Recenze MX vs. ATV Alive

Značka: prodám po součástkách.

Když se řekne MX vs. ATV Reflex, vybavím si parádní offroadové závody (recenze), dost možná krále svého žánru. Ostatně aby tenhle titul nekraloval, se zkušeným týmem v pozadí (Rainbow Studios byli podepsaní už pod sérií Motocross Madness) a nesmírně širokým záběrem. Od motorek, přes čtyřkolky, až k buginám a závodním truckům, Reflex zkrátka hledal konkurenci jen těžko. I díky pestrému obsahu, různorodým herním módům a kvalitně zpracované jízdě na všemožných vehiklech.

Vzhledem k okolnostem vydání nového dílu, kdy výrobce oznámil záměr rozkouskovat obsah hry do základu a placených přídavků (viz tabulka vpravo), byla opatrnost a obezřetnost více než na místě, jakkoliv se hra zpočátku tváří zcela standardně. Poněkud strohé hlavní menu, pravda, nevypadá nikterak vábně. Body však ztrácí jen za umělecký dojem, když předkládá tradiční nabídky v podobě singleplayeru (rychlá hra i kariéra) a multiplayeru (kromě Xbox LIVE je samozřejmě možno závodit i ve split-screen režimu).

Drobným zádrhelem budiž pouze ne zrovna šťastně pojatý systém levelování, který předpokládá postupný vývoj stroje i jezdce. Zpočátku je prostě valná většina obsahu uzamčena a začíná se od píky - na lepší mašiny si je nutno chvilku počkat, stejně jako na další kategorie vehiklů a závodišť. Ale dobrá, vzít si hned dvěstěpadesátku a vyrazit do terénu možná opravdu není úplně nejlepší nápad, víc času byste asi strávili na zemi, než v sedle. Postupný progres a rozjezd na stopětadvacítce zní docela rozumně.

Přímo za řídítky a ve stupačkách předvádí Alive stejnou parádu, jako před dvěma lety Reflex. Tohle motokrosovo-čtyřkolkové bláznění vyniká znovu především solidním jízdním modelem, ne zrovna na simulátor si hrajícím, avšak ani výrazně arkádovým. Inu je to ten pověstný zlatý střed, kdy si začátečník užije vcelku jednoduchého a bezproblémového řízení motorky, klidně i s pomocí v podobě asistentů při skocích a zatáčení, kdežto ostřílený matador nebude zklamán, jakou že to akční ptákovinu mu tvůrci předkládají. V hlavní roli každopádně opět účinkuje Rider Reflex, zajišťující takřka dokonalou symbiózu stroje a jezdce - když levým analogem ovládáte motorku a pravým dirigujete přímo závodníka na ní. Přičemž úspěch zajistí skutečně jen ladné pohyby a součinnost obou páček, protože bez přenášení váhy v zatáčkách a při skocích, potažmo kontroly obou kol a postoje závodníka, to na bednu asi nedotáhnete.

Ocenit je nutno i cosi jako prvek náhody, jelikož při jízdě v těžkém terénu nikdy nevíte, co vaši motorku kdy nakopne a kde se přední kolo o co kousne. Fyzikální zákony tu v rámci možností relativně fungují - při jízdě je tudíž nutno volit vhodnou stopu, najíždět si správně zatáčky a vybírat tu méně rozbitou část tratě. Její povrch se totiž deformuje v reálném čase a tam kde byla v prvním kole závodu ještě vcelku solidní a udusaná šotolina, narazíte po pár okruzích na hluboké vyježděné brázdy. Povrch zdejších závodišť je dost různorodý, jezdí se v písku i blátě, několik okruhů je vyloženě zimních, přikrytých sněhovou peřinou. Ale zpátky k náhodě a nevyzpytatelnému řízení: na absorbované nárazy je záhodno hbitě reagovat a rozhozený stroj hned "vyvažovat", k čemuž kromě grafických ukazatelů dopomáhá i neustálé soustředění a čtení nejbližšího okolí. Rider Reflex simuluje zážitky motokrosaře jednoduše báječně.

Vzhledem k právě vyřčenému jistě nepřekvapí herní hodnotící systém. Za prakticky veškeré počínání na trati inkasujete Experience Points, které se následně převádějí do úrovně jezdce a vlastně také stroje. Rider XP poznáte na výbavě vašeho virtuálního já, i odemčených a nově přístupných závodech. Naproti tomu Vehicle XP jakoby upgradují a vylepšují stroje v moto parku, na peníze se u MX vs. ATV Alive nehledí, vše je zdarma a ihned k mání, stačí si to zasloužit. Nejvíc bodíků je přirozeně za dobré umístění v závodě, ovšem počítají se i všelijaké frajeřinky. Předvést při skoku nějaký ten whip pro diváky jistě nikoho nezabije, ačkoliv o freestyle motocross vyloženě nejde. Zevrubná statistika v cíli ostatně prozrazuje, že důraz je kladen též na počty předjetých soupeřů, precizní jízdu, či schopnost vyhnout se popadaným kolegům a obecně nepřiplést se do chumlů a strkanic.

Oproti Reflexu se tak vlastně nic zásadního nezměnilo a Alive zdánlivě v žádném ohledu nestrádá. Bohužel hubený obsah o sobě dává vědět prakticky od prvních minut a pokud máte předchozí hru dostatečně naježděnu, neřku-li jste zhýčkaní jejím širokým a pestrým záběrem, tady se budete cítit jako v prodejně potravin v dobách komunismu. Nešikovný systém postupného odemykání tratí a strojů jsem už zmínil, v případě Alive se to ovšem celé poněkud zvrtlo. Zpočátku vás totiž hra - coby nováčka na úrovni jedna - pustí toliko na dvojici tradičních motokrosových tratí (dejme tomu přírodní závodiště) a další dva menší okruhy, řekněme uměle vytvořené, ve stylu supercrossu. Fajn, pro začátek dobrý... jenže na tomhle kvartetu závodišť budete uměle drženi a zavřeni až do úrovně deset. A vytrénovat jezdce na Level 10 znamená dobře 2-3 hodiny urputného závodění! Pochopitelně úspěšného závodění, nutno dodat, za páté místo těch XP bodíků moc nezískáte.

Jde skutečně o prapodivný a ne zrovna srozumitelný systém. Nebo jen necitlivě nastavený? Hráč sice co chvíli poskočí na evoluční šprušli (jupí, konečně jsem Level 5!) a tu a tam dostane i možnost vyzkoušet nový stroj (paráda, silnější čtyřkolka!), jenže co z toho, když následuje zase jen jízda na těch čtyřech starých a už okoukaných tratích? Viděno pozitivním okem, alespoň si je dostatečně projedete a poznáte doopravdy každý jejich kamínek i skokánek. Dáte si je na motorce stopětadváce i dvěstěpadině, na slabé i silné čtyřkolce, na strojích lepších (výkon motoru, trakce, ovládání...) i horších. Prubnout lze dokonce mix, vždyť smíšené startovní pole skýtá trochu jiný zážitek, jen to tam pusťte všechno najednou, pane startére! Není to nakonec skvělé? Viděno okem negativním a otráveným, samozřejmě není. Ač jsou tratě pěkně navržené a snad i různorodé, rychle se omrzí. Dosažení kýžené desáté úrovně jsem si tak nechal raději až na druhý den, jelikož bavit se na tak malém prostoru jsem jednoduše nevydržel.

Vítaným zpestřením mohly být (a zprvu se tak opravdu jevily) ještě dvě sandbox hřišťátka. Po vzoru předchozího MX vs. ATV Reflex disponuje i Alive dvěma menšími výřezy krajiny, takže kromě obvyklých okruhů se hráč může vyřádit také klasickým freestylem, na řadě přírodních terénních nerovností a několika umělých skokanských rampách. Tím to ale po hříchu končí, protože tu zcela absentují další doplňkové závody typu adrenalinového skokanského matiné (založeného na proskakování vzdušných checkpointů), nebo oblíbeného hill climbingu, jimiž jsme se bavili u Reflexu. Zaplní snad prázdné krajinky až budoucí DLC? Nevím, prozatím však zdejší zábava spočívá jen v průzkumu všemožných zákoutí (i to je bodováno), nalezení bonusového vehiklu a předvedení nejrůznějších triků. Na pár desítek minut to bezpochyby vystačí, ovšem jakmile naskáčete požadovanou vzdálenost, získáte zlaté medaile za délku skoku, za čas strávený v letu a předvedete všechny ty backflipy, cliffhangery, polibky smrti a co já vím co ještě, není v podstatě důvod se sem vracet.

Žádaným vysvobozením je až onen desátý level, na němž se konečně zpřístupní pár nových závodišť a hra nabere druhý dech. Nicméně nenadechne se zrovna z hluboka, když otevře pouze šestici národních okruhů a jeden supercrossový. Tak trochu z deště pod okap, na druhou stranu rázem je na výběr takřka třikrát více tratí, což hráče nakopne zpátky do sedla. Celkově má potom MX vs. ATV Alive v zásobě okruhů osmnáct (poslední várku doručí až jezdec na úrovni 25), doplněných třemi freeride krajinkami. A dohromady osedlat můžete celých 10 strojů, plus ty 2-3 bonusové. Co dodat, ořezané až na kost možná není ten správný výraz, ovšem jako chudý příbuzný od Reflexu aktuální Alive rozhodně působí. Kdo si posledně oblíbil buginy a trucky, asi zapláče - tentokrát v garážích nejsou. Komu se líbily moderní arény pro freestyle motocross, ať vytáhne kapesníček také. Třeba se dočkáme v updatech a DLC, ale to jsou jen spekulace a na kdyby se nehraje.

VERDIKT: Nebýt nešťastně pojaté kariéry, vývoje jezdce a postupného odemykání obsahu, nemá Alive v podstatě problém. Vždyť já se hrou bavil, vlastní jízda na motorce či quadu, stejně jako požitek z jejich ovládání, si s dva roky starým Reflexem nezadá. Naneštěstí je to právě MX vs. ATV Reflex, jehož velkorysý záběr (a hromada závodů i herních módů) hráči neustále připomíná, jaká je ten Alive nakonec chudinka. A tak než dělat pokusného králíka a účastnit se experimentů THQ, kteří tenhle titul (roz)prodávají po součástkách, to si raději znovu zopákněme skvělý Reflex, kterému nic nechybí a v součtu vyjde snad i levněji.

MX vs. ATV Alive pro X360 a PS3 vyšlo již začátkem léta a nedávno bylo zlevněno na 899 Kč.

6 / 10

MX vs. ATV Alive