Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

DOJMY Z DEMA The Last of Us: Větší horor, než čekali

Už doma jsme experimentovali v klidnější části i s lidmi.

Jak poznáte, že si dal někdo opravdu hodně práce s vaším herním parťákem? To když jste v opuštěném městečku Lincoln, procházíte se hlavní třídou a náhodně vejdete do obchodu s hudebními deskami. Je to místo, které pro splnění hlavního příběhu vůbec nemusíte navštívit, stojí trochu bokem a ukrývá se tam jenom pár lepenek a nůžky, abyste si mohli dovybavit zbraň pro boj na blízko. Jenže Ellie se začne náhle prohrabovat těmi deskami a stěžuje si, jak je smutné, že je tu tolik hudby, ale už ji v postapokalyptickém světě The Last of Us nejspíš nikdo neuslyší. Právě tohle jsou ty úžasné momenty, kdy chvilkově člověk skoro až zapomíná, že hraje hru.

O The Last of Us jsme toho napsali už docela dost, naposledy jsme se před měsícem s našimi dojmy podělili po zahrání si zhruba čtyřicetiminutové pasáže hry přímo v sídle Sony. Teď jsme ale dostali k dispozici další část - jde o tutéž, která bude 31. května k dispozici v rámci dema pro ty, kteří si koupili God of War: Ascension (pro ostatní snad někdy později v červnu, přesný termín zatím neznáme) - a musíme se znovu podělit o to, co jsme zjistili. Tentokrát už v teple domova a tedy i s možností opakovaného hraní či různého experimentování, které často překvapilo.

Clickera je nejlepší dostat zezadu s cihlou v ruce. Jak se na vás vrhne, vystřílíte do něj celý zásobník. A i pak vás nejspíš pokouše.

Psát o hře takové kvantum článků z krátkých úryvků může být ošemetné a sami jsme přemýšleli, zda má smysl psát druhé dojmy, ale po zahrání si dvou částí v obsáhlém, zhruba hodinovém demu, prostě musíme. Zatímco v prvních dojmech jsme přišli na to, že The Last of Us bude pěkně tuhá hra, kde bude stealth nezbytností, tentokrát jsme si zahráli části hry, které nám jednak ukázaly, že to bude také pořádný horor a krutý boj o vlastní přežití.

Lincoln

Ocitáme se v krásné, prosluněné přírodě. Sem tam okolo vás proběhne zajíček nebo se do vzduchu rozletí labuť, všechno vypadá idylicky a příjemně a Ellie to všechno senzačně komentuje. Jenže tušíte, že něco není v pořádku. Tušíte, že každou chvíli na vás může něco vyskočit.

Jak se z téhle první části zdá, The Last of Us bude obsahovat i klidné pasáže, občas musíte vyřešit i to, jak se dostat dál (prkno je váš kamarád). Ale stejně budete za každý stromeček nakukovat s opatrností, protože pokud se na vás vrhne ten hrůzostrašný zombík s houbou místo hlavy, během vteřiny se vám zakousne do krku, ochutná vaši tepnu a je po vás. A že jednou nebo později se zjeví, to vědí všichni... Uf.

V téhle hře se nesmíte nechat zmást romanticky vypadající pohodičkou.

Část ve městečku Lincoln ukazuje, že The Last of Us nebude jen koridorovka, ale občas se i otevře prostor, abyste měli možnost průzkumu okolí a sběru surovin, ze kterých pak můžete vylepšovat jednak své schopnosti (vylepšujete je stylově pomocí nalezených léků), tak i své vybavení. Nebo rovnou nějaké to vybavení vyrobíte - posbíráte šroubky, nějakou tu plechovku, pár dalších věcí a máte vyrobenou účinnou bombu. Hoši, kteří navštívili maraton v Bostonu, by mohli vyprávět, jak snadné je vlastně vyrobit bombu.

Pokud si chcete popisované dojmy lépe představit, zkuste tento dřívější sestřih z obou lokalit v demu.

více o The Last of Us začátkem června v příštím EG podcastu.

Nejúžasnější na téhle části je ale jiná věc - zjistíte, jak málo času stačí, abyste si ke své společnici a dívce, kterou máte chránit, vybudovali vztah. Neustále něco komentuje, pozoruje okolí, občas vám i pomůže nějakou tou radou. A když procházíte temnými místnostmi, kde každou chvíli tušíte nějakého toho houbáka, nervózně si prozpěvuje, jak se snaží zamaskovat vlastní strach.

The Last of Us v téhle části ukazuje, že tohle nebude žádná akční střílečka. Bude to tvrdý survival horor v tom nejčistším smyslu tohoto žánru. Tedy, až na ten konec Lincoln části, kde se hra rázem mění v poněkud akční řezničinu, ale tohle je Naughty Dog. Od těch se prostě nějaké ty epic momenty očekávat musí.

Pittsburgh

Část Pittsburgh začíná scénou, která byla k vidění už v jednom z loňských videí, kdy Joel a Ellie přijíždějí do města, ale jsou přepadeni:

Watch on YouTube

Co v demu následuje, to je konečně pořádná ukázka akce proti lidem, protože zatím jsme měli možnost bojovat pouze proti infikovaným. A řeknu vám, je to pořádný rozdíl. Nejenže umělá inteligence nepřátel v The Last of Us je jedna z nejlepších, jakou jsem měl možnost potkat, právě tady se ukazují vaše schopnosti přežití.

V jiných hrách když jdou proti vám nepřátelé, tak se prostě někam schováte a vystřílíte je. Avšak ne tak v The Last of Us. I kdybyste měli dostatek nábojů (což mít rozhodně nebudete), lidé jdoucí proti vám nejsou žádní tupí roboti. Jakmile zjistí, kde se ukrýváte, snaží se vás obejít a napadnout vás zezadu. Což nebude nic příjemného v moment, kdy jste si právě vystříleli poslední zbytky svých nábojů.

Lékárničky a zbraně si musíte vyrobit pomocí posbíraných surovin. Nebojte, zase jich tolik nebude, takže recepty si na papírek psát nemusíte.

Ellie se přitom jenom neschovává. Stala se mi krásná situace, kdy mi došly náboje, napadl mě nepřítel, podařilo se mu ho narazit na stěnu a rozkřápnout mu hlavu (ano, The Last of Us je hodně brutální), ale jdou po mě další, takže zdrhám, schovávám se za krabice a Ellie se snaží odpoutat ode mě pozornost tím, že po tom člověku hází cihlu. Není to skript. Tu část jsem hrál několikrát a Ellie to udělala pouze jednou.

V téhle akční pasáži také krásně vidíte fungování kontextových soubojů, kdy Joel využívá čehokoli, co je právě po ruce. Když likvidujete nepřátele u auta, prostě mu prorazí hlavu sklem a zuby mu narazí o dveře. Jindy použije poličky nebo cokoli, co je právě v okolí.

Chycení nepřítele a používání ho jako štítu je docela funkční. Pokud ovšem máte náboje... Což mít většinou nebudete.

Tenhle souboj sem si dal minimálně pětkrát (když nepočítám ty první pokusy, kdy sem docela pravidelně umíral, než jsem zjistil, že stealth přístup bude ten nejlepší možný) a přišlo mi to, jako bych právě prožil pět různých akčních pasáží - tak rozdílná ta hra pokaždé byla. Přidává tomu i fakt, že nepřátelé se pokaždé chovají trochu jinak a mají i trochu jinou výzbroj.

The Last of Us pouze pro PS3 vyjde 14. června s již potvrzenými českými titulky za 1349 Kč.

rezervovat na Xzone a dostat nástěnný kalendář zdarma.

Ne, opravdu, The Last of Us už jenom z těch krátkých částí, co jsem měl zatím možnost hrát, vypadá jako úžasná, originální hra, po které bažili všichni fanoušci stealth žánru, surivor horor žánru a hororového žánru vůbec. Má totiž tohle všechno v sobě.

Už aby to vyšlo!

Read this next