Fable III

Jak se povedla konverze z Xboxu 360?

Přes půl roku to trvalo, ale příznivci série Fable se konečně dočkali třetího dílu i na PC. Je trošku s podivem, že Microsoft na PC nakonec úplně vynechal dvojku. Ale až tolik to nevadí. Třetí díl sice nepřímo navazuje na konec předchůdce a u některých osob, předmětů či lokací budou hráčům scházet drobné souvislosti. Ale přesto se v ději hráč neztratí.

Obsahově přináší PC verze totéž, co si lze zahrát na konzoli. Proto nebudu detailně opakovat povídání o herních mechanismech, pokusech o netradiční inovace či vyváženosti celé hry. Všechny tyto informace lze nalézt v rozsáhlé recenzi konzolové verze. Pojďme se jen podívat, čím se počítačová verze liší a jak celý převod na jinou platformu dopadl.

Jako první do očí samozřejmě praští technické zpracování a s ním spojené HW nároky. Musím pochválit, že Fable III má nároky pružné a na nízké detaily si zahraje i na starých plečkách. I když s grafikou o něco horší než na konzoli. Na druhou stranu, pokud máte PC nabušené, vypadá hra podstatně krásněji, než starší konzolová verze. Zejména ve zpracování přírody, světelných efektů a mnohem ostřejších textur. Detaily postav o tolik lepší nejsou. I když se nejedná o grafickou revoluci, nedostatky jsou skryty vhodně zvolenou stylizací. Na vyšší detaily radost pohledět.

Ovládání zůstalo téměř beze změn, jen se gamepadová tlačítka A,B,X,Y přemapovala na čísla 1,2,3,4 a d-pad funkce přešly na F1,F2,F3,F4. Funkční, ale o dost méně ergonomické. Díky tomu je na klávesnici o něco méně pohodlné přepínání mezi mečem, magií a střelnou zbraní. To hráče bohužel svádí k méně variabilním soubojům. Na druhou stranu, některé minihry, zejména ty ovládané myší, se naopak ovládají lépe. A hlavně potěší více klávesových zkratek. Takže se k některým funkcím, jako uložení hry, dostanete mnohem rychleji.

Celkový rozdíl není ovšem nijak markantní a jako celek se konverze po technické stránce zdařila. Když říkám, že je ovládání na klávesnici o maličko prkennější, tak tím vůbec nemyslím, že by bylo špatné či zmršené. To vůbec ne. Navíc PC verze podporuje i hraní s gamepadem, takže si každý může vybrat dle libosti.

Co se změn nedočkalo, jsou bohužel titulky. Přítomnost české verze mnoho hráčů potěší. Ale opět musím říci, že některé texty jsou přeloženy stále špatně. Místy je věta přeložena slovo od slova, čímž bohužel získává úplně jiný význam. Raději uvedu příklad, ať je jasné, co mám na mysli. Originální text: "You will have to do." je v kontextu myšleno jak "Budu si s tebou muset vystačit." (vyjadřuje názor na vás jako na nového společníka), ale v titulcích se dočtete "Budeš to muset udělat." A podobným zkomolenin se ve hře nachází více. Jazyků neznalý hráč pak chvíli tápe, o čem že se to vlastně mluví?

Podobně zamrzí, že některé věty nejsou titulkovány vůbec. Ani v originále, ani v češtině. Například hlas vypravěče, který provázím jedním celým questem. V takovém případě, pokud hráč nerozumí mluvenému slovu, nemá z questu nic. U konzolové verze jsem přimhouřil oči a říkal, si že překlad mohl být tlačen časem. Ale od té doby uplynulo přes půl roku. Na korektury mohli ještě někoho pustit. A chybějící titulky dodělat formou patche do všech jazykových verzí...?

Při první návštěvě menu někteří možná zajásají. na PC lze konečně zvolit vyšší obtížnost, která sníží celkové zdraví a odstraní automatické uzdravování. Bohužel ani nejvyšší obtížnost stále neodstraňuje nesmrtelnost. Takže se dočkáte jen častějších respawnů a přijdete o více zkušenostních bodů. Ale obtížnost bude stále jednoduchá, protože prohrát prostě nelze. Je to trochu škoda, protože tento nešvar asi odradí nejvíce hráčů. A přidání Game Over obrazovky by určitě tolik práce nedalo.

Když ještě zmíním podporu hraní ve 3D, tím je soupis změn u konce. V ostatních ohledech je hra totožná s konzolovou sestřičkou. I v tom, že xboxová DLC do PC verze nejsou přidána. Questy jsou povedené, humor příjemný a ne až tak úchylný, jak se tváří z trailerů. Odstranění všech menu stále obtěžuje a odrazuje od využívání všech herních možností. Zejména většinu kouzel hráči raději ani nezkusí. Většina rozhodnutí není černobílých typu zlo/dobro a díky jejich vlivu na vzhled celých lokací nabízí Fable III slušnou znovuhratelnost.

VERDIKT: Fable III opět přináší vtipnou pohádku, která je dostupná opravdu každému. Bez ohledu na věk, či herní zkušenosti. Pro zkušené hráče zápor, pro příležitostné klad a zcela ideální hra. Zároveň se pokouší přinést několik netradičních inovací, které nejsou vždy krokem vpřed. Stručně: na PC dostanete totéž, co před půl rokem na Xboxu. Jen s lepší grafikou, pokud to utáhne váš stroj. Včetně všech kladů i záporů. Proto dávám i stejné hodnocení. Přes všechny nedostatky se stále jedná o příjemnou oddychovku, která umí udržet a pobavit od začátku do konce.

Fable III pro PC s českými titulky se začne prodávat tento čtvrtek 19. května a na Xzone k němu dostanete puzzle s motivem hry ve velikosti A3.

8 / 10

Fable III