Dead Rising 2

Krvavá pozvánka na zombie párty ve městě hazardu.

Neprávem opomíjená akční pecka Dead Rising byla jednou z prvních výrazných her pro Xbox 360. Bláznivé dobrodružství cynického novináře Franka Westa přišlo s úplně novým pojetím survival hororu. Zoufalý boj malé skupinky lidí uzavřených v supermarketu, kde se brání útoku stále narůstající hordy zombií, jakoby vypadnul z pera Zacka Snydera, režiséra filmu Dawn of the Dead. Jak jsem správně předpověděl v roce 2006, vyvolalo to soudní žaloby proti společnosti Capcom a snad i proto jsme čekali na pokračování dlouhé čtyři roky. Tentokrát se jej však dočkali i majitelé PC&PS3, které původní hra minula obloukem.

Druhý díl pokračuje ve šlépějích svého předchůdce a události volně navazují na masakr v městečku Willamette. Epidemii se stále nepodařilo dostat pod kontrolu a hra nás proto vezme na výlet do Fortune City v Nevadě, které nejvíce ze všeho připomíná slavné Las Vegas. Ve městě neřesti a hazardu se chopili příležitosti a pořádají tam šílenou zombie show s názvem Terror is Reality. V aréně jezdí motorkáři a jejich jediným cílem je zmasakrovat co nejvíce oživlých mrtvol, to vše za jásotu přihlížejícího davu.

Jak už správně tušíte, Dead Rising 2 vás postaví do role jednoho z těchto motorkářů, a ctižádostivého žurnalistu Franka Westa tak vystřídá méně charismatický Chuck Green. Ke cti mu slouží skutečnost, že se tohoto krvavého divadla účastní jen z donucení, protože potřebuje peníze na nedostatkový lék Zombrex pro svou nemocnou dcerku Katey. Prostá, ale lidská zápletka brzy dostane rychlejší spád. Někdo úmyslně otevře bránu a vpustí davy po krvi bažících zombie do kasina. Co následuje potom netřeba dlouze rozepisovat. Masakr návštěvníků je záležitostí okamžiku a chudák Chuck je veřejně obviněn z toho, že to byla jeho práce. Po uši v maléru a s nemocnou dcerou na krku mu začne ubíhat čas, během nějž musí očistit své jméno.

Nutno přiznat, že děj jedničky byl v mnoha směrech rozhodně dramatičtější a úvod dvojky se atmosférou ani zdaleka neblíží tomu, co předvedli tvůrci hry posledně. Jakmile však začnete hrát, s ulehčením zjistíte, že kouzlo hry se nevytratilo. Hrstka vyděšených lidí znovu přežívá odříznuta od zbytku světa a jejich jediné naděje se upírají na příjezd armády, která má dorazit za 72 hodin. To je také neklamné znamení toho, že notoricky známá struktura hry zůstala zachována. Opět máte tři dny na to, abyste v sérii jednotlivých případů odhalili spiknutí, které vás postavilo do role viníka. Během této doby musíte udělat všechno proto, abyste přežili nejen vy a vaše malá dcerka, ale abyste pokud možno pomohli i dalším nešťastníkům.

Na své výpravy vyrážíte z bezpečného krytu, kde je kromě vás ještě několik dalších lidí. Zda rozšíříte jejich řady, záleží jen na vás, protože to bude znamenat odchylku od hlavní dějové linie. To je jeden z potenciálních problémů hry, přes který se nedokáže přenést spousta hráčů. Každá část hlavního příběhu se totiž odehrává v předem určeném čase a čas je veličina, která tady neustále běží. To musíte mít na paměti a kontrolovat si hodinky, abyste něco neprošvihli. Jestliže nejste ve správný okamžik na správném místě, máte holt smůlu a nikdy neodhalíte, co se ve Fortune City skutečně stalo. Někdy je to doopravdy stresující: rozhodnout se, zda pomůžete zoufalé ženě bojující o život na druhé straně rozlehlého areálu, protože to bude znamenat riziko, že už se nestihnete vrátit zpátky. To je unikátní řešení, které je jak kořením hry, tak i jejím hřebíkem do rakve – záleží na vašem úhlu pohledu.

V prvním dílu tento koncept hrubě poškozoval zoufale navržený save systém, který byl omezen na jeden jediný slot, navíc s možností ukládat pouze na řídce rozmístěných toaletách. Ve dvojce nám to tvůrci lehce usnadnili, ale když píšu lehce, myslím skutečně jen velmi lehce. Save sloty jsou k dispozici celkem tři a počet toalet zůstal prakticky beze změn. Naštěstí vám hra nabídne uložení po dokončení každého případu, takže ve finále je to krok kupředu, nebo spíše malý krůček. Pořád je to polovičaté řešení, které nesluší moderní hře. Zkrátka řečeno, při prvním hraní, pokud vás zajímá, jak dopadne Chuck s jeho malou dcerou, se soustřeďte především na řešení jejich problémů, protože na ty vedlejší vám mnoho času nezbude. Vedlejší úkoly si dejte jako takovou jednohubku při druhém nebo třetím hraní, kdy už na to budete patřičně vybaveni a vyškoleni (o tom za chvíli).

Dead Rising 2 staví na zástupech stovek, v ojedinělých scénách i tisícovek těžkopádně se vlekoucích zombií. Jejich síla spočívá jenom a právě v absurdním množství, přes které se musíte probít, prodrat, prosekat, převálcovat, prostě jakkoliv jinak dostat k cíli svého snažení. Co k tomu použijete, to je na vás. Vezměte cokoliv, co vám přijde pod ruku. Ať už je to klasická baseballová pálka, železná tyč nebo hasičská sekera, či věci méně tradiční, jako je květináč, slunečník nebo plyšová hračka. S každým takovým nástrojem se budete ohánět sérií unikátních pohybů, což dokazuje enormní množství práce za tím skryté.

Eurogamer video z hraní

Vývojáři navíc hru rozšířili i o tzv. Combo karty, které vás naučí sestrojovat účinnější zbraně. Stačí sebrat třeba zmíněnou dřevěnou pálku, pár hřebíků a nemusím dodávat, co smontujete. Je to legrační, zábavné a dokonale funkční. S uživatelskými zbraněmi samozřejmě získáte více bodů za zabíjení oživlých mrtvol a více bodů znamená lepší schopnosti a právě další nápady na nové zbraně.

Jenom s chladnými zbraněmi a pěší chůzí si hra nevystačila ani posledně. Brzy najdete pistole, samopaly, auta, motorky, golfové vozíky nebo třeba sekačky na trávu. Tyto hračky pak dokážou způsobit masakr úplně jiných rozměrů. Opět i zde přijde ke slovu dílna, kde si na motorku pověsíte pár motorových pil a vyrazíte ven za zábavou. Takový mlýnek na maso nikde jinde neuvidíte. Škoda jen, že střelné zbraně mají tak striktně omezené množství střeliva, protože na rozdíl od prvního dílu lze konečně mířit a chodit současně. Další banální relikt minulosti byl odstraněn a hra se i na tomto poli přiblížila moderním akčním hrám.

Výkonnější zbraně jsou nezbytné, pokud chcete uspět proti silnějším nepřátelům. Psychopati vám budou znovu znepříjemňovat život a ohrožovat jiné lidi v kasinu. Tentokrát mi nepřišli natolik zajímaví, jako byli v jedničce, ale pořád se budete bavit spoustou brilantních nápadů, u kterých se nutně musíte zasmát. Mnozí ze šílenců jsou nepříjemně odolní, takže se připravte na náročné a dlouho trvající souboje, které budou trochu degradovány ovládáním. To sice prošlo také drobnými inovacemi, ale na současnou špičku ještě nemá. Opět trochu zlobí práce s kamerou, ale není to nic, co by nešlo zvládnout.

- komentáře (34)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

  • Nahrává se...