If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Warhammer 40,000: Space Marine

Zažili řezničinu s dvoumetrovým obrněným hovadem.

„Prosím vás, zdálo se mi to nějak málo krvavé, tohle už je finální?", tázal se jistý zahraniční kolega při prezentaci Warhammer: Space Marine, načež se producent Raphael Van Lierop trošku zarazil a stejně jako já zřejmě tápal, zda to dotazující myslí skutečně vážně. Totiž – Space Marine brutální je. A to že docela dost. V téhle third-person akci zřejmě nenarazíte na potyčku, kde by nestříkaly hektolitry krve. Červená tak místní barevné paletě vcelku dominuje.

Koneckonců, vždyť je to Warhammer 40.000 - značka, která si renomé vybudovala právě svým vyobrazováním násilí a krutých zápolení. Mezi PC hráče jí s přehledem nejlépe rozšířilo kanadské studio Relic, které už léta září se svou parádní RTS sérií Dawn of War. A je to i Relic, který se nedávno rozhodl nabídnout herní svět Warhammer 40k z perspektivy jiné než ptačí. Budiž Space Marine. „Víte, Warhammer strategie děláme už nějakých sedm let a vážně jsme chtěli stvořit něco jiného warhammerovského. Space Marine je takovou naší vytouženou srdcovkou," rozplýval se producent Lierop a konečně spustil demo.

Abyste věděli, hlavní hrdina je nejen vesmírným mariňákem – on je elitním vesmírným mariňákem, jejich šéfem. Relic se vůbec nebojí prohlášení, že alfou a omegou hry bude naprosto absurdní řežba s dvoumetrovým obrněným hovadem v hlavní roli, které klidně vběhne mezi deset orků a suverénně jim dominuje. Simulátor mlýnku na maso. Jestli jste si mysleli, že Gears of War bylo špičkou ledovce namachrovaných anabolických stříleček – a jestli vás to intelektuálně uráželo -, pak Space Marine raději zcela ignorujte!

Oproti Gears of War – se kterým se mimochodem Space Marine často srovnává a jeho tvůrci to spíše neradi –, je Space Marine ještě více zběsilé. Jinými slovy, rychlejší postup úrovněmi a více nepřátel, kteří toho tolik nevydrží. Navíc bez systému "přilepit-se-ke-zdi" krytí. „Původně jsme ho zde měli, ale tempo hry tím trpělo. Stále se samozřejmě můžete schovávat a čas od času to udělají i orkové, ale kryty budete častěji rozbíjet než využívat," vysvětloval producent a narážel tím na Titovu schopnost bull-rush. To je, když se geroj rozeběhne, přikrčí a ramenem rozdrtí vše, co mu stojí v cestě. Obvykle to ve hrách dělají bossové, teď si na své přijde i hráč.

Zasazení hry a příběhové pozadí

První část prezentace se odehrávala ve vzduchu. Hlavní hrdina – geneticky vylepšený „ultramariňák" kapitán Titus –, seděl ve Valkyrii, leteckém prostředku používaného vesmírnými mariňáky pro výsadky, a odolával náporu orků s jetpacky. Vlastně to byla docela sranda. Nevím, jestli legrační animace orků byly záměrné, každopádně při každém zásahu sebou groteskně hodili jako Mr. Bean a komické letecké brýle jen umocňovaly jejich zdánlivou stupiditu. Dolů padaly jako hrušky, avšak jednoho z nich odpálil Titus omylem do motoru Valkyrie, která šla následně k zemi. Třebaže jemu se samozřejmě nic nestalo. Z dobrých deseti metrů seskočil jako nic, parkourovým kotoulem stylově zmírnil dopad a byl ready na následující řezničinu. Vždyť to říkám, ultramariňák! Nutno podotknout, že tato vzdušná sekvence pocházela skoro z úplného začátku hry. Ta totiž bude „vyprávět" (hutný dějový zážitek zde nečekejte) o invazi na planetu Forge World orky, kteří se tento industriální a militaristický klenot snaží přebrat Impériu. Pro lidi by úspěšná akce orků měla fatální následky, poněvadž Forge World je místem, kde se produkují megalomanské válečné mašiny Titáni. „Jenomže než se byrokracií prohnilé Impérium rozhoupe k vyslání plnohodnotné armády, bylo by už dávno pozdě a tak ke slovu přicházejí vesmírní mariňáci," osvětlil producent logiku děje.

Novinářské demo bylo plné akce a je prohřeškem, že se k ní konkrétně dostávám až teď. Hned první potyčka byla numericky dosti nevyvážená, když na Tita vyběhla asi pětice orků se sekyrami a další skupinka jej odstřelovala z povzdálí. Obecně se takovéto řadové bitky budou ve Spane Marine řešit asi následovně: co stihnete, to postřílíte, než se vám dostanou přímo na tělo; co nestihnete, to rozsekáte zbraní na blízko.

Tady je totiž důležité si uvědomit, že Space Marine není ryzí střílečkou. Vlastně bych jej přirovnal k takovému mixu Gears of War a God of War (a proto nepoužívám zkratky). Jak říkal producent, „Srdcem Space Marine je kombinace střílení a soubojů na blízko. Kdykoliv lze ve zlomku vteřiny přepnout mezi zbraní palebnou a zbraní ruční." Namíchání to je docela netradiční a musím říct, že si mě získalo. V Gearsech jsem si řezání Locustů Lancerem náramně užíval, ale šlo o momenty spíše sporadické, rizikové, mnohdy těžkopádné a drtivou většinu nepřátel jsem tak jednoduše postřílel; ve Space Marine budete zakončovat tělo-na-tělo jako na běžícím páse. Tvůrci navíc slibují celou řadu komb.

Mým jasným favoritem je známý řetězový meč (chainsword), kterým se nejen porcovalo, jak když práskáte netykavky, ale čas od času Titus v rámci finišovacího úderu orka chňapl pod krkem a nekompromisně jej horizontálně rozpůlil. Mimochodem, tvůrci se chlubí tzv. „advanced dismemberment system" – technologií pro pokročilé porcování a zohyzďování nepřátel. Což nezmiňuji proto, že jde o líbivou marketingovou frázi, ale z toho důvodu, abych zdůraznil, že souboje na blízko jsou skutečně ohromně krvavé, brutální a velmi, velmi uspokojující. A že si jich užijete!

Space Marine bude prošpikováno konstantní akcí, kde většinu času figuruje kapitán Titus jako velký šéf a kosí jednoho orka za druhým. Ať už měli sekery, samopaly, štíty nebo brnění s bodáky, Titus se s ničím moc nezdržoval a postupoval jako tank. V jeden moment se dokonce ocitl v jakési aréně, kde příhodně našel těžkotonážní kvér Heavy Bolter (warhammerovská obdoba minigunu), načež se, kdo by to byl čekal, vyrojily desítky a desítky orků. Hrnuli se jak na zabijačku, důvtipná AI zde prakticky neexistovala a obtížnost mi přišla nulová. Na druhou stranu, v případě takovéto hry mě to vlastně nějak ani netrápilo. Celému pluku orků šéfoval šaman aneb takový miniboss, ale jak říkám, ani s ním se Titus moc nepáral a intenzivní řev zbraní skončil až když ultramariňák pustil spoušť.

V Relicu se předimenzovanou akci snaží umocnit i předimenzovaným prostředím a novinářské demo kousek jejich práce ukázalo. Hned na začátku se přede mnou otevřelo něco ve stylu zdemolovaného industriálního Minas Tirith z Pána Prstenů, kde by turisty po chvilce bolelo za krkem. Všechno bylo veliké, pompézní a nechyběly prvky gotiky či starořeckého architektonického slohu. Z exteriérů mě pak demo vzalo i do podzemního chrámu, kterému dominovala masivní socha nekromantova, po níž stékal vodopád. Jo, pěkné to tu měli a na konci předváděčky jsem se zúčastnil i svižné projížďky po jiné části planety, když Titus naskočil na vlak a odrážel útoky nepřátelské stíhačky. Aneb sekvence, která v akční hře prostě nemůže chybět...

Šest minut z hraní

Hodilo by se zmínit, že vývojáři původně plánovali zakomponování i určitých komplexnějších RPG prvků, ale nakonec od nich upustili a ponechali pouze postupné vylepšování zbraní. „Budete získávat různé upgrady, které budou jasně viditelné a hru o délce osmi až deseti hodin tak udrží stále svěží," dušoval se producent a slíbil tak i solidní délku kampaně. Té pak bude sekundovat ještě kooperativní režim (i při sólo hraní vám čas od času vypomůžou AI souputníci, byť kontrolu nad nimi nebudete mít žádnou) a logicky se objeví i online multiplayer.

Co se týče zbraňového arzenálu, Titus unese dva kvéry střelné plus jeden příruční. Celkově nás čeká nějakých 15 kousků všeho druhu. Z nich jsem viděl plazmovou pušku s bezedným zásobníkem, sniperku, těžký kulomet, řetězový meč a devastující hromové kladivo (ještě aby ne, vždyť je to Warhammer!). Fanoušky Dawn of War pak určitě potěší i četné odkazy na milovanou RTS sérii – minimálně jednotky a zbraně si jsou často velmi podobné, ne-li identické (až na počet polygonů).

Warhammer 40.000: Space Marine by se tak předběžně dal definovat jako přímočará akční hra..., ba ne, Warhammer 40.000: Space Marine JE definicí přímočaré akční hry. Tady nebudete dělat nic jiného, než střílet orky a porcovat orky. A když už náhodou dojde na zmínku o příběhu, dozvíte se zřejmě pouze to, že musíte rozstřílet nebo rozporcovat půl milionu dalších orků. Absolvované demo mělo spád, prostředí působilo řádně grandiózně, každých deset vteřin se prolilo krve jako na madridské corridě a hlavní hrdina se jmenoval TITUS. Co dodat?

Warhammer 40.000: Space Marine vyjde 9. září pro Xbox 360, PlayStation 3 a PC v české verzi od Comgadu.

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

About the Author
Milos Bohonek avatar

Milos Bohonek

Contributor

Comments