RECENZE krabicové verze Sifu CZ

Vylepšená verze adrenalinové kung-fu řežby.

VERDIKT: V lehce komiksové grafice nadchne soubojovým systémem, netradičními prvkem stárnutí a nově i upravitelnou obtížností.

Uznáváme, že tahle kung-fu bojovka není zrovna horkou novinkou. Víme dobře, že její digitální verze je dostupná už od letošního února pro všechny hlavní platformy, ale rozhodli jsme se věnovat ji recenzi až nyní s vydáním krabicovky, která je rovnou v Deluxe verzi. Je k tomu dobrý důvod, protože současná verze hry se vcelku zásadně odlišuje od té zahajovací z února. Navíc ani tohle není konečná, už teď je potvrzené, že hra bude až do konce roku 2022 dostávat v každém čtvrtletí nový bezplatný obsah!

Sifu je hra, kde jde fakt o jedinou věc. Vlítnout do lokace a začít jí přesně ve stylu kung-fu filmů vybíjet, dokud na zemi neleží všichni nepřátelé, bossy nevyjímaje. Ovšem nemylte se, nikoho tady nesložíte na jednu ránu, alespoň ne za začátku. Na každém protivníkovi musíte chvíli pracovat, skládat údery, později komba a samozřejmě nezapomenout vykrývat protiútoky.

Úvod do hry naštěstí nepředstavuje úplné hození neplavce do vody. V intru se seznámíte s jednoduchým příběhem, opět jak vystřiženým z asijských filmů. Poté se už můžete vydat na svou cestu pomsty a vyhrát svůj souboj dobra se zlem. Následuje i krátká výuka, ke které se lze stále vracet a procvičovat si jak útoky, tak obrany proti rozličným typům protivníků.

Učící křivka je ze začátku vcelku pohodová, ale rychle začíná přituhovat. Ve chvíli, kdy přestanou stačit jednoduché typy útoků a nastupují složitější komba, to začíná být poměrně náročné. Vím, o čem mluvím. Nejsem zrovna typ člověka, který se s radostí chce memorovat nespočet kombinací a pak je navíc ve správných chvílích používat. Alespoň, že se při hře objevuje občasná nápověda pro zakončovací finesy a doražení načatého protivníka.

Ani systém krytí není úplně primitivní. Jde totiž o to, že zde nefunguje to, co v jiných hrách. Třeba uhýbání kotouly do stran apod. Sifu člověka nutí spíše k blokování úderů, což není tak snadné, a navíc to vyžaduje i přesnější načasování. Cvičení ovšem dělá mistra, takže pokud tomu dáte čas, hra se vám odvděčí výborným zážitkem.

Atmosféra je zde velmi stylová. Pomáhá tomu i specifická grafika s nádechem do komiksu a také rozličné prostředí, kde se děj odehrává. Například návštěva a vymlácení zabordeleného skladiště v úvodu má naprosto jiný vizuál než následný výlet do nočního klubu. Pobíjení zástupů nepřátel také neprobíhá pokaždé stejně. Běžně jsem je potkával po jednom či po dvojicích, což je ta nejlehčí varianta.

Mnohem větší výzvou jsou skupiny nepřátel, zvlášť když se člověk ocitne ve středu jejich chumlu. Kolikrát opravdu nešlo pokračovat stylem mlátit jednoho, dorazit ho a jít na dalšího. Musel se aplikovat systém, při kterém jsem údery rozdával do všech stran, protože protivníci vcelku logicky šli najednou a snažili se mě zasáhnout současně. Tyto velké bitky tak měly reálnější rozměr než v jiných hrách a mnohem více se podobaly skutečným soubojům jednotlivce proti přesile.

Boj zde neprobíhá pouze holými rukami. Jakmile se někde válí na zemi bezprizorní trubka nebo prázdná láhev, přímo to volá po tom předmět sebrat a využít ho proti nepřátelům. Zbraně můžete odebírat i přímo protivníkům, současně je ale složitější vykrývat údery vedené zbraní a vy máte přitom jen prázdné ruce. Občas bojové scény i překvapí. Třeba ve skladišti jsem vpadl do úzké chodby, kde byl celý zástup bitkařů. Kamera se posléze sama stočila do bočního pohledu, až to připomínalo 2D plošinovku a já mohl mnohem přehledněji vykostit celou uličku. Velmi zajímavý nápad. Na druhou stranu, kamera si v dalších částech hry žije svým vlastním životem a hráč to nemá, jak ovlivnit. Tyhle situace pak trochu ztěžují přehlednost a komplikují i ovládání postavy.

Děj hry prakticky nedá vydechnout a nemá slabá místa. Cíl je zřejmý od samého začátku, takže se jde z akce do akce, která ve výsledku poskytne cca patnáct až dvacet hodin zábavy. Zajímavý je ještě systém stárnutí postavy. Člověk začíná jako mladík a pokud padne v souboji s přesilou nebo neuspěje v souboji s bossem, může znovu povstat. Daní za to je ale zvýšení věku postavy. Nejprve se vám věk zvyšuje po jednom roce, časem ale zrychluje, což je nemilé.

Jakmile ten systém pochopíte, víte že máte jen omezený počet „smrtí“ než přijde definitivní konec, ale vtip je v tom, že nevíte, kolik proher dohromady si vlastně můžete dovolit. Pozitivní ovšem je, že jsou zde i způsoby, jak vy si vítězstvím v boji vysloužit i možnost si věk zase snížit. To oceníte zvlášť, když postava zestárne trochu více než byste sami chtěli.

S rostoucím věkem nejdříve postava na síle získává a je tak lepší než na úplném začátku. Když se ale přehoupne přes určitou hranici, naopak slábne a třeba v šedesáti si prostě už nemůžete dovolit finesy, jak když vám bylo pětadvacet. Na to, jak má tato hra jednoduchou zápletku, má tenhle variabilní prvek velmi zajímavý dopad na herní styl. Člověk se tak musí učit v různém věku své postavy používat různé typy útoků a využívat jiné druhy odemykajících dovedností.

Původní verze hry díky své náročnosti nesedla každému. Nebudeme si nic namlouvat, základní obtížnost dává prostě zabrat, a pokud patříte do kategorie hráčů, kteří se nechtějí tolik nervovat, může vás to i nadobro odradit. Jarní update, který předcházel vydání krabicové verze, ale přidal do hry další dvě nové obtížnosti, což zásadně rozšířilo cílovou skupinu hráčů. Nyní se nemusí bát do hry vstoupit i vyložení začátečníci.

Ovšem pozor - nová úroveň Student není o tom, že hrou projdete s prstem v nose. Pořád je to makačka, ale můžete si dovolit více chyb než ve výchozím nastavení. Vývojáři přidali do hry ještě třetí stupeň Master, což je ještě těžší varianta než v základu (oslabuje vaši postavu a posiluje nepřátele). Chcete-li po předchozím dohrání Sifu novou výzvu, právě jste ji dostali.

Jak jsem už naznačil, vývojáři tímto nekončí. Letní update přinese úpravu hratelnosti prostřednictvím speciálních modifikátorů a zaslechl jsem i něco o „Bullet time“, tak uvidíme. Podzim má přinést Replay Editor a závěr roku zcela nový herní mód „Arenas“. Já myslím, že je na co se těšit a investice do této hry rozhodně není marná.

Domácí hráče navíc může těšit fakt, že hra je u nás díky distribuční společnosti HYPE prodávána s českou lokalizací. České texty sice nejsou u toho typu hry úplně zásadní, ale mě to hodně potěšilo už jen kvůli lepšímu pochopení příběhu. Také hlášky nepřátel jsou často velmi povedené. Kromě recenzované PC verze (Epic Store exkluzivita) je Sifu dostupný i pro Playstation 4 a 5 a to jak v digitální, tak i krabicové podobě. V plánu je i verze pro Xbox One a Xbox Series, ale ta dosud nebyla vydána. Důležité ale je, že česká lokalizace je nyní dostupná na všech platformách a je jedno, jestli jste koupili krabicovku nebo původní digitální verzi dříve.

Sifu

PS4, PS5, PC