Homefront

Drsná severokorejská paralela na nacismus.

Tvůrci z Kaos Studios o sobě dali vědět již svoji docela povedenou prvotinou Frontlines: Fuel of War z roku 2008, když jejich aktuální druhé dílko v podobě akční FPS Homefront, si z Frontlines částečně bere podobnou zápletku, v níž hraje prim mimo jiné také vybrakování zásob ropy. Opět se přesunete do blízké budoucnosti roku 2027, kdy je Amerika na kolenou a trpící pod násilnou okupací spojené Korejské republiky, která se po anexi dalších asijských států stala nejmocnější válečnou mašinérií světa.

Tyto chmurné vize jsou, a to nejen z pohledu Američanů, velkým lákadlem strhujícího příběhu Homefrontu, na kterém má ostatně podíl scénárista John Milius, podepsaný např. pod filmem Rudý úsvit, s nímž je Homefront podobný stejnou gerilovou válkou vyzbrojených civilistů. Jenže to neznáte Severokorejce, jež hra vypodobňuje vlastně přesně, jako historie nacistickou genocidu na Židech. Střihové sekvence v průběhu hry mohou být pro slabší povahy až nechutné, když se stáváte svědky poprav rodičů přímo před jejich dětmi, systematického vyhlazování obyvatelstva, detenčních (koncentračních) táborů a hrůzný zážitek korunují i mnohé další události. Násilnější hru jsem vskutku dlouho nehrál.

Musí se nechat, že podání okupace je velmi sugestivní, syrové a šokující, však málokteré hře se povede, abyste své nepřátele tolik nenáviděli, jako zde. Je ovšem velká škoda, že postupem kampaně se postupně nastíněné pozadí příběhu odsouvá snad až kromě finále do pozadí, takže později už skoro ani nepoznáte, proti komu bojujete. Zpočátku jasně čitelné zlo nahradí spíše jen jakýsi generický nepřítel (navíc používající pouze americké zbraně), jenž o sobě dává vědět už jen hlídkami maskovaných mužů a vsuvky s podáním děje mimo vaše konání ustoupí do pozadí, což je trochu škoda.

Hra jako by podávala jen malý kus koláče z dobrodružství, které na začátku slibuje mnoho. Jako bývalý vojenský pilot Robert Jacobs vstoupíte do služeb místního odboje v jednom coloradském městečku jménem Montrose. Kromě jeho předměstí se podíváte již jen do dvou dalších lokací a hra vám vlastně ani nedá pořádně najevo, jak si váš odboj stojí v kontextu celé země, takže mnohdy ani nevíte, proč vůbec na další akci jdete. Jediný způsob, jak se dozvědět něco více o nesmírně zajímavém, ale prohospodařeném příběhu, je hledání rozházených novin, v nichž si přečtete dřívější zprávy.

Kampaň samotná je ale i přes zmíněné nedostatky naprosto strhující, atmosférická a oproti Modern Warfare, Battlefieldu a Medal of Honor určitě minimálně rovnocenná. Plížíte se zahrádkami předměstské kolonie, na každém kroku bojujete s velmi početnými korejskými hlídkami s malým družstvem vašich odbojářů (sami tu nikdy nejste) a napínavý zážitek ještě hustí kolorit jakoby právě opuštěných domků, zahrad, obchodů a ulic. Kvituji, že skoro každá bitva je malá výzva, zejména díky velké přesile nepřítele, který vás většinou početně dosti převyšuje - zdejší přestřelky opravdu nejsou věru malé a krátké.

Už na druhou ze čtyř obtížností se můžete leckde zaseknout, dobré krytí je zde skoro nutností, k čemuž vás hra ponouká skrze pokleky a zalehnutí. Napětí buduje i neustálá sháňka po nábojích, protože jich je obecně málo a tak je nutné neustále střídat zbraně, resp. si je brát po padlých vojácích, jejichž mrtvoly se, jak bohužel bývá zvykem, po chvíli vypaří. Ani vozidla si zde moc neužijete, protože pěší pochod je zde díky uzavřenějším lokacím nejlepší, nicméně alespoň si párkrát dálkově zařídíte autonomního robota Goliáše.

To je vlastně inteligentní obrněné vozidlo s kanónem a raketometem, jež se pohybuje po bojišti zcela samo, a vy jej pouze navádíte zaměřovačem, kam má střílet. Asi nejvíce strhující úroveň kolem poloviny hry, odehrávající se na parkovišti před supermarketem, nechá vaše řízení goliáše pěkně prověřit, když spolubojovníci neustále křičí kam máte mířit, všude okolo se rojí nepřátelé s RPG či EMP zbraní, s níž goliáše vyřadí, a vy jste v totálním stresu, co dělat dříve! Navíc ve hře dojde neblahého rozuzlení i etická otázka, kam až může zajít odboj při boji nehledě na počet nevinných objetí války. Hrůzný vrchol jedné mise vás určitě hodně šokuje - slabší povahy proto takto varuji, protože hra žádnou ceduli o následujících drastických záběrech neobsahuje.