RECENZE: Farming Simulator 17 CZ

Staňte se zase farmářem.

VERDIKT: Sice bez zásadních změn, zato se jedná o nejotevřenější, nejpřístupnější a také nejzábavnější díl Farming Simulatoru.

Nic naplat, základna fandů farmářských simulací se stále rozšiřuje, což dokazuje i množství vydávaných titulů. Už dávno tak o přízeň hráčů nesoupeří pouze série Farming Simulator, ale jsou tu třeba jednotlivé ročníky Farm Expert a pro příští rok jsou ve vývoji i kousky dalších vývojářů. Asi nejzajímavější je přitom kickstarterový projekt Cattle and Crops (http://www.cattleandcrops.com/kickstarter/cz), který nemá za cíl nic menšího než virtuální farmaření dotáhnout do naprosté dokonalosti. Pro letošek ale mohou být v Giants Software klidní, protože svůj prim si zvládli podržet a navíc opět dokázali pokrýt i konzolové farmáře na Xone a PS4.

Na vývojářích z Giants Software oceňuji, že se nesnaží ždímat své příznivce každoročním vydáváním nového dílu série (zdravím do Sports Interactive;) Dvouletý cyklus s ohledem na to, že nové díly zpravidla nepřináší žádnou revoluci, je ideální. Farming Simulator 17 to potvrzuje a je opět spíše evoluční záležitostí, nicméně letošní novinky jdou herní komunitě vyloženě na ruku.

V základu nový Farming Simulator nabízí 2 mapy. Zcela novou oblastí je Goldcrest Valley (USA), která mě osobně přijde jako velmi dobře navrhnutá. Pole jsou velikostně naprosto v pohodě a orientace po mapě je krásně intuitivní. Cestu do centra s obchodem dá člověk skoro poslepu hned při druhé jízdě. Krajina jinak nadchne malebností, prostě si sem přijdete užít svůj americký zemědělský sen :)

Vizáží zcela opačnou je mapa staré dobré Sosnovky, kterou vývojáři recyklovali z datadisku k Farming Simulatoru 15. Jak už jsem minule popisoval, je to jak vystřižené z JZD osmdesátých let jen s tím rozdílem, že máte k dispozici moderní zemědělskou techniku + herní novinky, o kterých se zmiňuji níže.

Souhlasím, že nabídka nových map asi nikoho na zadek neposadila, ale v zásadě není potřeba nad tím jakkoli smutnit. Mnohem více se musí ocenit fakt, že veškeré modifikace a to včetně stahování nových map od komunity je možné nyní realizovat a spravovat přímo ve hře. Herní modifikace a vše kolem nich byly povýšeny na plnohodnotnou součást hry a to nejen pro PC verzi ale i pro ty konzolové. Všechny verze tak mají ve svém hlavním menu příslušnou volbu, kde se můžete mrknout na různé kategorie vylepšení (např. samostatné stroje, mapy, výběr nejlepších, nejnovějších atd.) Cokoli vás v této nabídce zaujme, lze začít ihned stahovat a instalovat do vašeho Farming Simulatoru. Giant Software šli tak daleko, že součástí krabicové verze hry je i tištěná příručka „The art of modding" s jednoduchými tipy na úpravu či vytváření nových modů v Giants editoru.

Zároveň se Farming Simulator 17 jeví přístupněji pro nováčky. Rozšířený tutoriál, herní nápověda a vysvětlivky vštípí správné základy zemědělství snad opravdu každému. Samozřejmě ani nyní tady nikdo nikoho nevodí za ručičku, ale o některých složitějších úkonech nemá člověk někdy ani ponětí, že mají být provedeny a je správné, pokud vás chytře udělaná nápověda nakopne správným směrem.

A teď nejlepší novinka pro hru jednoho hráče. Často slýchávám, že Farming Simulator má smysl jen v multiplayeru a v singlu je to jen těžká nuda. Hlavně v začátku, když člověk nemá peníze na nové stroje, je to k uzoufání, než se překlene období prvních sklizní a obdělávání startovních políček. Vývojáři se chytli za nos a úkolové mise z minulého dílu zahodili a navrhli úplně jinak a tentokrát naprosto skvěle.

Každé obdělávané pole patřící NPC postavám, má nyní kromě volby na jeho odkoupení i možnost aktivovat úkolovou misi (platí pro obě herní mapy). Přijdu například k sousedovi na pole a vidím, že má vzrostlou kukuřici. Kliknu tedy na úkol a on mi zadá, že s jeho kombajnem musím jeho 2 hektary sklidit za 30 minut herního času. V misích se nedá ukládat pozice (jde jen přerušit hru pauzou), takže se musí dokončit na jeden zátah. Hra hlídá čas a preciznost vaší práce. Odměnou je poměrně hodně slušná mzda, která se ještě dá navýšit bonusem za rychlost.

Vypadá to jako maličkost, ale ve srovnání s minulým dílem jde o naprosto zásadní herní vylepšení. Úkolů je velké množství a liší se i typem činnosti od orání, osívání, hnojení až ke sklizním. A tyto činnosti nejenže dávají smysl s děním na mapě, má to pozitiva i v tom, že si vyzkoušíte řadu strojů, ke kterým byste se jinak museli prokousávat hodinami herního času. Najednou je i v singleplayeru neustále co dělat, když máte sami zaseto a čekáte, až bude vlastní úroda. A jelikož jsou výdělky pěkné, je to i výborná motivace, proč ostatním pomáhat. Něco se naučíte, dobře se zabavíte a ještě si rychleji vyděláte na vlastní nová pole a traktory. Navíc se k jednotlivým úkolům napříč celou herní mapou můžete „teleportovat" skrze náhledovou mapu, takže ani cestování ke vzdálenějším sousedům není žádný opruz.

Z dalších novinek musím zmínit přítomnost vlaků na mapě Goldcrest Valley. Díky železnici si můžete lépe zorganizovat logistiku, ke vzdálenějším výkupům. Je přeci jen docela namáhavé jezdit manuálně s každým nákladním vozíkem přes celou mapu a na tuto činnost se nedá najmout pomocník. S vlaky to funguje tak, že surovinu navozíte do železničního sila, které máte nejblíž. Posléze naskočíte do kabiny nákladního vlaku, přistavíte ho k silu, naložíte vagóny, co to dá, přejedete mapu do cílové zastávky výkupu, kde vše vyložíte a vyinkasujete svůj zisk.

Aby se neřeklo, tak Farming Simulator 17 vám také umožní pěstování a sklízení nových plodin jako jsou sójové boby a slunečnice. Ze zvířat lze chovat kromě krav, slepic a ovcí i prasata. Herní obchod nabízí kromě koupě strojů i jejich pronájem, což se může jevit jako schůdné řešení, pokud si nemůžete dovolit koupi v řádech deseti nebo stovek tisíc. Ani pronájem ale není za hubičku a vzhledem k jeho drahotě to opravdu poslouží spíše jen jako jednorázová. Například pronajmutí techniky na těžbu dřeva by nemuselo být úplně marné. Půjčit, natěžit, dřevo prodat a techniku zase vrátit. Hlavně aby se pokryly náklady a zůstal i nějaký zisk. Většina vozidel v obchodě také disponuje jednoduchým tuningem. Za příplatky tak můžete dostat vyšší výkon nebo nějakou přidanou hodnotu ve vybavení.

Na Farming Simulator 17 se každopádně koupá lépe než na jeho 2 roky staršího kolegu. Rozdíl to samozřejmě není propastný, ale znatelně se zlepšila detailnost objektů v dálce a na horizontu, což pomáhá celkovému dojmu. I na maximální detaily ale bohužel stále přetrvává protivné doskakování textur polí. Nejvíce je to patrné když se použije externí pohled už u dvou nebo tří hektarového pole. V dálce před sebou i za sebou vidíte, jak se třeba kukuřice mění v jakousi žlutou placku. Na anizotropním filtrování by to teda chtělo pořád docela máknout. Chápu, že to má asi dopad na výkonnost, ale jediné, po čem volám, je volba, která umožní majiteli silnějšího PC si nastavit toto zobrazování podle svého.

Výtky mám k přetrvávajícímu až moc arkádovému pojetí fyzikálního modelu jízdy. Odpružení nebo alespoň nějaká reakce na terén, po kterém se zrovna pohybuji, je prostě nulová. Mít tak fyzikální model jako ve Spintires, opravdu bych si pískal. Takhle se nedá nic dělat. Alespoň, že stroje a valníky mají v zatížení hezky spláclé pneumatiky. Je to ale čistě vizuální prvek, nic víc.

Na závěr si ještě dovolím rychlé srovnání PC verze a Xone verze. Jak už jsem zmínil, modifikace přímo přes hlavní menu mají obě, takže v tomhle směru není konzolová verze nijak ochuzena. Všimnul jsem si ale, že momentálně PC verze nabízí ke stažení přeci jen více modifikací. Grafika je na Xone viditelně zubatější, takže výrazně lepší možnosti vyhlazování na PC dělají své. Zároveň Xone verzi zcela chybí česká lokalizace, která je v PC verzi velmi příjemná a na viditelně vyšší úrovni než ve Farming Simulatoru 15. Cena Xone verze je pak na dvojnásobku té pro PC, což je ale obvyklý trend, s tím se konzolisti prostě musí smířit.

Pokud máte jako já konzoli i PC, není naprosto nad čím váhat, vše jednoznačně mluví pro PC verzi. Přesto konzolové Xone a PS4 verze mají svůj význam. Lidé, co hrají výlučně na konzolích, jinou možnost zkrátka nemají a hrát na pohodu z gauče či křesla taky není k zahození. Gamepad k ovládání celé hry nejenže postačuje, podle mého je lepší než hraní v kombinaci klávesnice a myšky. Na PC jsem navíc ještě zkoušel kombinaci volantu Logitech G25 a senzoru pro snímání pohybu hlavy TrackIR 5. Farming Simulator 17 obé sám zdetekoval a automaticky nastavil, takže žádný stres se zdlouhavým přiřazováním os apod. Volný rozhled po kabině díky TrackIR 5 je velmi pěkný a řízení s volantem kazí jen nepřítomnost forcefeedbacku.

Na úplný konec musím zopakovat, že Farming Simulator 17 není nijak zlomový, přesto pouštím s radostí předloňskou patnácku k vodě a přesedlávám na novou generaci, která mě baví o poznání více. Doporučuji všem fandům udělat totéž.