Po sérii dojmů z minulého týdne - 1. a 2. část, 3. část, sestřih celé loupeže - završujeme pokrytí Heists updatu do GTA Online recenzí, která souhrnně hodnotí tento režim, tentokrát už po důkladném testování a na stabilně běžících serverech během posledních dnů.

Hlavním tahákem updatu, na který se přes rok a půl netrpělivě čekalo, je nová přibližně desetihodinová příběhová kampaň, ve které plníte mise pro Lestera a jeho známé. Ta sice dějem nikoho neohromí, ale vyniká tím, že je celá navržená pro čtyři hráče (s výjimkou úvodní mise pro dva). V jednom hráči si ji tedy vůbec nezahrajete. Celá kampaň se skládá z pěti velkých loupeží, z nichž každá ještě obsahuje několik dalších přípravných misí. Celkově vás tedy čeká necelých 30 nových misí.

Důležitější, než samotné číslo, je určitě kvalita jednotlivých misí. Po několika odkladech byla očekávání veliká. Ale nutno uznat, že ne celá kampaň je epicky velkolepá a čelist vám bude padat jen občas. Z celkových pěti loupeží bych za ty velkolepé označil pouze tři. První loupež je pouze úvodní a opravdu jednoduchá. Čtvrtá je zase pouhým sledem misí, které nemají vyloženě společný cíl a i finále skončí dříve, než začne. Jednotlivé mise těchto dvou loupeží jsou na úrovni původních online misí a tak mohou trošku zklamat.

Různorodost kvality platí i pro jednotlivé přípravné mise. Některé jsou menší stylu "přijeď, postřílej, ujeď". Ale jiné jsou opravdu epické a můžete si je snadno oblíbit více než některá finále. Na druhou stranu to možná bylo děláno maličko záměrně. Takto si lze některé mise zahrát i s lidmi, které neznáte a zvládnete je bez sehraného týmu.

Ale nerad bych zněl příliš negativně. I když se v celé kampani najdou slabší místa, ten zbytek skutečně stojí za to. Jako příklady mohu uvést přípravné mise, kde bylo třeba krást stíhačky z letadlové lodi, což vrcholilo epickou bitvou ve vzduchu. Nebo třeba stealth mise, kdy nesmíte střílet bezhlavě, ale musíte stráže likvidovat, tak aby nikdo nenašel mrtvolu. Což v určitých chvílích nutí k domluvě a zabití několika protivníků najednou. Špatné nebyly ani mise s autem, která má vzadu minigun. Ať již s ním doprovázíte kohokoliv, užijete si spoustu destrukce.

A i když jsem dvě loupeže mírně pomluvil, zbylé tři to plně vynahrazují. Jejich finále jsou velkolepá, nutí ke spolupráci a můžete si je opakovaně zahrát a pokaždé z toho mít jiný zážitek. Každý hráč totiž plní jinou roli, což znamená, že nejdete všichni spolu, ale v průběhu mise se rozdělíte a jedete každý splnit část mise na jiný kus mapy. Potom se sejdete a jeden tým třeba poskytuje druhému krytí ze vzduchu, apod.

Díky tomu si troufám říci, že loupeže nabízejí unikátní online zážitek, který v jiných hrách nenajdete. I když samozřejmě existují hry, kde lze celou kampaň dohrát s kamarády, tak vždy procházíte stejné mise jako v kampani jednoho hráče. Pouze máte v týmu více střelců. Díky tomu, že je GTA Online kampaň přímo navržená pro více hráčů a odehrává se v obrovském otevřeném světě, mohl si Rockstar dovolit navrhnout mise tak, že se hráči na začátku rozdělí, chvíli jsou klidně kolik kilometrů od sebe a pak se znovu setkají. S tím, že třeba jedni po zemi, jiní ve vzduchu, apod.

Tohle si jiné hry ve svých tunelech dovolit nemohou. Však si zkuste vzpomenout, která hra vám v online dala pouze úkol naložit do letadla spoluhráče na zemi a nechala vám prostor, ať si místo přistání domluvíte sami, kdekoliv se vám hodí? Budete riskovat přistání na některém odlehlém poli? Nebo půjdete na rovnou dráhu letiště, kde se to ale zrovna hemží policií?

Nové loupeže se lehce odlišují i od původní online aktivity. Doposud vám hra na začátku každé události dala do rukou přesně to, co jste potřebovali. Na závody jste si mohli vybrat z mnoha aut. Na deathmatch vám naopak v rámci vyváženosti vzali většinu zbraní. Dalo se tedy říct, že nebylo příliš třeba chodit do obchodů se zbraněmi nebo upgradovat osobní vůz. Hra byla plně hratelná i bez toho.

V samotných loupežích sice občas také nějakou výbavu dostanete. Ale jinak jste z velké části odkázání na výbavu z freeroamu. Proto již neškodí plánovat maličko dopředu a neskákat do misí bezmyšlenkovitě bez přípravy jako dřív. Není na škodu se ujistit, že máte ve výbavě nějaké zbraně s tlumičem, že máte nějakou uzi do auta, že máte po kapsách nějakého granáty, nebo že si před zahájením mise dokoupíte neprůstřelné vesty do zásoby. Můžete si tím ušetřit spoustu starostí.

Čím se oproti zbytku GTA Online nové loupeže liší (a čím si můžete přidělat či ušetřit další spoustu starostí), je důraz na týmovou spolupráci. Máte-li možnost, vykašlete se na náhodné připojování k cizím lidem. Mnohem lepší je dát dohromady nějakou stálejší skupinku spolehlivějších hráčů. Jinak se vám bude pořád někdo odpojovat nebo budete narážet na jazykové bariéry. I když některé mise lze dohrát bez komunikace, s headsety je to znatelně jednodušší. A třeba právě některé stealth mise bez komunikace pořádně ani dohrát nejdou. Případně to značně komplikuje mise, kde třeba jeden naviguje dle radaru, co má na mobilu, a druhý řídí.

Situace se možná časem zlepší, až si většina lidí mise projde a bude vědět co dělat i bez domluvy. Pak možná bude zábavné hrát s náhodnými hráči. Ale pokud misi hrajete poprvé a potřebujete trošku improvizovat a při restartech zkoušet jiný postup, jsou headsety k nezaplacení. Pokud třeba online moc nehrajete a dobrou partu nemáte, určitě projděte fóra nebo týmy na oficiálním Social Clubu. Vynaložený čas se vám velmi rychle vrátí. Protože pak mise proběhnete plynule a pobavíte se. Namísto neustálého čekání v lobby a restartům.

Co se průběhu kampaně týče, tak nová kampaň se vám zpřístupní na dvanácté úrovni, za předpokladu, že vlastníte luxusnější apartmán. Pokud tyto podmínky nesplňujete, pořád se můžete připojovat k ostatním a hrát s nimi. Každý hráč svojí kampaní postupuje lineárně a své mise plní postupně. Ale k ostatním se může připojit libovolně bez omezení a pak se ke své kampani vždy vrátit.

To, zda hrajete roli vedoucího nebo člena týmu, má i vliv na vaše odměny. Pokud jste vedoucí, musíte úplně na začátku zafinancovat náklady na celou loupež (kolem 40ti až 100 tisíc). A za všechny přípravné mise neuvidíte ani pěťák. Pokud hrajete pouze člena týmu, tak vás účast nic nestojí a za každou misi dostanete zaplaceno (kolem 15ti až 20ti tisíc.). Až ve finále se role otočí. Za poslední misi dostane tým tučnou odměnu a právě vůdce má ve svých rukou, kolik kdo dostane. Takže má příležitost si vzít větší podíl a tím svou ztrátu dorovnat. Pokud se tedy pouze k někomu připojujete, tak se neciťte ukřivdění, když si na závěr nechá dvojnásobnou odměnu. I v takovém případě jste asi vydělali více než on.

Na hraní GTA Online má bezplatně nárok každý, kdo si pořídil Grand Theft Auto 5 na PC, PS4, PS3, X360 či X1. Heisty budou od začátku součástí PC verze GTA 5 v půlce dubna.

koupit na Xzone.

Nová kampaň plná loupeží je sice největší, ale ne jedinou novinkou posledního updatu. Přibyly tři nové herní módy, nové dopravní prostředky a zbraně do freeroamu. Dále třeba prkotiny jako možnost ukazovat na něco prstem pro usnadnění komunikace typu: "Já budu krýt támhletu uličku.". Snaží se také vyladit různé aspekty hry jako matchmaking nebo jaké události jsou vám během hlasování nabízeny. Jen škoda, že nové dopravní prostředky jako stíhačka s kolmým startem nejsou k dispozici ve hře jednoho hráče. Ale něco mi říká, že se jich dočkáme v rámci nějakého příběhového datadisku...

Celkově jsem s Heists updatem spokojený. GTA Online byla již předtím jednou z nejobsáhlejších online her a loupeže jsou již jen poslední scházející třešničkou na dortu, když přibyl i mód pro týmy hráčů, kteří si chtějí zahrát větší kooperativní mise. A troufám si říci, že nyní by již nabídka aktivit a módů měla uspokojit snad každého hráče. Bez ohledu na to, co vás baví, je vysoká pravděpodobnost, že GTA Online to nabízí.

Čtěte také: Recenze původního GTA Online ve stavu v říjnu 2013, Recenze PS4/X1 remasteru GTA 5 z loňského listopadu.

Reklama

O autorovi

Agarwel Idiriz

Agarwel Idiriz

Redaktor