RECENZE Cossacks 3

Návrat v RTS o patnáct let zpět.

Sice bez medaile, ale klasická RTS, která stojí za pozornost. Vlastně povedený HD remake jedničky s několika menšími vadami na kráse.

Cossacks ve své době (před 15 lety) platili za velmi oblíbenou RTS, kde jste za nespočet národů mohli zuřivě těžit, stavět a verbovat, abyste následně šli do velkolepých bitev se stovkami až tisíci vojáčky najednou. Důraz se kladl hlavně na různé druhy jednotek (jejich schopností) a hlavně používání správných bojových formací. Kdo si tohle osvojil, ten si mohl užívat radost z vítězství i nad daleko početnějšími protivníky, kteří takovou taktikou nevládli.

Pokud pominu úspěšné datadisky k jedničce a odbočku v podobě American Conquest, tak mě osobně se nejvíce líbil druhý díl Cossacks, který nabídnul novinky v podobě strategické mapy Evropy s tahovým režimem a v real time režimu se mnohem více věnoval bitvám z období napoleonských válek (na úkor těžby a stavění).

To aktuální třetí díl, jde úplně odlišnou cestou. Vývojáři z ukrajinského studia GSC Game World totiž vsadili na jistotu a místo zásadních inovací nabízejí těžké retro. Paradoxně se tak vrátili až k úplně prvnímu dílu European Wars, kde to všechno začalo. Vzali svůj původní herní RTS koncept, kde se těží suroviny a buduje o sto šest, a k němu přidali uhlazenější grafický kabátek, který sice disponuje vysokým rozlišením, více detaily a pokročilejším stínováním, ale jinak je to klasický izometrický engine, jako před lety.

Ve hře jednoho hráče vás kromě výuky čeká několik kampaní a to za Svatou říši římskou, Anglii, Polsko-litevskou unii, Rusko a Francii. Všechny kampaně mají po pěti misích, takže jejich dohrání pár hodin rozhodně zabere. Mise jsou pospojovány pouze tematicky, tak jako tomu bývalo v dřívějších RTS. Nic komplexnějšího v tom zkrátka není.

Líbilo se mi ale, že kampaně nejsou tak stereotypní, jak jsem původně očekával. Rozhodně nemusí hráč v každém scénáři znovu a znovu začít s budováním a těžbou a až pak se dostat do bitev. Samozřejmě tyto scénáře zde také jsou, ale pěkně se to prolíná s misemi, kde si třeba vojsko sháníte putováním po mapě a v jednoduchých rozhovorech přesvědčujete obyvatelstvo a svobodná vojska, aby se dala na vaši stranu. Někdy stačí správná odpověď jindy zachřestit mincemi. Podle toho, jak jste úspěšní, se pak odvíjí i role v následující bitvě. S velkým počtem vojáků jste ve středu nebo jen chráníte křídla, pokud vás zas tolik není.

V jiném případě už třeba vojsko dostanete rovnou do začátku a přidáte se ke spojencům, se kterými pak společně bráníte svěřené pozice před nájezdy nepřátel nebo naopak vedete útok se stovkami jednotek vstříc ještě početnějšímu protivníkovi. Nechybí ani námořní bitvy zejména ve francouzské kampani.

Obtížnost se mi zatím zdála lehce nevyvážená, možná díky skriptům, které v kampaních zkrátka jsou, ale nic, co by nešlo překousnout. Celkově bych řekl, že noví Cossacks 3 nejsou tak těžkou hrou, jak tomu bývalo v původní jedničce, kde tupou umělou inteligenci počítač kompenzoval místy až drtivou přesilou. Faktem ale je, že třeba, když stojíte s Kozáky proti Turkům nebo Tatarům, tak velká přesila je i nyní něco, s čím se musíte vyrovnat. Naneštěstí vám i tentokrát notně pomáhá hloupá AI nepřátel. Je opravdu sranda koukat, jak si skupina vašich střelců dokáže poradit i s pětinásobnou přesilou Turků vybavených jen šavlemi, kteří místo aby zaútočili naráz, raději pošlou na zteč jen nešťastníky z první řady, pak z druhé a po chvíli ze třetí ...

Hromada chyb, pády, nefunkční multiplayer, takový byl startovní den Cossacks 3 na Steamu. To, co nejdříve zavánělo solidním průšvihem, ale dali naštěstí vývojáři během pár dní do pořádku a aktuálně vše běží bez větších potíží. Drobné chyby sice zůstaly, ale snad se brzo podaří vychytat i je. Mně se třeba občas stále zasekávají jednotky o hrany mostů, nebo mi transportní lodě na pobřeží povraždí vlastní jednotky :) Na druhou stranu jiné drobnosti potěšily, například funkční zrychlování nebo zpomalování hry přes klávesové zkratky, nebo možnost pauzovat si hru například, když ztratíte přehled nad velkým bojištěm.

Multiplayer je pro dva až osm hráčů. Mapy se generují na základě nastavení a zřejmě i počtu hráčů, protože požadovanou velikost si definovat nelze, pouze tvar, druh terénu, zdroje a suroviny. Potěšující je i česká lokalizace formou titulků. Hlavně v kampani je textu při ingame rozhovorech až nečekaně hodně. Doladit by se měla ale korektura. V hlavním menu nebo třeba při výběru multiplayer hry jsou názvy tlačítek, které se nějak nevešly do rámečků a nevzhledně přesahují.

Stará izometrická grafika mi v této hře vůbec nevadí! Jsem zastánce dobré přehlednosti a ke Cossacks to tak nějak patří. Vyhlazení a HD rozlišení je každopádně patrné, takže se na tu starou dobrou klasiku docela dobře kouká i v současnosti.

Hodně naštvaný jsem ale na pohled kamery. Obraz totiž nelze moc oddálit od mapy a hlavně to absolutně nekoresponduje se všemi oficiálními obrázky a videi, které vývojáři vypustili do světa před vydáním. Dokonce i teď jsou na Steamu prezentovány snímky ze hry s pohledem kamery, který nelze běžným způsobem ve hře nastavit. Přitom právě pohled s ostřejším úhlem k zemi a vyšším oddálením mi přišel naprosto úžasný a mnohem více přehledný (zvlášť při velkých bitvách).

Ve fórech jsem zjistil, že aby člověk dosáhl zobrazení, jako je na PR obrázcích, musí se použít cheat, kterým se odblokuje volná kamera. Problém je, že se mi příčí používat cheaty, abych mohl zoomovat, a pak použití volné kamery není tak pohodové jako v jejím normálním režimu. Opravdu škoda, že tohle autoři nepořešili lépe, určitě by to šlo.

I když se jedná především o předělávku původní hry a pár herních i technických nedostatků se přeci jen našlo, rozhodně Cossacks 3 nezatracuji. Naopak doporučuji nenechat si ujít všem, kteří hráli původní hru a možná i těm mladším z vás, abyste zkusili, jak vypadaly RTS v době své největší slávy.