Recenze Tomb Raider

Kombinace svobody ostrova s příběhem vyděšené Lary.

Troufám si říct, že se mezi hráči počítačových her nenajde nikdo, kdo by neslyšel o jedné z největších postav herní historie. Slavná britská archeoložka Lara Croft tvoří dějiny herní zábavy již od roku 1996 a patří mezi nejvýraznější ikony nejen v žánru third-person akcí. I přes několik zaváhání patřila většina her s Larou Croft mezi ty dobré nebo výborné, v případě prvního dílu lze nepochybně mluvit o průlomovém počinu. Přesto bylo zřejmé, že další pokračování potřebuje nějaký nový impuls, nakopnutí tím správným směrem, což bylo slibováno právě pro tento projekt. Restart celé série je vyjádřen už v samotném názvu hry, který se vrátil úplně ke kořenům před dlouhými sedmnácti lety.

Odlišný herní zážitek spočívá v tom, že z nepřemožitelné super ženy s poprsím vyžadujícím zbrojní pas se stala vystrašená mladá holka, která velmi snadno podlehne zranění. Lara se skutečně bojí, je vyděšená, pláče a třese se jako osika. Má však vůli přežít a pomoci ostatním členům posádky. Neztratila své charisma, ani inteligenci a tak se z polekané dívky začne stávat zbraň, kterou posléze nic nezastaví. Tvůrci se evidentně inspirovali u PS3 hitu Uncharted, protože spojitostí s touto sérií je tu opravdu nepočítaně. Není to však kritika hry. Nový Tomb Raider přichází i s vlastními inovacemi a naopak, snaha stavět na geniální konkurenci hře velmi prospěla.

Příběh zavádí mladičkou Laru Croft na palubu zaoceánské lodi jako členku archeologického týmu, který pátrá po kultu záhadné japonské císařovny. Lara svými argumenty změní původní cíl výpravy a loď vpluje do oblasti ďábelského trojúhelníku, kde hledá nezmapovaný ostrov. Vzápětí se však rozpoutá velká bouře a loď ztroskotá na neznámém pobřeží. Laře se podaří uniknout na poslední chvíli, doplave na pevninu, ale než se stačí pořádně porozhlédnout po okolí, někdo ji omráčí.

V tomto okamžiku začíná napínavý, byť poněkud předvídatelný příběh, který velmi dobře vykresluje zmatenou a tísnivou situaci těsně po ztroskotání. Lara je bezbranná, zranitelná, netuší, kde se ocitla, ani kdo ovládá toto místo. Už velmi brzy totiž přijde na to, že padla do rukou nějaké šílené sekty, která se baví tím, že likviduje tisíce lidí. Opravdu se nepozastavujte nad uvedenou číslovkou. Možná by nebylo tak daleko od věci mluvit o desítkách tisíc lidí. Genocida, která je tu všudypřítomná, je až absurdní v množství nejrůznějších lidských obětí. Některé lokace mi vyloženě připomínaly mlýnek na maso a byla to jedna z věcí, kde podle mě tvůrci hloupě přestřelili.

Jak už jsem uvedl, Lara je po ztroskotání naprosto bezbranná. Nemá ani obyčejný nůž, takže první okamžiky jejího dobrodružství jsou postaveny hlavně na pohybu, kdy budete překonávat nejrůznější překážky, šplhat, skákat a unikat ze smrtících pastí v rámci napínavých tlačítkových miniher. Ovládání je naprosto intuitivní, přirozené, navíc podpořené skvělou kamerou, která nezazmatkovala ani jednou v rámci poctivých dvanácti hodin hraní!

Eurogamer vedle této první české recenze k Tomb Raiderovi připravuje také videorecenzi PC verze (její HW nároky).

zatím sledujte úvodních 15 minut hraní.
2

Když si vzpomenu na staré díly Tomb Raidera a potíže s kamerou, pak je velmi příjemné zjistit, jak dobře to dnes vývojáři zvládají. Skvělému ovládání zdatně sekunduje perfektní systém automatických ukládacích checkpointů, protože ať už jsem zahynul v jakékoliv fázi hry, nebylo nutné se vracet někam daleko. Je patrné, že hru někdo poctivě otestoval a dal checkpointy přesně tam, kde mají být - kousek od míst, kde budete nejčastěji umírat.

Hra je ve své podstatě zjednodušeným simulátorem přežití, protože po úvodní pohybové vložce dojdou ke slovu i zbraně. V prvé řadě je to dnes tak velmi populární luk, lovecké náčiní, s jehož pomocí se nasytíte, když si v jednom z nesčetných táborů upečete na ohni kus masa. Lovení zvířat lukem je tu na počátku základní dovedností, bez které nepřežijete. Postupem času získáte i pistoli, pušku a brokovnici, relativně omezený arzenál, avšak s bohatými možnostmi dalších upgradů.

Základní tábor tvořený ohništěm je startovacím bodem do všech dobrodružství, která můžete na ostrově zažít. Slouží jako další automatický save checkpoint i jako rozhraní pro vylepšování zbraní a schopností Lary Croft. Tady přichází ke slovu první zásadní inovace, protože pohyb po ostrově je do jisté míry svobodný. Hra zajímavě kombinuje svobodu ala GTA s lineárně servírovaným příběhem. Přiznám se, že se mi toto řešení strašně líbilo. Na jednu stranu můžete jít takřka kamkoliv si umanete, můžete zrychleně cestovat mezi jednotlivými kempy, které si postupně odemykáte. A současně jste limitováni svými schopnostmi a vybavením. Dokud prostě nezískáte cepín a nenaučíte se šplhat po skalách, tak zkrátka na žádnou pořádnou horu nevylezete.

Přesto ale máte svou svobodu. Můžete prozkoumávat tajemné jeskyně, hledat vedlejší úkoly, lovit zvířata, sbírat kvanta nejrůznějších předmětů apod. Za to získáváte body určené pro nákup nových dovedností, anebo materiály, které zase potřebujete pro vylepšování zbraní. I když je tento model herně zjednodušený, je velmi dobře vyvážený a funkční. Jakmile si třeba pořídíte zápalné nebo výbušné šípy, dostane hra úplně novou dimenzi a vy znovu zažijete déjà vu stylem "ještě najdu jeden tábor a jdu určitě spát". Každopádně, hlavní dějová linie je ve hře silná a potáhne vás tak nějak automaticky pořád kupředu.

Obecně mě hra nadchla hlavně tím, že se neustále vyvíjí. Zatímco na začátku ovládáte vyděšenou holku, na konci hry máte špinavou a zjizvenou smrtící potvoru. Hra nabízí tolik vylepšení, že je nemá cenu popisovat. Jednak bych vás připravil o překvapení a potom bych zbytečně naznačoval řešení některých vedlejších úkolů. Po nich musíte usilovně pátrat a doslova prolézt každou skulinu ve skále, než najdete zamaskovaný vstup do neznámých prostor. Nejedná se o příliš dlouhé úkoly, ale díky nim budete opět získávat lepší vybavení a herní dobu si natáhnete minimálně o dvě, tři hodiny. Odhaduji, že pokud budete chtít splnit všechny úkoly, pak můžete počítat i s patnácti hodinami pro singleplayer.

0

Spokojte se s informací, že schopnosti Lary jsou rozděleny do tří základních kategorií, přičemž ta první ovlivňuje zejména vaše lovecké a průzkumné dovednosti, druhá má dopad na vaše vybavení a zbraně a ta třetí pomáhá při boji. Zpočátku totiž nejste vůbec schopni zabít nepřátele jinak než z dálky a teprve po odemknutí smrtících úderů si můžete vychutnat výborné animace kontaktních soubojů. Boj jako takový je opravdu povedený a to i pokud jde o střelbu. Hra používá kupodivu dobře funkční automatický krycí systém, kdy Lara "vytuší" přítomnost nepřítele, přikrčí a v blízkosti překážek se kryje tak dlouho, dokud není nebezpečí zažehnáno.

Hru však nelze považovat za krycí střílečku typu Gears of War nebo Uncharted, protože kempování za jednou překážkou tu není dost dobře možné. Teď nemám na mysli i zde přítomnou destrukci krycích objektů, ale především výbornou umělou inteligenci, kvůli níž musíte být neustále v pohybu. Protivníci se totiž opakovaně snaží vaši pozici obklíčit a trochu podvádí se strojově přesným házením granátů. Kvůli této taktice je nutné přistupovat k boji jinak než ve zmíněných hrách, ale není to vůbec na škodu.

Velmi dobře působí také další prvky ve hře. Například tichá likvidace protivníka nebo přestřelky v lesích, kdy vás nepřátelé pronásledují s baterkami. Občas tyhle baterky sice zůstanou viset ve vzduchu a vy získáte mylný dojem, že tam ještě někdo hlídkuje, ale to je malá vada na kráse.

Neméně důležité jsou i upgrady zbraní, které nezůstávají jen u klasických úprav typu větší zásobník, tlumič apod. Líbilo se mi, že si k pušce mohu pořídit třeba granátomet, že brokovnice umí střílet zápalné náboje nebo že luk nefunguje jen jako zbraň, ale později i jako nezbytný přepravní prostředek. Na šíp si uvážete lano, vystřelíte na označené místo, na druhém konci lano uvážete a můžete ručkovat nebo sjíždět. Výborně provedené, přičemž později bude i tento způsob přepravy vylepšen, ale to už vám neprozradím. Čím dále se na ostrově dostanete, tím více schopností budete potřebovat a tím zábavnější taky hra bude.

Samotný ostrov je skutečně rozlehlý a variabilní. Grafika se sice nemůže rovnat s již zmiňovanou sérií Uncharted, popravdě vedle ní působí trochu zastarale, ale současně neurazí. Některé scenérie jsou vyloženě skvělé a hře sluší. Jinde si pak nemůžete nepovšimnout, že dnešní konzole již mají svá nejlepší léta za sebou, byť opakuji, že Tomb Raider zdaleka nepracuje s nejlepší možnou technologií, alespoň pokud mluvíme o testované verzi pro Xbox 360.

Zajímavým mixem je pak místní architektura, kterou tvoří starobylé rozpadající se chrámy a modlitebny a vedle nich pak dokonalý kontrast v podobě japonských bunkrů z druhé světové války. Proti nepřátelům si zabojujete na pobřeží, v lese, v temných jeskyních, chrámech i vysoko v horách. Ani v tomhle směru se nudy rozhodně bát nemusíte a průzkum ostrova je jednoznačně velmi zábavný a napínavý. A když jej občas přeruší povedené akční minihry, kde letíte padákem mezi stromy v lese nebo prcháte po rozpadajícím se mostě, pak se dočkáte malé herní nirvány.

Tomb Raider pro PC v češtině a pro PS3/X360 u nás vyjde již 5. března od 899 Kč.

rezervovat na Xzone ve zvláštní edici.

Malým zklamáním tak může být jen fakt, že zdejší multiplayer je sice hratelný, ale nikterak výjimečný. Team Deathmatch nebo nějaké variace na plnění úkolů a přípravu pastí sice na chvíli zabaví, ale jsou tu lepší hry, které na multiplayeru přímo staví a mají vybudované léty osvědčené základy. Přiznám se, že nechápu snahu dnešních vývojářů nacpat multiplayer všude a za každou cenu, přestože se primárně snaží nabídnout skvělý singleplayerový zážitek. Proč tedy investují peníze do něčeho, co se přitom nesnaží dostat na nejvyšší úroveň je pro mě záhadou.

Co říci závěrem? Kvalita nového Tomb Raideru pro mě není velkým překvapením, protože už z ukázek před vydáním hry se dalo soudit, že to vývojáři vzali za správný konec. Výborný, originálně stavěný příběh společně s perfektním ovládáním vám servírují hru, od které budete jen těžko odcházet. Škoda jen obyčejného a nikterak zajímavého multiplayeru, protože zbytečně promrhal prostředky, které mohly být investovány na jiných místech.

VERDIKT: Pohybová a bojová stránka hry je bezchybná, průzkum ostrova atraktivní, a pokud jsem se od začátku až do konce hry nesmírně bavil, pak nemohu dát nižší známku. Pro mě je to po opravdu velmi dlouhé době hra, kterou jsem si s chutí zahrál takřka bez přestávky.

9 /10

Reklama

Související obsah

Také na webu...

- komentáře (26)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

Schovat komentáře s nízkým hodnocením
Pořadí
Vlákna