RECENZE Total War: Warhammer 2

Nový svět čeká.

VERDIKT: Ve všech ohledech větší, lepší a povedenější než první díl. Navíc v češtině a s dalším obsahem zdarma na cestě.

Upřímně jsem doufal, že Creative Assembly (CA) se letos vytasí s historickým dílem, aby proložili plánovanou Warhammer trilogii také něčím pro konzervativnější hráče. Místo toho se ale vývojáři rozhodli raději rychle navázat na úspěch prvního dílu (recenze).

Ač mě toto rozhodnutí úplně nenadchlo (historický díl je také ve vývoji, ale nic moc se o něm neví) rozumím, že zkrátka bylo výhodnější pěkně kout železo, dokud bylo žhavé. Zvláště když popularita TW Warhammer po vydání nepolevovala, ale naopak stále nabírala na síle. To díky neustálému přísunu přídavků v podobě nových ras a herního obsahu. S každým dalším DLC nabíralo herní prostřední na komplexnosti a věrnosti své předloze. Zároveň ale nemohlo přesáhnout hranice Starého světa, což byl asi největší limit původní hry.

TW Warhammer 2 ovšem dává zapomenout i na toto omezení. Jak se ostatně očekávalo, není pouhým vylepšením jedničky, jde o zásadní rozšíření, které přináší prostředí Nového světa. Jedná se o západní kontinenty Naggaroth a Lustrie + ostrov Ulthuan. Aby toho nebylo málo, tak CA ještě přidali jižní oblast Southlands. Kontinenty jsou ve dvojce uměle odděleny od Starého světa, protože příběhová kampaň má vlastní dějovou linii.

Ještěrky a krysy na scénu

Hrát lze za celkem osm frakcí z celkem čtyř zbrusu nových ras - Vznešení elfové, Temní elfové, Ještěři (Lizardmeni) a Skaveni. V Novém světě se samozřejmě vyskytují i nehratelné národy různých ras včetně třeba trpaslíků nebo lidí, které tvoří na hlavní mapě potřebnou vycpávku.

Mapa kampaně je vskutku rozlehlá, protože TW Warhammer 2 se odehrává na třech velkých a hlavně rozdílných kontinentech a k tomu musíme ještě přičíst elfí ostrov Ulthuan, kde se nachází Velký vír. Právě tento magický vír je středobodem celého příběhu a jeho ovládnutí patří k základním cílům kampaně. Nejde tedy jen o masakrování nebohých soupeřů. Ten, kdo se soustředí pouze na boj a obsazování sídel, nemusí celkové vítězství vůbec získat, protože ho může urvat i ten, kdo jako první dokáže vykonat všechny předepsané rituály, zvládne finální bitvu a ovládne Velký vír.

Rituálů je celkem pět a k jejich provedení potřebujete nastřádat u každé rasy jinou surovinu. Vznešení elfové například shromažďují tzv. hraniční úlomky, Ještěři zase prastaré destičky nebo Skaveni pasou po tzv. chaotitu. Je to vlastně taková finta ze strany vývojářů jak hráče donutit, aby měli sami větší potřebu plnit hlavní i vedlejší úkoly kampaně a prozkoumávat herní mapu. Zároveň se ale musíte vzdát trochy té svobody volného rozhodování, což je kompenzováno vyšším ziskem potřebných surovin. Pak se i vyplatí lopotit se přes půl kontinentu k opuštěné zřícenině nebo vraku lodi, kde se dá najít nějaká ta destička či úlomek navíc. Suroviny dokonce generuje i výstavba určitých budov.

Dalším velmi výrazným prvkem je změna v přístupu k územím jednotlivých ras. Jestli si dobře vzpomínáte, v prvním díle vývojáři kontroverzně spárovali jednotlivé rasy a bylo dopředu nalinkované, komu můžete zabrat území a komu nikoliv. Ve druhém díle se herní systém vrací k fungování známému z klasických Total War her, takže nyní všichni mohou zabírat sídla všem a nejsou zde aplikovány žádné umělé překážky.

Kampaň s Novým a Starým světem až později

Z výše napsaného je patrné, že herní styl se od prvního dílu odlišuje a to je další důvod, proč je kampaň Nového světa striktně oddělená od Starého světa. V CA to mají naštěstí dobře rozplánované, a jak se zdá, toto je jen hodně výživný předkrm, který ovšem bohatě vystačí na několik desítek hodin herního času. Až se vývojářům podaří provést re balanc všech ras a frakcí (hlavně těch ze Starého světa) dostanou všichni majitelé prvního a druhého dílu dárek zdarma v podobě nové kampaně Mortal Empires. To není nic jiného než spojená mapa Starého a Nového světa, kde proti sobě vytáhnou všechny dostupné hratelné rasy v dosud největším vzájemném tažení. Asi nemusím dodávat, že pro řadu hráčů bude právě tato kampaň naprostým vrcholem hraní TW Warhammer 1+2.

Teď to trochu zní, jako bych popisoval nějakou vychytávku hry z předběžného přístupu, ale nenechte se zmást. Základní kampaň druhého dílu je natolik obsáhla, že se za ní CA v žádném případě nemají proč stydět a to, že nám následně zdarma dodají ještě větší kampaň, je prostě třešnička na pomyslném dortu. A ptáte se, proč vlastně tahle super záležitost není rovnou v základu? Dle vyjádření vývojářů zatím jednoduše nestíhají vše připravit a vypilovat k dokonalosti. Já osobně si myslím, že by ani nebylo chytré dávat takový obsah hned k dispozici. Všichni by se hned vrhali na Mortal Empires a příběhová kampaň by byla neprávem přehlížena.

Herní i grafická rozmanitost

Ačkoliv je příběhové tažení trochu svázáno s nucenou snahou o ovládnutí Velkého víru, hraní kampaně mi jinak přišlo zajímavější, než tomu bylo v případě původní hry. Jednak už člověk nemusí řešit, jakou oblast mohu nebo nesmím zkolonizovat, ale hlavně je prostředí mnohem zajímavější. Jednotlivé světadíly plus elfí ostrov jsou od sebe odděleny mořem a celá mapa tak zabírá o poznání větší rozlohu. Rozmístění jednotlivých frakcí a NPC národů je zvládnuté také dobře. Když se rozhodnete si znovu zahrát například za Vznešené elfy a vyberete druhou dostupnou frakci, ocitnete se na úplně jiném světadílu a většinou v mnohem méně přívětivé startovní pozici. Je to velmi slušný motiv si tuto kampaň zahrát několikrát a vyzkoušet si velkou rozmanitost Nového světa.

Pestrost nechybí ani armádám nově hratelných ras. Asi nejzajímavější jsou Ještěři, kteří sice úplně postrádají artilerii, ale zase mají slušný výběr jízdních jednotek (Ještěři osedlaní jinými Ještěry :) a ultimátní výběr z deseti nestvůr a bestií. Naproti tomu jsem u krysích Skavenů napočítal na deset rozličných střeleckých jednotek, které v palbě na nepřítele mohou doplnit tři druhy válečných strojů. Ani armády Vznešených a Temných elfů nejsou jako přes kopírák, protože mají odlišné silné i slabé stránky. V tomto ohledu je svět Warhammeru prostě úžasný a historické díly Total War mohou jen tiše závidět.

Grafika herní kampaně i 3D bitev je rozhodně hezčí a atraktivnější. Opět mi ve srovnání s prvním dílem přijde barvitější (džungle v jižních oblastech, sníh v Naggarothu nebo mírné klima na ostrově Ulthuan). Docela mě například zaskočila jedna z bitev proti Skavenům v Lustrii. Bitevní mapa byla totiž ze tří čtvrtin zalesněná a Skaveni jsou jak známo úskočná rasa, takže bylo zbytečné čekat, že by si sami naběhli do mých sevřených formací. Má ještěří armáda byla ovšem velmi hbitá a rázem se z toho stal pěkný hon po lesích, takže se ve výsledku jednalo o velmi příjemné oživení oproti klasickým bitvám na otevřeném poli.

Ideální pro začátečníky série

I hardwarová optimalizace dopadla napodruhé znatelně lépe. Před rokem jsem sám těsně po vydání bojoval s nízkým framerate a totálně rozhozenou vertikální synchronizací. U TW Warhammer 2 jede vše hladce hned od začátku. Jediné, co mě mrzí, že stále pro Nvidia karty (alespoň pro mojí GTX 970) nebyla dořešena optimalizace DirectX 12. Ten je stále pouze ve stavu BETA, a pokud ho použiji, mám trvale o 5-8 snímků za vteřinu méně než při použití staršího DirectX 11. Jelikož hraju v 1440p a s nastavením na ULTRA, kde jsem rád za 30-35 FPS, je pro mě aktuálně DirectX 11 jedinou možnou alternativou.

Překvapivé je i zjištění, že TW Warhammer 2 je mnohem přívětivější pro úplné začátečníky než tomu bylo v případě jedničky. Pokud by se mě někdo nyní zeptal, jestli má jako úplný nováček začít prvním Warhamerem nebo zkusit dvojku, bez váhání říkám, že je lepší jít rovnou do druhého dílu. CA totiž připravili skvělý a obsáhlý tutoriál, který zastínil vše předešlé a vysvětluje fungování skoro každého tlačítka na mapě kampaně i při samotných bitvách. Výuka je samozřejmě dobrovolná a stejně jako zbytek celé hry je v češtině. První díl pak doporučuji dokoupit jen kvůli tomu, abyste mohli spustit onu již zmiňovanou Mortal Empires kampaň, kde bude pohromadě Nový i Starý svět.

Total War: Warhammer II