RECENZE ATOM RPG: Post-apocalyptic indie game

Postapo z Ruska pomrkává po Falloutu. 

VERDIKT: Atmosféra není o moc horší než ve skvělém Falloutu, ale nemá takový šmrnc a není to masovka. Bez medaile.

Fallout je legendou. A nemyslím tím aktuální kontroverzní Fallout 76, ani předchozí kousky od Bethesdy. Mluvím primárně o prvních dvou dílech, dnes už stařičkých izometrických RPG.

Fallout je legendou takovou, že se už několik studií pokusilo postapokalyptické izometrické dobrodružství napodobit a vzkřísit, ale vlastně se to nikomu moc nepovedlo. Čestnou výjimkou budiž za „velké" áčkové tituly Wasteland 2 (i když ten je technicky vzato vzkříšením značky Wasteland, a ne Fallout, ale principiálně a pocitově na F1 a F2 taky navazuje).

Nízkorozpočtových titulů s touhle ambicí bylo více než drahých kousků od velkých studií, ale díru do světa vesměs neudělaly. Z těch aktuálnějších připomeňme třeba Under Rail, který je ovšem pro mnohé hráče až moc hardcore. Nebo Krai Mira, jenže ten se zas tak nějak celkově moc nepovedl.

Zajímavé je, že obě výše zmíněná postapo RPG ze staré školy přicházejí z Východu. A je to i případ nedávno vydaného ATOM RPG: Post-apocalyptic Indie Game. Až u něj můžeme s trochu přivřenýma očima říct, že obstojně navazuje na myšlenku Falloutu a vybranému publiku přináší solidní zábavu.

Uznávám, že „Ruský Fallout" zní jako velké klišé, ale ono to fakt sedí. Nejen tím, že jde o third-person postapokalyptické RPG (na rozdíl od původních Falloutů ovšem vyvedené ve 3D). Legendu připomíná i celkovým vizuálním dojmem, podobným rozhraním i mnoha drobnostmi.

Začínáte samozřejmě detailní tvorbou ústřední postavy, kde nechybí nastavení fyzických a duševních vlastností, a hlavně dovedností (různé zbraně, první pomoc, technika, vyjednávání, přežití v divočině, plížení...). Krátký tutorial na základně vojenské organizace ATOM, která má za úkol nastolit pořádek po jaderném holokaustu, a pak hurá do spálené pustiny, která bývala velkým Sovětským svazem.

Prvotní úkol - najít ztraceného důstojníka ATOMu a jeho komando - se samozřejmě zvrtne a zamotá, a navíc se na něj postupně nabalí vedlejší nepovinné úkoly a mise. Už po prvních pár hodinách zjistíte, že i kromě hlavní linky se na vás valí tuny a tuny textu. Nic proti upovídaným RPG, ale tady mám bohužel pocit, že 90 % textu je fakt zbytečných. Je sice fajn, že s každým poklábosíte o tom, jak se má a co dělá, ale celkově to zdržuje od hlavního děje či vedlejších akcí. Navíc dost textů je nejen zbytečných, ale také co do kvality velmi kolísavých. Některé drby (ale i vedlejší úkoly) jsou povinná klišé, některé jsou zajímavé, ale jiné tak nepravděpodobné, že to leckdy až snižuje jinak uvěřitelnou atmosféru hry.

Jaderný holokaust tenhle svět spálil v roce 1986 a prostředí, respektive přeživší technologie, logicky působí mnohem realističtěji, než v sérii Fallout. Nenarazíte tu prostě na inteligentní roboty či laserové pušky a jiné sci-fi prvky. Po krku vám půjdou „jen" banditi a kultisti či přerostlé krysy, pavouci a další zmutovaná monstra. A mydlit je budete páčidlem, ostnatým kyjem, sekerou, na koleně zbastlenou kuší či střelnými zbraněmi vesměs ruské provenience; populární ÁKáčko samozřejmě nechybí.

777

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.

Navíc jsou tu trochu tvrdší survival prvky, takže kromě ozáření či otravy musíte řešit taky hlad. Jo, budete i vařit. A nejen to, je tu i lehký systém „craftění", tedy výroby lecčeho od léčivého prášku z bylin přes batoh až po „home-made" zbraně a brnění.

Vaření a crafting tu není jen na ozdobu, i na střední obtížnost vám tohle přilepšení do inventáře opravdu přijde vhod. Zvlášť v prvních hodinách hry se totiž k žádnému slušnému vybavení jen tak nedostanete (to, že začínáte s holou řití, autoři zajistili trochu trapnou příběhovou berličkou v podobě naskriptovaného přepadení bandity, kteří hrdinu oberou o všechno, ledva vytáhne paty z tutorial základny). A je velký rozdíl, jestli na padoucha s pistolí jdete jen s nalezeným nožem, nebo ho pozdravíte podomácku vyrobeným granátem.

Boje jsou čistě taktické, pěkně tahové, s akčními body, ve stylu Falloutu. Nečekejte tu zakleknutí do krytu nebo zázračné speciální schopnosti, boj je poměrně syrový, ale funkční. Jakž takž v něm fungují i společníci, které postupně naberete do party. Nemůžete je sice ovládat přímo, ale celkem se drží nastavené taktiky (buď blízko mě, útoč na nejslabšího, neriskuj „friendly fire" atd.). Občasný hod granátu do hloučku přátel i nepřátel si ovšem neodpustí.

Váš avatar i jeho společníci se postupně vylepšují, levelují, zvyšují si dovednosti a přidávají i nějaké ty speciality, říkejme jim třeba perky (větší nosnost, zlepšená odolnost proti jedům, lepší střelba z pistolí...). Jelikož hra není úplně lehká, každé zvýšení úrovně potěší a pomůže v postupu dál. Technické zpracování není převratné, ale vlastně bohatě stačí.

1

Grafika je slušná, hra běží i na slabších počítačích plynule, interface je jednoduchý (a dost připomíná Fallout ). Autoři mohli trochu přidat na přívětivosti třeba možností vkládat vlastní popisky do mapy a deníku, ale celkově je UI v pořádku. Zamrzí spíš jiné nedostatky. A je skoro smutné, že netkví zřejmě v nedostatku finančních prostředků na lepší engine nebo více lidské síly (pravda, třeba dabing by se hodil, ale jeho absenci nepovažuju za zásadní problém). Jde spíš o divná designová rozhodnutí.

Hromady zbytečného textu už jsem zmínil. Další opruz je pohyb po mapě světa. Pohyb pěšmo po globální mapě je totiž z o u f a l e p o m a l ý. Fakt, je to otrava. Kromě samotného pohybu začnou být časem nudná i „náhodná přepadení", protože jsou prostě pořád dost na jedno brdo. Naštěstí s vysokým příslušným skillem je můžete přeskočit (vyhnout se nepřátelům pomocí „survival" nebo se z boje s lidskými protivníky vykecat pomocí vyjednávání). Nechápejte mě špatně, princip pohybu po globální mapě s náhodnými boji a setkáními či minilokacemi je ideově fajn a mám ho rád, ale tady by potřeboval líp vybalancovat.

Opět tu jsou pustina, osady, bunkry, zmutovaní nepřátelé, různé zájmové skupiny, náročné boje... Jen to celé tak nějak míň odsýpá a nemá takový šmrnc. To ale vůbec neznamená, že jde o špatnou hru. Masovka to není, ale pokud máte Fallout rádi, tak si ATOM aspoň vyzkoušejte. A pak se společně těšme na Wasteland 3.

Reklama

Související obsah

Hardwarový týdeník hráčů - 33/2019

Kolik výkonu ukrývá Switch? Tenké mechaniky od Logitech. Další RTX karta?

Syberia: The World Before oznámena

Adventura s ještě tajemnějším příběhem.

DOJMY z rozehrání The Dark Pictures: Man of Medan

Jak se hraje interaktivní film na lodi?

Také na webu...

Syberia: The World Before oznámena

Adventura s ještě tajemnějším příběhem.

Hardwarový týdeník hráčů - 33/2019

Kolik výkonu ukrývá Switch? Tenké mechaniky od Logitech. Další RTX karta?

- komentáře (0)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna