If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

RECENZE Tyranny

CRPG s neobvyklou zápletkou.

Eurogamer.cz - Doporučeno badge
VERDIKT: Unikátní svět, propracované postavy s dynamickými a uvěřitelnými vztahy. Parádní systém tvorby vlastních kouzel. RPG pro fajnšmekry

Vývojářské studio Obsidian má na kontě dlouhou řadu vysoce ceněných a nápaditých RPG, takže o jejich nové dílo by byl zájem, i kdyby nedisponovalo tak zajímavou zápletkou. V jejich nejnovějším izometrickém fantasy CRPG inspirovaném klasickými D&D hrami se bitva mezi dobrem a zlem odehrála ještě před vaším příchodem. Zlo vyhrálo a podobně jako většina světa i postav v něm, sloužíte nyní děsivému a krutému vládci. Jeho armády byly vyslány zlomit poslední zbytky odporu v odlehlé části země a vy se tam vydáváte jako Fatebinder - speciální pozorovatel, jehož hlavní rolí je rozhodovat spory mezi jednotlivými frakcemi, sloužícími vašemu vládci. Tahle funkce je samozřejmě jako stvořená k tomu, abyste dělali celou řadu fascinujících voleb, pokud jde o příběh a vaši vlastní definici spravedlnosti.

Ještě před vstupem do hry vás (kromě několika sofistikovaných obrazovek s tvorbou postavy jako takové) čeká fascinující hratelná předehra, nazvaná "Conquest". V té si můžete nad animovanou mapou stylem "vyber si své dobrodružství" odehrát onu původní bitvu o zdejší svět, čím si jej zároveň nastavíte a upravíte podle svého gusta. Vaše volby během tohoto "historického" tažení budou mít dopad na stav lokací, vztahy mezi různými frakcemi a samozřejmě také na reputaci vaší postavy - dle vašich voleb v této předehře vás následně budou lidé ve hře poznávat, oslovovat přezdívkami a respektovat nebo nenávidět. Je to pouze začátek dlouhé a hluboké sítě voleb, kterými je Tyranny protkaná a které tvoří jeden z jejích nejlepších aspektů.

Skutečný rozjezd hry je také mimořádně zajímavý. Přicházíte do oblasti, ve které se dvě z vojenských jednotek vašeho vládce neúspěšně snaží zlomit lokální hnutí odporu. Než ale stihnete cokoliv dalšího, uzavře zemětřesní cestu z lokace všem včetně vás a zároveň se projeví kletba, kterou jste sebou přinesli: pokud vaše armády nezvítězí do osmi dní, zemře vše v dohledu - hnutí odporu, ale i neúspěšní dobyvatelé.

Hra pak skutečně měří onen odpočet, během kterého se s rozhádanými vojenskými frakcemi snažíte zlomit rebely. Nic přitom není jednoduché a přímočaré - obě strany se podezírají ze sabotáže a prakticky každý má nějaký smysluplný argument pro svoje činy. Nezbývá než sestavit nesourodou družinu z členů jednotlivých frakcí, ale také zajatců (zrádci mají v tomhle světě svou hodnotu) a několik překvapivých posil.

Ve své družině můžete mít najednou pouze čtyři členy (většinou to v podobných hrách bývá šestice), ale i tak je možné dostatečně se vyřádit, pokud jde o taktiky a zajímavé kombinace schopností. Tím spíš, že vaše příběhové volby mají dopad i na to, jaké bojové schopnosti se vaše postavy naučí (podle toho, jak moc jsou vůči vám loajální nebo se vás bojí). Některé postavy jsou také naprosto unikátní svým vybavením, ať už jde o mého oblíbence Barika, zataveného do pokrouceného amalgámu bronzu a oceli nebo o jistou ne-tak-lidskou postavu, která bojuje lépe s holou kůží a prázdnýma rukama. Nebojte se ale, že byste si neužili dostatek managementu inventáře a vyrábění.

Kapitolou samou pro sebe je možnost tvorby vlastních kouzel - ve světě nacházíte magické runy, které pak můžete skládat do různých kombinací a rozhodovat tak o povaze, elementu nebo dosahu jejich efektu. Není vůbec na škodu, že kouzla zároveň báječně vypadají. Všechny ty gejzíry světel parádně oživují již tak nádhernou grafiku kolem vás, ačkoliv celkově jde o středně výpravnou hru, která omezený rozpočet řeší povedenou stylizací (statické artworky vyprávějící příběh mezi kapitolami).

Hru si můžete užít jako propracovaný příběh plný nečekaných zvratů a nesnadných voleb i jako soubojové orgie plné náročných kombinací a taktik. Pokud vás to druhé neláká, stačí hrát na lehčí obtížnost (trefně nazvanou "příběhová"). Pokud na vás souboje v reálném čase budou příliš náročné, můžete zastavit čas, zhodnotit situaci na bojišti, rozdat povely jednotlivým členům vaší družiny a zase čas odbrzdit. Některé dungeony také nabídnou rafinované prostorové puzzly k řešení.

Jak už jsme u Obsidianu zvyklí, svět je mimořádně propracovaný - dokonce do té míry, že hra disponuje vlastní obdobou Wikipedie, včetně hyperlinků a odkazů na další pojmy v textu! Kromě jiného máte i možnost se aktivně bavit s postavami ve vaší družině a dozvídat se tak více o jejich minulosti či názorech, což vám zároveň poslouží v budování jejich loajality nebo strachu z vás.

Pokud se rozhodnete běžet na nejnižší obtížnost pouze za hlavní příběhovou linkou, dostanete se do velkolepého finále (jak trefně popsala přítelkyně: "Druhá polovina hry je epická, pak ještě epičtější a nakonec úplně nejepičtější") za nějakých 25 hodin. Pokud ale budete hrát na vyšší obtížnost a rozhodnete se plnit i všemožné vedlejší úkoly, probádat každý kousek světa, sesbírat všechny kouzelné runy a tak dále, snadno strávíte jedním průchodem i stovku hodin. Schválně říkám jedním průchodem, protože při tom obrovském množství voleb a rozhodnutí je vysoká šance, že si budete chtít zkusit příběh odehrát znovu a jinak.

Hlavní devizou Tyranny přitom je, že navzdory několika velkolepým kataklyzmatickým událostem (a očividné možnosti hrát za nejzápornějšího zloducha v historii RPG) jde o důsledně lidský příběh, který vás donutí opakovaně zvažovat vaši vlastní definici pojmů "spravedlnost" nebo "menší zlo".

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

About the Author

Martin Zavřel

Contributor

Comments