Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Zpověď tvůrců o těžkostech PC konverze Dark Souls

Japonci nám upřímně prozradili i to, co asi ani nechtěli.

Ten příběh za vznikem PC verze je skoro románový.

Bylo jednou jedno talentované japonské studio From Software, které vytvořilo výbornou a hlavně unikátní hru. Nesla jméno Dark Souls (recenze, 9/10). Byla těžká, ve srovnání s konkurencí extrémní, leč hráči si jí v dnešní záplavě triviálních titulů zamilovali. Tedy, konzoloví hráči - na PCčkáře jaksi nedošlo.

Mrzelo je to, štvalo je to, i dali dohromady petici adresovanou lidem z From Software a jejich vydavateli Namco, kde prosili o dodatečnou konverzi. Prý že je nefér vydávat hardcore RPG na konzole, když nejvíce hardcore RPG hráčů je na osobních počítačích. Měli pravdu. Ke dnešnímu dni sesbírali na 93 tisíc podpisů. Tvůrci z From Software byli dojati a na konec srpna tak ohlásili vydání PC verze, rovnou obohacené o digitálně dostupný datadisk.

Vox populi

Na přímý dotaz, zda by Dark Souls portovali i bez petice, v našem étrojkovém rozhovoru japonský producent Uchiyama Daisuke bez skrupulí zakroutil hlavou. Anglicky rozuměl, ale radši se uchyloval ke svému rodnému jazyku a informace jsem tak dostával přes jeho překladatele.

"Jak možná víte, v Japonsku jsou konzole nesrovnatelně populárnější. Hraje na nich drtivá většina lidí. Nebýt té ohromné petice, PC verzi bychom ani nezvažovali," přiznal Uchiyama. Je to až dojemné, co hráčská komunita dokáže.

"Rozhodně jsme nečekali, že prostý port na PC bude tak náročný. Nikdy jsme na tuto platformu pořádně netvořili. Jsme konzolové studio. Vývoj na ně je mnohem lehčí, protože máte jeden kus hardwaru a ten je všude stejný. Ale počítače... tam jsou stovky možných konfigurací. Je to ještě o to těžší, že jsme s PC verzí předem nepočítali a děláme jí až takhle zpětně," rozpovídal se nebývale otevřený a upřímný Uchiyama. Férově přiznal, že s konverzí "doteď bojují", že jsou "stále ponořeni hluboko ve vývoji", a že před sebou "rozhodně mají ještě kus cesty." Taková otevřenost se nevidí každý den.

Prostý port?

Během našeho E3 rozhovoru běželo Dark Souls na televizi v rohu místnosti. Kabely vedly do PC a jeden z vývojářů hrál fungující verzi, o jejíchž přednostech z hlediska hratelnosti a atmosféry bych zde mohl dlouze vyprávět, ale akorát bych papouškoval Martinovu právoplatně nadšenou recenzi. Aby bylo vidět, že jde o autentickou verzi pro Windows, byla hra spuštěna v okně. Ve Windows XP.

Nešlo si nevšimnout, že dotyčný hraje na xboxovém gamepadu, čímž jsme se s Uchiyamou dostali k tomu, zda jde o prostý port, nebo o kompletní konverzi pro stolní počítače se všímvšudy. "Rozhodli jsme se udělat port. Hra je na PC naprosto identická. Nic jsme nepřidávali ani neubírali," odpovídal producent. Trochu se obávám, jestli From Software nepodcenili rozmazlenost a hračičkovost PCčkářů, kteří jsou zvyklí na detailní nastavování grafiky i ovládání, a cokoliv nevyhovující hlasitě zadupou pro netolerovatelnou konzolovitost. Tedy, aspoň ti radikálnější.

Berte to tedy jako takové varování předem. Dark Souls: Prepare to Die bude klasickou konzolovou hrou, jen fungující na vaší oblíbenější platformě. Nikoliv předělávkou, ale jen převodem, dokonce i s původními framerate problémy. Ani rozlišení nepůjde nastavit na vyšší, než maximální televizní, tedy 1920×1080 (1080p).

Jedním dechem dodávám, že bez gamepadu byste o pořizování Dark Souls raději ani neměli přemýšlet. Když jsem se tvůrců ptal, zda bude možné pohodlně hrát na klávesnici s myší, nezněli moc nadšeně a velice rychle došli k závěru, že gamepad důrazně doporučují. Pro něj bylo Dark Souls navrženo především a jak ještě jednou zdůrazňovali, port nebude kdovíjak optimalizován pro standardní potřeby PC, takže je otázkou, jestli vůbec možné změnit klávesové mapování povelů.

Když se mluví o Dark Souls, musí se mluvit i o jedinečném multiplayeru, který některá zahraniční média loni dokonce vyhlásila za nejlepší multiplayer roku - a to prosím v konkurenci Modern Warfare 3, Portal 2, Gears of War 3 a dalších. Uchiyama Daisuke mi potvrdil, že celý online zážitek přenášejí i do PC verze, ale že experimentují s kompetitivním zápolením a novým PvP. Na výsledek jsem zvědav, sami tvůrci ještě nemají finálně rozhodnuto.

Připravite se zemřít

Nezapomínejme také, že 24. srpna není jenom datem vydání originální verze na PC, ale hned i konzolové re-edice pod názvem Prepare to Die, která bude od začátku obsahovat zmiňovaný datadisk Artorias of the Abys (konzolisté si na DLC musejí počkat do zimy). Artorias of the Abyss bude obsahovat čtveřici nových oblastí, trojici čerstvých bossů, plejádů nových předmětů a hráče vezme 300 let do minulosti.

Dark Souls: Prepare to Die vyjde 24. srpna 2012 pro PC. Digitální datadisk Artorias of the Abyss bude pro Xbox 360 a PlayStation ke stažení o několik měsíců později, za cenu 1200 MP, resp. $15.

rezervovat na Xzone.

Vzhledem k tomu, že přídavek bude implementován do původní hry, není asi namístě očekávat, že by příběhově ovlivnil zakončení Dark Souls. "Pro zpřístupnění nového obsahu nebude nutné rozjet novou hru, ale pokud se tak rozhodnete, počítejte s tím, že DLC nebude přístupný úplně ze začátku. I tak doporučuji Artorias of the Abyss dlouho ignorovat a pouštět se do něj až někdy v druhé polovině. Bude to těžké," líčil s kulišáckým úsměvem producent Daisuke.

Byl si moc dobře vědom, že mj. právě obtížnost jeho hru odlišovala od zbytku. Nehrozí v Prepare to Die edici nějaké zjednodušování? "V žádném případě! Zjednodušování by decimovalo zážitek. Dark Souls vám nikdy nedá nic zadarmo."

Snad tou náročností PC verze nenarážel na zmiňované technické trable a na mandatorní implementaci rozporuplného Games for Windows LIVE klienta, proti němuž dokonce signatáři původní petice brojili další peticí. Neměli by však zapomínat, že jestliže se PCčkové Dark Souls nebude prodávat (a naopak bude pirátit), právě samotní počítačoví hráči si tak uzavřou cestu nejen k budoucím titulům od From Software, ale i od ostatních japonských studií, kteří experiment určitě bedlivě sledují. "Nemůžeme vyhovět všem peticím, to bychom nikdy nic nevytvořili," uzavřel Daisuke.

Trailer z PC verze

Read this next