RECENZE Memento Mori 2 CZ

Za vlasy přitažené hádanky v domácí adventuře.

Naši němečtí sousedé by nejraději baštili adventury k snídani, obědu i večeři. Většina současných point & click adventur ostatně pochází od nich, a úspěch, jaký tam zažívají hry daného žánru, nemá na světě obdoby. Dobře se tam pokaždé dařilo i adventurám z Čech. Posel Smrti se jim třeba líbil natolik, že si k němu vyrobili dvě pokračování, a nemalého úspěchu se dočkalo i Memento Mori, pět let stará detektivka od již neexistujícího pražského studia Centauri Production. I proto bylo pokračování české hry pro německý trh tou nejvyšší prioritou a k nám se Memento Mori 2 tak dostává až s dvouletým zpožděním. Je na něm znát pokročilejší věk?

První Memento Mori (recenze) byla svižná detektivní adventura o dvou hlavních postavách. Měla překvapivý závěr, jednoduché hádanky, zajímavý systém nálad v dialozích a neobyčejné tempo. I druhý díl je příjemně akční, jeho příběh je napínavý a autoři se snaží překvapovat zvraty jako na běžícím pásu. Při hraní jsem měl obecně pocit, že jsem ponořen do nějaké hutné detektivní knížky. Nikoliv mistrovského díla, o němž se budou jednou vaše děti učit ve škole, ale lehce splachovací beletrie, co kombinuje kdeco, a vy se těšíte, jakou konspiraci si na vás autoři vymyslí v další kapitole.

Pokud si nepamatujete první díl, nijak zvlášť to nevadí. Lara je vyšetřovatelka krádeží umění a Max je její novomanžel, malíř a bývalý zločinec. Společně tráví líbánky v Jihoafrické republice, když jí její šéfová upozorní, že v městečku, kde se rekreují, někdo ukradl cenné předměty. Dvojice se při pátrání dostane do nepříjemností a Max je shodou okolností prohlášen za mrtvého. To však není konec hry, nýbrž její začátek. Zdrcená Lara bere po čase práci v Americe a vyšetřuje podivné vraždy propojené s uměním. Není asi žádným divem, že se brzy objevují známky Maxovy přítomnosti a že je všechno jinak, než se zdá.

V Memento Mori 2 se pořád něco děje. Max a Lara jsou jako hlavní postavy znovu velmi příjemní a jejich vztah i špičkování připomíná třeba ústřední dvojici seriálu Castle na zabití. Vyšetřování vás navíc zavede kromě zmíněných destinací třeba do Lyonu nebo finské vesničky a tato variabilita pochopitelně příběhu velmi pomáhá.

Jenomže je kvalita a kvalita. Béčkový příběh plný zvratů se mi sice líbil téměř absolutně. Jeho podání a to, co musíte dělat k dosažení postupu, mě však bavilo o dost méně. Memento Mori 2 je oproti prvnímu dílu výrazně těžší hra. Zatímco jednička vydatně kašlala na hádanky a dávila hráče tempem, zde se musíte zaobírat rébusy a spojováním předmětů v inventáři výrazně více. Hádanky samotné mi ale nevadí. Vadí mi přihlouplost jejich řešení, postrádající opravdovost i selský rozum.

Například v jedné americké pasáži potřebujete ošetřit krvácejícího bezdomovce. V inventáři je staré tričko, ale k zaškrcení je příliš krátké. Jak natrhnout tričko, aby se dalo použít jako obvaz? Jednoduše! Z policejního vozu ukradnete nedojedenou koblihu, prohlédnete si cvičeného holuba, co si hoví na střeše jednoho z baráků, a na zem mu onu koblihu rozdrolíte. On, celý hladový, vystřelí ke koblize a shodí při tom z domu kus omítky. Z té seberete jeden z ostrých kousků, natrhnete tričko a zavážete chudákovi ránu.

A takových rébusů, nad jejichž řešením mi zůstával rozum stát, je bohužel příliš mnoho. Lara si devětkrát musí pomoci sama a teprve při desátém problému se zeptá zevlující NPC postavy. Jenomže požádání o radu (které je logické), vás po řadě řešení problémů ala MacGyyver nenapadne na první dobrou. A tak jsem často bezprizorně bloumal po lokaci a kombinoval v inventáři pistoli s nití a baterku s peněženkou, to kdyby přeci jen náhodou.

Přitom Memento Mori 2 i přes své stáří dobře vypadá a i tentokrát se mi líbilo 3D zobrazení nasbíraných předmětů v inventáři a sem tam i trojrozměrné prohlížení některých dílčích objektů v lokaci. Úpravou, a nejsem si úplně jistý, zda úpravou dobrého charakteru, prošly rovněž dialogy. Kdo si vzpomíná na časově omezené volby, kde namísto explicitních odpovědí hráč volil jejich tón a citové zabarvení, ten ať si nechá přejít chuť. Sem tam se zde skutečně vyskytují výběry, které ovlivňují další dění, avšak dialogy jsou převážně velmi rutinní. Na druhou stranu jsou příjemně stručné a uměle neprodlužují herní dobu. Ta je totiž docela dlouhá sama o sobě a za méně než patnáct hodin jsem hru zdolat nedokázal.

Memento Mori 2 pro PC vyšlo v češtině tento týden 13. května jen na Steamu za 450 Kč.

více informací

Bylo by idiotské tvrdit, že bych před dvěma lety byl k Memento Mori 2 mírnější. Jednička totiž byla odvážnější ve svých principech a menší zaměření na hádanky a větší na tempo mi sedělo o dost více. Srovnání se nabízí také s nedávno vydanou adventurou Moebius: Empire Rising od Jane Jensen. V prospěch českého kousku hraje lokalizace titulky, detektivní příběh a hezčí grafika. Moebius je zase koupí pro ty, kteří chtějí větší nadhled, dobrodružnost a rozumnější hádanky.

Videoreportáž Eurogameru s tvůrcem hry

VERDIKT: Adventura, co naštve. Další stránky příjemně brakového příběhu se v ní totiž obrací jen s dopomocí za vlasy přitažených hádanek a divných kombinací v inventáři. Je to škoda. Zvláště kvůli faktu, že další česká point & click adventura podobné provenience je přeci jen v nedohlednu.

5 / 10