RECENZE startovní podoby Sea of Thieves

Sandboxové hraní jinak. Jen pojďte, voda je báječná!

Sea of Thieves tento týden vychází na Xbox One / PC, takže jsme vypluli na otevřená moře, abychom vám přinesli tento článek, co vlastně od obsahu plné hry čekat. Nabízíme zatím názory načerpané z posledních betaverzí a po dosavadním čase stráveném s finálním kódem (review-verze přišla od Microsoftu minulou sobotu). Verdikt však přidáme až poté, jakmile strávíme dostatek času na plně vytížených serverech.

Myslíš, že je porazíme? šeptám kamarádovi, když se na hvězdami ozářeném obzoru mihne stín galeony. Je noc, pochopitelně, a my jsme v relativně chatrné dvoumužné šalupě, takže naši náhlí pronásledovatelé mají značnou převahu co do hrubé palebné síly. Na druhou stranu se blíží bouře, moře začíná burácet a drobná mihotající se světla na galeoně, které někdo bláhově nechal ve tmě svítit, naznačují, že náš cíl bude spíš namyšlený než chytrý. O pět minut později se do našich plachet opírá vánek a my uháníme do nových koutů světa, zatímco naši neopatrní vyzyvatelé leží roztříštění na skalách a pomalu se noří do oceánu. Jo ho hó.

Vítejte ve hře Sea of Thieves, která podobnými příběhy doslova přetéká; příběhy o hrdinské odvaze, o darebácích a rošťácích, o vracích lodí a kostěných pirátech, o bájných mořských příšerách a dávno ztracených pokladech - to vše v nádherně vyvedeném světě plném dobrodružství, kde se díky dovednostem, vychytralosti a odvaze dokáže stát legendou kdokoliv.

Taková je samozřejmě ta podmanivá představa - ta, kterou si ve spojitosti se Sea of Thieves okamžitě udělá každý, kdo někdy chtěl brázdit vlny a hledat zakopané poklady. Ještě pořád se však zdá, že je tu jakási nejistota o tom, co zde můžete doopravdy dělat. Pravda je taková, že Sea of Thieves je relativně prostá hra. Je to sandbox ve své nejryzejší podobě, který se vyhýbá zpuchřelé struktuře a mechanickým spletitostem ve prospěch malého výběru pečlivě zvolených nástrojů a velmi slabého závanu vodění za ručičku - obojího je zde jen tolik, aby se kolesa pirátského příběhu od Rare začala otáčet a hráči si tak mohli začít psát vlastní příběh.

Je zde plavba - která poskytuje solidní základ celého zážitku a provází strhující okamžitou radost z průzkumu a dobrodružství - a je zde prostý, zeštíhlený systém questů, který je tu opravdu jen jako prostředek k tomu, aby hráče mírně nasměroval k úžasně nepředvídatelným lidským interakcím, které tvoří jádro hry.

V Sea of Thieves nejsou žádné povinné aktivity, pouze návodné systémy - a ty se v době vydání skládají převážně z honby za pokladem, převážení předmětů a vraždění kostlivců ve stylu PvE. Jsou to prosté věci, až monotónní, ale jsou vám předloženy s divadelním pozlátkem, které nádherně zachycuje podstatu pirátství.

Každý, kdo někdy snil o tom, že bude pirát, bude mít problém neradovat se z obdržení počátečních rozkazů, ať už v podobě mapy k pokladu, nebo požadavku na doručení zboží; ze zírání na mapu ve své lodní kajutě, aby naplánoval výpravu; ze zvednutí kotvy a plavby na vždy nepředvídatelném moři; z procházky po skalách a v parných džunglích, kolem třpytných vodopádů a následného nalezení skryté kořisti.

Pravdou je, že questy by asi začaly rychle nudit, kdyby to bylo to jediné, co by hra Sea of Thieves dokázala nabídnout, ale jejich prosté opakování se ve hře, která se vyžívá v nepředvídatelnosti, rychle rozplyne. Tou první nepoznanou silou, na kterou narazíte, je samozřejmě oceán - a Sea of Thieves jeho nezkrotnou povahu vystihuje dokonale. Už jen plavba po té obrovské a vytříbené zvlněné vodní hladině skýtá potěšení, které se nikdy neomrzí.

Plavba se také snaží zachytit esenci reality a je nám zde představena tak, že vás dokáže odměnit, ale nikdy vás nezahltí. Můžete zvednout kotvu, upravit plachty, kormidlovat loď, prohlížet si obzor z koše, obsadit děla anebo jen pobíhat kolem a zvonit na zvonec - to vše ve hře působí úžasným dojmem fyzičnosti. To, jak se tyto ohromné vlny vzdouvají a klesají, jak vám narážejí do přídě, jak pohupují obzorem tam a zpět; jak vaše věrná lidská posádka napíná plachty a nabíjí děla, hře propůjčuje neuvěřitelnou solidnost - a upřímně si nevzpomínám, kdy mě nějaká hra naposledy dokázala takhle vtáhnout.

Za balzámově klidného dne pod blankytně modrým nebem se samozřejmě žádná výzva nekoná, ale jakmile se vítr obrátí a oceán se změní z mírumilovné selanky na drtivou hrůzu; jakmile se vám do cesty postaví skutečně děsivá bouře - anebo i jiné plavidlo -, právě tehdy Sea of Thieves vstupuje do svého vlastního jednoduchého rámce, kdy se plnění úkolů změní na bohatý a složitý chaos pramenící z nečekaných střetů.

To jsou ta velkolepá dobrodružství, která se příležitostně odehrají a která mají pramen v rozmarech oceánu, všeobjímající struktuře úkolů a prosté skutečnosti, že každý na moři hraje podle vlastních osobních pirátských pravidel - vlny brázdí počestní padouši, krvežízniví bojechtivci i cokoliv mezi tím. Když se schyluje k bouři a na obzoru se vyloupne nová loď, chaos na sebe zpravidla nenechá dlouho čekat a nevázaný, až groteskní souboj v kombinaci se strategickými možnostmi plavby se vám postará o obzvláště hysterickou akci - o nezvykle dobrosrdečnou formu soutěže, díky které jsou i ty nejokázalejší porážky nesmírně zábavné.

A právě díky tomuto veselému podproudu působí Sea of Thieves tak mimořádně, tak uspokojivě. Je to kupříkladu náramně rovnostářský zážitek, který se snaží vyhovět všem, ať už jsou to staří mořští vlci, anebo nováčci, sóloví dobrodruzi, či posádky odvěkých přátel, bojechtivci, či machiavelističtí taktici. Před vydáním se hodně mluvilo o tom, že v Sea of Thieves chybí „vertikální postup". Místo toho však Sea of Thieves nabízí tři různé systémy úrovní a žebříčku reputace, jeden na každou gildu, přičemž každý odemyká nové kosmetické možnosti, pokročilé úkoly a - v tom volném oblouku, který tvoří premiérovou verzi Sea of Thieves - i šanci na získání statusu legendárního piráta. V rámci progresu však nedostanete větší a lepší zbraně, což mi vůbec nevadí.

Sea of Thieves je v dnešní době tak trochu raritou, jelikož oceňuje chytrost a taktické sklony namísto neustále se rozrůstajícího arzenálu zbraní. Jistě, znamená to, že vám může chybět neustálé posilování sebe sama, ale také to znamená, že každý, opravdu kdokoliv, může hru hrát, aniž by investoval čas do nekonečného grindování jen proto, aby dokázal držet krok - tato hra si váží času hráčů, což je na dnešní dobu úctyhodné.

Klíčové navíc je, že vyhovuje všem stylům hry: přestože Sea of Thieves se nepochybně soustředí na konfrontaci, neznamená to nutně nevyhnutelnou přestřelku s dělovými koulemi; šikovní piráti se mohou vyhnout přímému konfliktu díky troše vychytralosti, a když protivníky porazíte podlými a příhodně pirátskými machinacemi - třeba když si naplánujete zrádný kurs přes rozeklané skály uprostřed počínající bouře -, je to stejně skvělý pocit jako při šermování.

A co je ještě lepší, i když bitvy jsou nevyhnutelné, postihy za porážku - obvykle vás to nestojí víc než nějaké peníze, které si snadno vyděláte zpět - nejsou nikdy tak drsné, že byste ve hře přestali chtít pokračovat. Tohle je podle mě ta nejchytřejší část designu v Sea of Thieves, protože povzbuzuje každého - i ty nejzdrženlivější rádoby piráty -, aby víc riskovali; aby se zapojovali do celoserverové bezhlavosti a užili si pocit z rázného a odvážného dobrodružství, které skýtá podhoubí pro moře nestálých aliancí, prohnaného prospěchářství a dalších eskalujících absurdit. A s tím samozřejmě ruku v ruce přicházejí ty nejpamětihodnější příběhy.

Na Sea of Thieves je zkrátka něco, co pošťuchuje vašeho vnitřního darebáka; možná si myslíte, že nemáte sklony riskovat, ale nenechat se lapit do tohoto pirátského skvostu je těžké. Možná najednou začnete osnovat pletichy spočívající v tom, že se budete krčit za skalou na nějakém vzdáleném ostrově a zaberete nepříteli loď obtěžkanou poklady, zatímco bude na břehu řešit něco jiného. Možná uzavřete prchavé spojenectví s nepřátelskou posádkou a stanete se dočasnou pohromou moří. Anebo možná po hodinách úmorné bitvy na každé pídi oceánu zastavíte dělovou palbu, naskočíte na palubu svého útočníka, budete pít grog, zpívat hvězdám námořnické písničky a prostě si to všechno užívat.

Najdou se tací, kteří budou nenávidět Sea of Thieves, omezené úkoly, zážitek bez vodění za ručičku a nedostatek herních odměn založených na pokroku. Jiní si však budou užívat svobody. Toto je role-playing v té nejryzejší podobě a nabízí přesně tolik nástrojů, aby vám pomohlo utvořit si vlastní osud na vlnách oceánu. To, jak Sea of Thieves dokáže tyto příběhy udržet zajímavé, samozřejmě bude záviset na tom, jak vývojáři z Rare budou smysluplně rozšiřovat herní svět ve dnech a měsících po premiéře. Pokud vás ale unavují hry, které vyprávějí příběhy někoho jiného, a jste připraveni vyplout za vlastním obzorem, nic takového jako Sea of Thieves momentálně nenajdete.