Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

RECENZE PC verze Horizon Forbidden West Complete Edition

Názorný příklad, jak to má vypadat!

Trend převodů PS5 exkluzivit na PC pokračuje a tentokrát přišel na řadu Horizon Forbidden West, jehož příběh navazuje na původní hru Horizon Zero Dawn. Už i první díl se na počítače před lety podíval, takže bylo skoro jisté, že Forbidden West bude mít stejný osud. Navíc se k PC hráčům dostává ve své kompletní edici, která obsahuje druhý díl hry včetně datadisku Burning Shores.

Obsáhlou recenze PS5 verze tu byla už před dvěma lety, takže nemá smysl všechno dopodrobna opakovat. Omezíme se tedy pouze na to, že hlavní hrdinka Aloy se opět vydává zachránit život na Zemi 31. století. Zdejší otevřený svět je ale velmi zvláštní. Jedná se o postapo, kde lidé žijí primitivním kmenovým způsobem, ale zároveň jde zde spousta hitech strojů. Těm, co hráli první díl, určitě netřeba nic vysvětlovat a ostatním pomůže alespoň krátké shrnutí těch nejdůležitějších událostí hned v úvodu hry. I tak ale doporučuji zahrát si první díl, hlavně kvůli NPC postavám, které ve dvojce znovu potkáte a bez znalosti původních vzájemných vazeb nedoceníte jejich opětovnou přítomnost nebo jejich narážky při rozhovorech.

U recenze tohoto PC portu nemusíme řešit, jak dobrá hra Horizon Forbidden West vlastně je, protože je úžasná a všichni to víme. Zajímá nás hlavně to, jak kvalitní předělávka to vlastně je, protože porty PlayStation her nejsou vždy 100 % odladěné. Recenze PC verze The Last of Us: Part 1 toho budiž dostatečně odstrašujícím příkladem.

Nebudu vás dlouho napínat a rovnou prozradím, že tentokrát je to port z kategorie par excellence, kterému se prakticky nedá nic vytknout. Maximálně to, že pokud vám zrovna dochází místo na disku a máte podprůměrně rychlý internet, tak počítejte se nutností 150 GB volného místa na disku z čehož připadá 120 GB na stažená data z internetu. Pro PS5 hráče běžný standard, ale na PC to stále může leckoho trochu zaskočit.

Spouštěcí menu mi při prvním spuštění (Nvidia karta) důrazně doporučilo nepokračovat dál se staršími ovladači verze 551.76 a nainstalovat si novou verzi 551.86. Zajímavý byl důvod, protože novější ovladače podle všeho nepřináší nárůst výkonu, ale větší stabilitu. Potěšující je i fakt, že PC verze počítá s různým poměrem obrazu, takže ultrawide monitory 21:9 nebo 32:9 fungují naprosto v pořádku. Dokonce přibyla i podpora poměru 48:9, což není nic jiného než tři 16:9 monitory vedle sebe. Tohle rozložení je super na automobilové simulátory, ale pro akční hru mi to přijde kapku moc. Hra tedy bez problémů běží na všech roztodivných rozlišeních, které si umíte představit, nicméně ingame animace se přehrávají nativně v 16:9. Při použití jiného poměru stran se tak musíte smířit s černými vertikálními pruhy po stranách obrazovky.

Ani v této PC verzi se člověk nevyhne kompilaci shaderů, ale trvá to opravdu jen chvilku a během okamžiku jste ve hře. Absolutně se to nedá srovnávat s tím, co předváděl PC port The Last of Us: Part 1 nebo co dodnes dělají prakticky všechny PC verze Forzy motorsport, kde probíhá kompilace shaderů klidně i dlouhé minuty. V Horizon Forbidden West to podle mého vývojáři chytře rozdělili a načítá se jen to, co je nezbytně nutné. Když třeba končila první část a objevila se nahrávací obrazovka další kapitoly, na chvilku se hláška značící práci se shadery opět vrátila, ale bylo to znovu jen pár sekund a poté zase vše běželo dál.

Největším přínosem Horizon Forbidden West na počítačích je výkon, tedy pokud na to máte odpovídající hardware. Sám jsem se s procesorem Intel Core i7-10700K, 32GB RAM a RTX 380 dopracoval při rozlišení 3440x1440 (21:9) k 60-90 FPS na vysoké až velmi vysoké detaily. Záměrně nepíšu jedno konkrétní číslo, protože počet FPS kolísal podle náročnosti zobrazovaných scén. V každém případě to byl mnohem plynulejší zážitek než na PS5 při použití 4K rozlišení, kde je pouze 30 FPS a místy to nebylo úplně příjemné. Dopomáhají k tomu i tradiční vychytávky jako použití DLSS (u karet RTX 40xx nechybí možnost generování snímků) nebo FSR pro ty, kdo mají AMD grafiku. Pokud máte slabší hardware, a přesto toužíte po konstantních 60 FPS, lze toho dosáhnout skrze DRS, což je dynamické škálování rozlišení. Já osobně tuto technologii rád nemám, protože je výsledná kvalita obrazu viditelně horší. Ale je to o osobních preferencích, a pokud dáváte přednost více FPS oproti pěknějšímu vizuálu, je to volba právě pro vás.

Grafika v nativním rozlišení a na vysokou kvalitu je zde skutečně nádherná a troufnu si říct, že i hezčí než na PS5. Opravdu je to top a nechce se mi pořád věřit jak pěkně a svižně se to všechno hýbe. Detaily veškeré vegetace, vody nebo zvířat či všudypřítomných strojů jsou fascinující. Tady se skutečně nedá nic kritizovat.

Samozřejmostí je i podpora DualSense ovladače. Pokud ho máte nebo si ho můžete někde půjčit, určitě Horizon Forbidden West odehrajte s ním. Haptická odezva a adaptivní spouště za to jednoznačně stojí a těch hmatových efektů je zde nepočítaně. Použití DualSense ovladače rozhodně přináší ten nejlepší zážitek z hraní. Na druhou stranu testoval jsem i klasický Xbox ovladač (verze Elite Series 2) a je to sním také výborné, nicméně prémiové haptické efekty citelně chybí. No a pokud jste zarytí nepřátelé gamepadů, můžete samozřejmě použít jako periférii klávesnici a myš. Veškerá nápověda a HUD se tomu automaticky přizpůsobí, a to i v případě, že budete za běhu herní ovladače různě prohazovat.

Pro úplnost ještě dodávám, že stejně jako v PS5 verzi ani zde nechybí česká textová lokalizace, a to jak u Horizon Forbidden West, tak u DLC Burning Shores. Zatímco u prvního dílu dodnes oficiální lokalizace chybí (existuje pouze fanouškovská slovenština), druhý díl disponuje na všech vydaných platformách českými titulky.

VERDIKT: Názorný příklad, jak má vypadat perfektně zvládnutý port z PlaSstation na PC. Tady se dá jen těžko něco vytknout a navíc platí, že s PC verzí dostáváte tu nejhezčí a nejpokročilejší grafiku, kde FPS omezuje pouze váš vlastní hardware.

Read this next