RECENZE Dead Island: Riptide CZ

Nastavovaná kaše, která smrdí více než pajšl v tropech?

Po necelých dvou letech polský Techland navazuje na povedený první díl a vydává pokračování zombie rubačky Dead Island. Ta se dočkala nečekaného úspěchu, o čemž svědčí miliony prodaných kopií i naše tehdejší devítkové hodnocení.

Ovšem dnes hodnocené Riptide je nastavovanou kaší, která smrdí více než týden rozporcovaný pajšl prezidenta tropického ostrova Palanai. Ten leží pár kilometrů od Banoie, kde se s nemrtvými původní hrdinové utkali poprvé. Příběh nemohl být nudnější a předvídatelnější. Když jsem dohrál jedničku, představoval jsem si, jak se vyčerpaní hrdinové dostanou z pekla, jen aby zjistili, že je nákaza po celém světe. Ale ouha, v záchranném vrtulníku vydrží pár minut, přistanou na lodi a ta ztroskotá na ostrově, kde má parta přeživších stejný problém jako na Banoi.

Ani v jedničce nebyl příběh nijak excelentní, ale hráč byl vtažen do hry skvělou atmosférou. A ta, ačkoliv párkrát nadějně probublá na povrch, většinu času připomíná nudnou hnědou páchnoucí řídkou směs. Minule jsme si užívali beznaděj obyvatel Banoie, kteří se snažili přežit apokalypsu a zoufale uspokojit své základní potřeby. Ale jak se chcete sžít s někým, kdo vás požádá o nalezení fotografií ztracených kamarádů, aby si mohl vyrobit nástěnku? Budíček! Mrtví už vstali a jestli se nezačnete otáčet, za chvíli budete pochodovat s nimi.

Nebo jiný příklad - sháněli byste se po koksu pro feťáka, když kolem větří oživlé hnijící maso? Ne? Chápu, já také ne. Natož abych se ještě snažil vymyslet způsob, jak ho zbavit závislosti. Uff. Chybí tu vyloženě přelomové situace, například jako když jste v prvním díle po dlouhém putování v ostrém slunci vešli do lesa a najednou se děsivě rychle setmělo. Nic takového vás nečeká. Na nápady asi nezbyl čas.

Jenže když v Riptide chybí atmosféra, která přispěla ke skvělému zážitku před dvěma lety, zbývá pouze hratelnost. Opět se na vás hrnou zombíci, nikoliv však davy, maximálně desítka kousků najednou. Vy je na oplátku mydlíte po hlavě ostrými i tupými předměty. Ty se válí všude kolem, mají své statistiky, které lze u ponku vylepšovat. Klasická hratelnost postavená na lootu, česky řečeno hledání toho nejlepšího předmětu mezi stovkami kusy bezcenného šrotu. Ovšem to nás hráče baví a v Riptide je RPG část tím, co vás přiková k televizi.

O Dead Island: Riptide se redaktoři Eurogameru podrobně bavili ve 49. podcastu minulý víkend a doporučujeme vám i vizuální srovnání všech verzí nebo úvodních 20 minut hraní.

Jedním z mála vylepšení je větší porce střelných zbraní. V jedničce jsem si na ně sotva sáhl, ačkoliv jsem si ze čtyř charakterů vybral Purnu, která na ně byla specializovaná. Tentokrát jsem z pěti postav zvolil umělkyni ostrých čepelí Xian Mei a přesto si zastřílel stokrát více než dříve. Osvědčila se mi brokovnice s upravenými náboji, které nutily zombie zvracet. Trochu podivné je, že jsem nacházel návody, kterými vylepšujete zbraně, vesměs jen pro tupé zbraně. Pro své mačety a katany jsem získal jen elektrickou a otrávenou variantu.

Ani prostředí se nezměnilo. Stále se pohybujete na tropickém ostrově, ale jen je mnohem méně zasažen turistickým ruchem. Co může být zajímavé pro domorodce, u toho hráč trpí. Místo kontrastu luxusních dovolenkových komplexů a v nich vystříkaných hektolitrů krve, běháte po generických cestičkách v džungli. Sice se podíváte třeba do polorozbořeného chrámu, ale ten díky své prťavé rozloze prostě nemá koule na to, aby vás zaujal.

Velmi podivně zde funguje respawn nepřátel a předmětů. Jestli vám vadilo znovuobjevování hlídek ve Far Cry 2, tak v Riptide se zblázníte. Stačí ujít dvacet metrů a ulice za vámi je znovu plná zombíků. Nejhorší je, že se naprosto totožní nemrtví objeví na naprosto totožných místech. V první polovině hry to není až takový problém. V druhé jsou utrpením úzké uličky a malá náměstíčka historického města, které nelze obejít a během jedné mise jimi projdete několikrát. Úplně stejné je to s vybavením a penězi, které nacházíte v kufrech venku nebo poschovávané v nábytku uvnitř budov. Opět stačí popoběhnout pár metrů, vrátit se a bedna je zase plná peněz. Přijde mi, že autoři zapomněli vypnout nějaký cheat.

Ani první díl nebyl v pravém smyslu otevřenou hrou, ale tentokrát se pohybujete jen v úzkých koridorech. Z toho pramení, že při novém rozehrání naprosto přesně víte kudy kam a Riptide vám nemá podruhé co nabídnout. Dovolím si tvrdit, že ačkoliv první dohrání příběhu mi zabralo asi šestnáct hodin a dokončil jsem lehce přes padesát procent úkolů, podruhé bych doběhl na konec za třetinu času. Jenže k tomu mě nedonutí ani více možných konců, které jsou naznačeny ve finální animaci. Stejně se bude jednat jen o lehce pozměněné variace toho samého.

Protože jsme oproti prvnímu dílu recenzovali PC verzi, výchozím nastavením je ovládání na myši a klávesnici. Bohužel funguje dost podivně, jako by vaše postava měla problém s koordinací svalů. Na příkazy reaguje pozdě, což nabourává bojový systém, který počítá s tím, že útočíte a kryjete se v tu pravou chvíli. Naproti tomu s xboxovým ovladačem je zážitek lepší a navíc máte možnost si přepnout z "digitálního" na "analogový" způsob boje. V něm používáte jeden z joysticků pro směřování úderů, třeba zleva doprava. Je trochu těžší si na to zvyknout a využijí ho spíše zkušenější hráči. Mimochodem pro původní Dead Island existoval neoficiální patch s možností nastavit analogové ovládání i pro myš a klávesnici, možná funguje i teď.

Dead Island: Riptide pro PC (s českými titulky), PS3 a X360 vyšlo včera, 26. dubna za 899 Kč.

koupit z Xzone a dostat kšiltovku zdarma.

Musím pochválit českého distributora Playman za překlad. Testoval jsem novinářskou verzi, která obsahovala ještě nedokončené texty. Chybek bylo pár, ale šlo o drobné detaily a některá otrocky přeložená slovní spojení. Na druhou stranu si lokalizátoři vůbec neberou servítky, dialogy jsou pořádně peprné, ale vulgarity přitom nepůsobí nuceně nebo trapně.

Grafika, zvuky a v podstatě celá technická stránka se od minule nezměnily. Riptide vypadá pořád pěkně, ale už nejsem tak ohromen. Přesto je super, že běží ve FullHD i na mém čtyřjádrovém Phenomu 2, 4 GB RAM a AMD 7770 na plné detaily minimálně ve čtyřiceti snímcích za vteřinu. Skvělá je podpora kooperativního multiplayeru, který samozřejmě přidává na zábavnosti.

VERDIKT: Riptide není špatná hra, ale má velký problém jménem Dead Island. První díl, který byl naprosto stejný, v určitých ohledech (příběh a atmosféra) dokonce lepší. Jestli jste hráli jedničku, tak se zabavíte, ale pořád budete čekat na něco úžasného, co nikdy nepřijde. Celé Riptide mi přijde jako kdyby kapela vydala jedno úspěšné album a druhé by bylo Best of prvního. Se stejným počtem skladeb.

6 / 10

Dead Island: Riptide