. Škoda jen, že do interiérů se nepodíváte, příjezd „domů" umožňuje především vstup do menu vlastní garáže, tuningu nebo k online aukcím.

Další změny konceptu

Další velké změny si člověk všimne ihned po odjetí prvních závodů. Tentokrát už nestřádáte tisícovky svých fanoušků ale body celkového vlivu. Podle toho, při jaké činnosti svůj vliv získáváte, dochází k levelování v konkrétních kategoriích. V příslušném menu jsem napočítal neuvěřitelných dvacet šest skupin, kde se rozvíjí postup hráče odděleně. Svůj postup tak můžete vidět například na úrovni série silničních závodů, cross-country, offroad, pouličních závodů, driftů, kaskadéra, sběratele aut atd.

Teď asi sedne otázka, k čemu je to vlastně dobré? Není to jen snaha nuceně se odlišit. Jde o to, že máte svobodu v tom, jakým způsobem budete hrát. Abyste se kvalifikovali do další sezóny a poté do ní i postoupili, musíte nasbírat předepsaný počet celkového vlivu. Jak toho ale dosáhnete, je už na vás. Lákají vás více silniční závody, tak si vyberete tyto události. Chcete zkusit příběhovou kariéru filmového kaskadéra? Proč ne, filmaři čekají jen na vás. Stejně tak se na ně ale můžete vykašlat a tuhle činnost prostě ignorovat. Levelování v jednotlivých kategoriích pak přesně odráží, jakým stylem Forza Horizon 4 hrajete. Stačí se třeba pravidelně věnovat aukcím a nákupům aut a už je z vás zkušený sběratel aut.

Navrhování vlastních závodních událostí

Pokud pominu speciální závodní události, typu souboj s vlakem či vznášedlem (ekvivalent duelů s vrtulníkem či letadlem z minulých dílů), již zmiňované kaskadérské kousky (skoky do dálky, divoká jízda provozem bez škrábnutí milionového bouráku či hraní si na Kena Blocka) nebo další vylomeniny kolem silničních radarů, zůstávají hlavním jádrem klasické závodnické eventy. Už na herní mapě ale podle typu ikonky jasně vidíte, jestli se vydáváte na silniční, pouliční nebo offroad či cross-country záležitost.

Místo a typ tratě jsou tedy dány u každého jednotlivého závodu, ale u všech pak máte na výběr ze tří možností. Buď závod odjedete v základním nastavení, tedy, tak jak to připravili vývojáři, nebo si vytvoříte svou vlastní verzi, případně odstartujete závod, tak jak ho nastavil a nasdílel jiný hráč (je to stejný princip, jakým se sdílí a používají šablony pro designy laků nebo tuningů aut). Pokud se pustíte do vlastního nastavení, můžete ovlivnit, jaké typy aut a jejich třídy se závodu mohou zúčastnit (i offroad se přeci dá jet s Lamborghini ;) dále si určit například počet kol, roční období, denní dobu, počasí a plynutí času. Těch kombinací je až nečekaně moc a to si ještě můžete vybrat, jestli to odjedete sólo (proti drivatarům) nebo v kooperaci či v režimu PvP s Rivaly.

Střídání ročních období v praxi

Herní mapa je vždy středobodem her Forza Horizon. Krajina Velké Británie má své krásné nezaměnitelné rysy, ale na první pohled mě trochu zklamala velikost. I když je členitá a najdou se zde jak lesy, pláže tak i hory a rozmanitá údolí, trochu mi chyběl ten rozmach dlouhých dálnic jako ve Forza Horizon 2. Na druhou stranu až postupem hraní člověku dojde, jak dynamické skutečně střídání ročních období je a jak velký vliv má i na fungování herní mapy. Například na podzim všude lítá listí, bláto a louže kam se podíváte, ale taky super barvy, jak to umí skutečný podzim umí.

Když pak přijde zima, nejedná se jen o výměnu textur! Na kopcích je normálně hluboký sníh, kam se auto zaboří a má mnohem větší problém se prodrat skrz. Jezero na jihu zůstalo v zimě nezamrzlé, ale to severní se celé pokrylo ledem a vzniklo nové místo, kde se dalo jezdit. Na jaře sníh roztál a zvedla se voda ve vodních tocích. Když k tomu ještě připočtu neustálé změny počasí. Na podzim a na jaře pěkné lijáky a mlhy, v zimě lehké sněžení nebo sněhové vánice.

Celkově vzato, jestli mi na začátku hraní připadala mapa poněkud menší, později jsem si uvědomil, že jsme vlastně dostali čtyři mapy v jedné. Dynamika a variabilita prostředí je tedy obrovská. Abyste to zažili, ani nemusíte nutně jezdit od jižního kraje k tomu severnímu. Všude se něco děje a pořád se to mění.

Co ale zůstává při starém, je impozantní vozový park, který nabízí všehochuť od historických veteránů, jako třeba Bugatti Type 35 C z roku 1926, až po letošní novinku v podobě Mclaren Senna. Hra obsahuje celkem 460 licencovaných aut, ale samozřejmě drtivou většinu z nich budete znát z předešlých dílů, další se postupně představí v DLC. Jízdní model nedoznal žádných zásadních změn, je to zkrátka Forza Horizon, ale záleží na vás, jaké nastavení zvolíte. Můžete jezdit s prstem v nosu se zapnutými všemi pomocníky nebo si to přepnout na „simulaci“, která už je krapet větší výzvou, ale hardcore simulátor zde pochopitelně čekat nemůžete.

1

Po herní stránce to stále stejně vynikající Forza Horizon. Pokud máte rádi arkádové závody v otevřeném světě, nejde nemilovat tuhle závodní sérii i napočtvrté. Fakt klobouk dolů za to, že vývojáři dokázali zase vymyslet něco, co zanechává předchozí vynikající díly ve svém stínu. Mám pocit, že událostí je ve hře čím dál tím více, aniž by to vývojáři jakkoli lámali přes koleno. Svobodný přístup ke stylu hraní je super, žene vás dopředu potřeba získat vliv, ale sami si volíte ten nejpříjemnější a nejzábavnější způsob. Lidé jsou různí, hráče nevyjímaje, ale tady si musí svůj styl vybrat snad každý, ať už je jakýkoli.

Pár vad na kráse

Abych ale jen nechválil, narazil jsem při hraní i na pár podivností, o které se s vámi v rámci vyváženosti podělím. Prostým ignorováním se mi zkrátka povedlo vynechat speciální duel proti vznášedlu. Po přechodu do zimního období se stále zobrazoval jako aktivní a když jsem jel náhodou kolem, tak jsem ho spustil. Nelogičnost nastala ve chvíli, kdy událost odstartovala. Duel je totiž skriptovaný, nejde nijak ovlivnit a odehrává se v létě. Najednou je tak sníh fuč a místo toho všude tráva a sluníčko. Po dokončení závodu mě to hodilo zpátky do zasněžené zimy. Osobně bych navrhoval, aby tyto eventy byly dostupné jen tehdy, pokud souhlasí roční období, takhle to totiž působí dost divně. Stejně tak nechápu, proč mi hra dovolí při tvorbě vlastního závodu použít i jiné roční období, než v jakém se právě nachází hlavní herní mapa. Je dost dobře možné, že v opatchované verzi toto bude upravené, ale zatím to v review-verzi funguje tímhle způsobem, a pokud to takto zůstane, přijde mi to přinejmenším podivné.

Zatímco PC verze Forza Horizon 3 přicházela se zpožděním a s nemalými technickými problémy, tentokrát startuje PC verze Forza Horizon 4 souběžně a podle mých zkušeností by měl být její start začátkem října mnohem hladší. Díky programu Xbox Play Anywhere máte možnost hru rozběhnout současně na konzoli i na PC a to od prvního dne. Sám jsem testoval na obou strojích a musím uznat, že PC verze běžela velmi dobře. Za celou dobu testování jsem nezaznamenal žádný pád, jen třikrát mi lokálně vypadly textury, což přičítám spíše review-verzi. Na stroji Core i7 4470k s GTX 1080 jsem si mohl při rozlišení 3440x1440 (Ultrawide 21:9) dovolit „extrémní" detaily (nic lepšího už nastavit nešlo), přesto jsem dosahoval podle benchmarku stabilních 70 FPS. Oproti tomu Xbox One X mi běžel v nativním 4K na 30 FPS (možno vybrat výkonový režim 1080p s 60 FPS, rozhodnutí je na hráči).

2

Určitou potíž jsem pak ještě zaznamenal při online hraní. V týmovém režimu, kam se dle logu připojili čtyři hráči, jsme pak v reálu odstartovali pouze tři. Jelikož se mělo hrát 2 vs 2 závodníci a já se ocitl sám proti dvěma ve značné nevýhodě, nebyl jsem z toho zrovna nadšený a v závodech (jednalo se o sérii několika tratí) to pak bylo dost znát. Podle mého by k takové situaci nemělo dojít a hra by měla čtvrtého hráče doplnit nebo takový závod vůbec nespustit. Celkově však půjde online funkce zhodnotit až po ostrém startu se zaplněnými servery.

Vyždímaný Xbox One X

Grafika je jedním slovem úchvatná a v případě Xbox One X je vidět, že je potenciál využit bezezbytku. Ani se mi nechtělo věřit, kolik různých textur může člověk vidět na silnici během střídání ročních období a neustálé změně počasí. Dokonce i v zimě je jasně viditelný rozdíl, když se ráno do silnice opírá sluníčko. Okolní vegetace je rovněž úžasná, stejně tak modely aut, nasvícení atd. Je zde i mnohem více zničitelných objektů, včetně kamenných zídek, ze kterých při nárazu odlétávají kameny na všechny strany. Případně, je libo v zimě narážet do sněhuláků? Žádný problém! Přibyl i nový pohled uvnitř auta, který má nižší FOV a nejsou zde znázorněny řidičovy ruce ani volant, což je zajímavé hlavně pro ty, kteří jezdí s vlastním volantem. Škoda jen, že u PC verze není žádná podpora pro systémy jako TrackIR, pro automatický volný rozhled.

Česká lokalizace

Abych nezapomněl na velmi důležitý detail. Zatímco česká lokalizace u vůbec prvního dílu Forza Horizon (ještě na Xbox 360) byla velkým překvapením, které se ale u druhého a třetího dílu nezopakovalo, čtyřka už opět češtinu má v podobě titulků. Lokalizace závodní hry sice není tak zásadní jako tomu je třeba u RPG her, ale pro hráče je to velice příjemné. Oceňuji, že se Microsoft opět rozhoupal a dal nám možnost hrát jeho vlajkovou exkluzivitu v našem rodném jazyce. Texty tak oceníte hlavně, když jsou vám sdělovány instrukce v příběhovém režimu nebo při zahájení festivalu.

666

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.

- komentáře (3)

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna

Související obsah

Reklama