RECENZE PC konverze The Last of Us 1 Remake CZ

Na co všechno jsme nevěřícně koukali?

VERDIKT: Doufal jsem v nejúspěšnější PC port od Sony, ale ve stávající technické kondici jím nemůže být. Příběh, hratelnost a atmosféra je jinak strhující, stejně jako v PS5 verzi, ale k plnohodnotnému zážitku zkrátka musí být v pořádku i funkčnost hry – BEZ MEDAILE

Dokážete si představit situaci, ve které známá vydavatelská společnost udělá PC předělávku de facto letité Playstation exkluzivity, ale i přes šedesátidolarovou cenovku jí lidé trhají ruce? Zní to neuvěřitelně, ale v Sony měli ještě před pár dny takhle dobře rozdané karty. Přitom stačilo vynést poslední trumf a doslova by rozbili bank. Jenže ouha, ono to úplně nedopadlo.

The Last of Us bude už navždy pro PlayStatiton hráče jedna ze stěžejních her, kterou jim PC-čkáři mohli dlouhá léta jen tiše závidět. Za uplynulou dekádu se tato hra dočkala remasteru na PS4 a nedávno i hodně povedeného remaku pro PS5. S portem pro PC se nakonec také počítalo, ale díky připravovanému seriálu z produkce HBO, bylo jeho vydání naplánováno až na letošní jaro.

Marketingově skvělé rozhodnutí! Seriál se totiž stal obrovským hitem a vcelku logicky zvedl velký zájem i o samotnou hru. Když konečně odstartoval prodej PC verze na Steamu a Epicu, mělo to pouze jedinou vadou. Technicky stav hry neodpovídal očekávanému standardu a potrápil drtivou většinu lidí, kteří si ji chtěli v prvních dnech stáhnout a spustit. Masivní download dat v podobě necelých 80GB dat už dneska nikoho nerozhodí, nicméně, když už takového bumbrdlíčka stáhnete, prostě nechcete vidět při prvním spuštění v hlavním menu hlášku, že se začaly kompilovat nějaké shadery. Ještě kdyby to trvalo pár minut, ale třeba v mém případě se dokompilovaly až po čtyřiceti dlouhých minutách, a to nemám zrovna šunku počítač. Někteří nešťastníci si počkali i déle, podle výpovědí jednotlivých uživatelů to bylo hodně individuální.

Mezitím jsem alespoň prošel nastavení grafiky a trochu nevěřícně koukal na to, že abych si nastavil nejvyšší kvalitu zobrazení, překvapivě nemám dostatečnou VRAM. Mých 10GB na RTX 3080 bylo pro tuto hru prostě málo. U textur jsem tedy skončil pouze na nastavení vysoké kvality a na utra kvalitu už jsem neměl díky ukazateli video paměti nárok. Respektive ono vás to s přetečeným nastavením nechá pokračovat, ale jakmile při hře naplníte buffer, hra prostě spadne na plochu a je konec. Na Steamu se objevují hlášení i s pády, které způsobila klasická operační RAMka, tedy její nedostatek, ale s tímto problémem jsem se naštěstí nepotkal. Zřejmě proto, že mám v počítači 32 GB RAM.

Dalším problémem, který mně potrápil, bylo doslovné ždímání procesoru počítače. Do recenze PC verze The Last of Us jsem vlastně ani netušil, jakého rachotu je schopen můj chladič na CPU. Ne že bych předtím nehrál náročné hry, ale tohle byl už trochu extrém. Všechno to spíše ukazuje na špatnou optimalizaci hry jako takové, protože nesmíme zapomínat, že The Last of Us Part I na PS5 běží ve 4K velmi pěkně a konzole není evidentně nijak hardwarově přetěžována.

Vývojáři se snažili v uplynulých dnech reagovat několika drobnými záplatami, které popisované problémy trochu vylepšily, ale podstatné zlepšení jsem nezaznamenal. Zásadní opravný update patrně teprve přijde. Výkon hry byl jinak na sestavě i7 10700k, 32GB RAM a RTX 3080 obstojný a dosahoval hodnot 90–100 FPS (detaily nastavené na maximum, vyjma již popisovaných textur). Testování jsem prováděl na monitoru s rozlišením 3440x1440. Trochu s nelibostí jsem nesl přepínání obrazu z 21:9 na 16:9 u renderovaných filmečků.

PC verze The Last of Us je, co se týče herních mechanik, stejná jako aktuální PS5 verze, u které byl použit engine a prvky z The Last of Us Part II. Opakuji tedy, že to není remaster ale remake původní hry. Příběh a všechny události nicméně plně respektují dění v originálu. V případě, že znáte pouze seriál, budete zde nacházet určité odlišnosti, které si scénáristé HBO více či méně upravili. Základní premisa a zakončení příběhu jsou ale totožné.

V The Last of Us si celé putování Joela a Ellie projdete mnohem detailněji a ještě vám zbyde čas se více kochat unikátním postapokalyptickým prostředím. V tomto ohledu a na vysoké detaily je to skutečně lahůdka. Navíc kromě základního příběhu je zde integrované i DLC s názvem Left Behind věnované hlavně Ellie (důrazně doporučeno si zahrát až po dohrání hlavního příběhu).

Pokud se oprostíme od technických problémů hry, je to v jádru ta samá vynikající záležitost, která má svou autentickou atmosféru. Zážitek nyní pomáhá vylepšit i větší svoboda při použití herních ovladačů. Během recenzování jsem vyzkoušel všechny dostupné varianty. Klávesnice s myší funguje bezvadně, zejména pokud máte na gamepadu problém s přesnou střelbou, pak je myška se správně zvoleným DPI nepřekonatelná. Protože je munice ve hře relativně málo, velmi se hodí rozdávat velmi přesné headshoty. U kombinace klávesnice s myší nicméně chybí jakákoli zpětná odezva.

Xboxový ovladač je na PC jedním z nejpoužívanějších herních ovladačů vůbec a já musím potvrdit, že i s ním je hraní naprosto pohodové. Pro ovládání pohybu postav je i lepší než klávesnice, jen již zmiňovaná střelba je trochu náročnější na zručnost. Xbox ovladači nechybí zpětná odezva, ale na druhou stranu to není ta haptická odezva z Playstationu a efektů je tedy znatelně méně.

Nejlepší zážitek proto přináší použití ovladače DualSense z PS5, který nabízí kompletní haptiku a adaptivní spouště. Problém ale je, že na PC si musíte tento ovladač připojit USB-C kabelem. Bezdrátově lze sice DualSense připojit také (skrze Bluetooth), ale pak ve hře nefunguje zpětná odezva vůbec.

Závěrem už jen formalita, že i PC verze obsahuje českou lokalizaci ve formě titulků. Nic tedy nebrání v plném pochopení příběhu a nespočtu rozhovorů. Ve výsledku celkový zážitek kazí jen výše popisovaná neoptimalizovanost hry. V tomto ohledu citelně pokulhává ve srovnání s PS5 verzí, která je vyladěná do posledního detailu. Pokud máte na výběr, zatím si raději The Last of Us zahrajte na Playstationu. U PC verze vyčkejte, než bude technická stránka hry v pořádku a za stávající stav neplaťte plnou cenu.

The Last of Us Part I

PS5, PC