RECENZE Football Manager 2019 CZ

PovinnostDRUHÁ RECENZE Red Dead Redemption 2 na Xbox One X

Další pohled na hru roku očima Bergyho.

DoporučenoRECENZE Astro Bot Rescue Mission

Když je VR pro plošinovku velkým přínosem.

DoporučenoRECENZE Forza Horizon 4 CZ

Čtyři roční období opravdu mění vše.

Dvouletý cyklus se nachýlil a Microsoft pro nás má už čtvrtý díl odbočky jménem Forza Horizon. Sice čerpá z legendární série Forza, ale místo okruhů sází na otevřený svět, naprostou volnost a kopec aktivit, kterými se hráči neskonale baví. Pro Xbox je vůbec všechno kolem Forzy doslova rodinným pokladem a je to jedna z jeho TOP exkluzivit. I vývoj této sesterské série se nakonec ukázal jako geniální tah, což dokladují i žebříčky her dle počtu hráčů. Dva roky starou Forzu Horizon 3 z Austrálie například hraje stále výrazně více lidí než klasicky zaměřenou, novější Forzu 7.

DoporučenoRECENZE Firewall Zero Hour

Nejlepší FPS svého druhu.

Na Playstation VR zatím nevzniklo zrovna velké množství stříleček, a když nad tím tak přemýšlím, za zmínku stojí snad jen Arizona Sunshine, vcelku povedený Farpoint a pak hodně zpackaný Bravo Team. Poslední dva tituly mají společné ještě to, že se prodávaly i jako bundle se speciálním Aim Controllerem. Teď je tu další do party. Je jím čistě multiplayerová taktická FPS a zmíněný Aim Controller je pro ni klíčovým prvkem.

DoporučenoRECENZE Spider-Man CZ

Superhrdinou hned a bez zbytečných řečí.

Jestli mají hráči na PS4 v něčem navrch oproti „Xboxářům", tak jsou to exkluzivity. Nový Spider-Man (Alza.cz) je toho krásným důkazem, protože tuhle pecku si skutečně na žádné jiné platformě nezahrajete. Od Sony to byl hodně povedený tah, protože hrdinové od Marvelu mají celé zástupy oddaných fandů a Spider-Man je skutečná klasika. Navíc vývojáři z Insomniac Games nejsou žádní nazdárkové a své role se zhostili bravurně. Stojí za to i zmínit, že herní příběh se nezabývá začátky tohoto hrdiny a ani se nesnaží nijak vklínit nebo navazovat na již existující filmy. Tvůrci tak měli při své práci zcela volné ruce a nemuseli se ničím svazovat.

RECENZE Jurassic World Evolution

Když čekáte tycoon, ale chybí svoboda.

Hry s filmovou licencí obvykle nedopadají moc dobře. Pokud to není zrovna totální průšvih, tak je to obvykle stěží průměr. Jurassic World: Evolution mi ale od začátku připadal, že by mohl vybočovat. Už jen hodně pěkná grafika a pak zjištění, že tuhle hru mají na svědomí vývojáři skvělého Planet Coasteru, dávaly tušit, že by to nemuselo být špatné. Navíc se nedávno objevila zpráva, že se za měsíc od vydání prodalo na jeden milión kopií, což je velmi slušné.

RECENZE Kingdom Come DLC From the Ashes

Nešťastné načasování obnovy Přibyslavic.

Už v recenzi základního Kingdom Come Deliverance (KCD) jsme si v únoru pochvalovali poutavou dějovou linkou a úžasně detailní svět s naprosto nádherným vizuálem. Škoda, že dodnes přetrvávají určité technické potíže, i když je znát, že se na vychytávání chyb pořád pracuje, vyhráno stále ještě není. Mezitím statistiky neúprosně ukazují, že KCD citelně ubývají aktivní hráči. Logicky vzato, je nyní asi nejlepší příležitost vytasit se s nějakým přídavkem a pokusit se tak přilákat zpátky své fanoušky. Na první pohled tedy vypadá, že DLC From the Ashes přichází v pravý čas, ovšem otázkou je, jestli vám tento dojem vydrží i po přečtení řádků níže.

RECENZE Ancestors Legacy CZ

RTS jak vystřižená ze staré školy.

Poslední roky to s klasickými RTS nevypadá zrovna dobře. Žánr evidentně vývojáře příliš netáhne a MOBA hry v dnešní době představují přeci jen jistější investici. O to víc pak člověk zpozorní, když například polští Destructive Creations seberou odvahu a vyrukují s RTS jak vystřiženou ze staré školy, navíc zasazenou do středověku a v moderní grafice. Fakt škoda, že atmosféře úvodní kampaně podrazilo nohy nedávné vydání Total War: Thrones of Britannia (recenze). Ještě před půl rokem bylo téma Vikingské invaze do Británie originální a teď tu máme za sebou dvě hry, které si zasazením skoro lezou do zelí.

DoporučenoRECENZE Detroit Become Human CZ

Když roboti začnou projevovat city.

O tom, jak bude vypadat Detroit v roce 2038, mají vývojáři z Quantic Dream vcelku jasnou představu. Z hlediska architektury nebo dopravních prostředků sice nic převratného, ale v oblasti humanoidní robotiky má být dosaženo nebývalého pokroku. Představte si androidy, kteří jsou prakticky k nerozeznání od lidí a bez okolků splní vše, co si zamanete. Přitom je to tak dostupná technologie, že si ji může dovolit pořídit kdokoli ze střední vrstvy obyvatel a to jednoduchým způsobem - asi jako když si jdete do obchodu pořídit novou pračku nebo auto. V blízké budoucnosti, která vám otevírá svou náruč skrze hrou Detroit: Become Human, tak narazíte na androidy prakticky všude, protože jsou nasazováni jako levná pracovní síla a fungují mimo jiné i ve zdravotnictví a v policejních oddílech.

RECENZE Total War Saga: Thrones of Britannia CZ

Británie 9. století má pár háčků.

Úspěch série Total War Warhammer nejde přehlížet, je prostě veleúspěšná a jelikož ještě neřekla poslední slovo, došlo k nevyhnutelnému upozadění klasických historických dílů, což mě začíná mrzet čím dál tím více. Svět Warhammera je sice moc fajn, ale moji srdcovku, kterou je historický středověk, prostě nenahradil. Marně tak vyhlížím Medieval 3 a skoro si začínám zoufat, jestli se ho vůbec kdy dočkám. Určitou náplastí se nyní jeví hozený drobek od Creative Assembly v podání Total War Saga: Thrones of Britannia, který přivádí hráče na začátek raného středověku, ale u vytržení z něho úplně nejsem.

DoporučenoRECENZE Frostpunk

Století páry a doba ledová.

Největší radost obvykle udělají hry, od kterých moc nečekáte. Frostpunk je jednou z nich. Bez masírky a přílišného očekávání se nám tu zjevila budovatelská strategie spadající do kategorie „survival RTS", která překvapuje svojí originalitou, prostředím a morálními rozhodnutími. Není to žádná x-tá variace na něco, co už tu mnohokrát bylo. Určitou podobnost vidím leda tak v Banished, což je rovněž budovací strategie, kde jde o holé přežití, ale Frostpunk posunuje laťku extrému o několik stupňů ještě výše.

RECENZE Pure Farming 2018 CZ

Přeoral situaci mezi simulátory JZD?

Farming Simulator od Giants Software mohl být dlouhá léta naprosto v klidu. Každé dva roky se objevila jeho vylepšená generace a o nějaké schopné konkurenci nemohla být ani řeč. Ne že by zde nebyly pokusy o další farmářské simulátory, ale výsledky obvykle stály za starou bačkoru. Zlom nastal až vloni, kdy začal získávat reálné obrysy jednak simulátor Cattle and Crops (zatím pouze Early Access) a druhák se přiblížilo vydání Pure Farming. Z pohledu hráčů naprosto ideální situace. Farming Simulator sice má početnou fanouškovskou základnu, úctyhodný licenční vozový park a hromadu modů ke stažení, ale zároveň má nedostatky, které léta nikdo neřeší. Proč asi? Kde není tlak, tam není ani vůle. Pokud ale jiný titul nyní ukáže, že jde udělat něco lépe, budou muset reagovat i vývojáři Farming Simulatoru a o to tady jde. Konkurence je zdravá, je to motor pokroku.

DoporučenoRECENZE Frantics CZ

Bláznivé minihry s přáteli.

PlayLink na PS4 mě zatím vcelku míjel (ač tu byla třeba Hidden Agenda i s českým dabingem) a až s Frantics jsem si vyzkoušel, že tyto casual párty hry pro lokální multiplayer nejsou vůbec špatným nápadem, jak se zabavit s kamarády nebo i vlastní rodinou. Systém PlayLink řeší velmi elegantně problém, kde vzít gamepady třeba až pro čtyři lidi k jedné konzoli. Vtip je v tom, že potřebujete gamepad pouze jeden a to na spuštění hry z dashboardu - vše ostatní se už posléze odehrává prostřednictvím chytrých mobilních telefonů, které má dnes doslova každý a je jedno, jestli v něm máte Android nebo iOS. Potřebujete si akorát stáhnout příslušnou aplikaci (každá hra má svojí vlastní) a být připojeni přes Wi-Fi do stejné sítě, ve které se nachází i váš Playstation 4.

DoporučenoRECENZE Kingdom Come Deliverance PC 1.2

Draci vážně nejsou potřeba.

Jasně se vymezující hláška „Dungeons and no dragons" odstartovala před čtyřmi lety úspěšnou kampaň na Kickstarteru (vybralo se skoro čtyřikrát více peněz, než byl původní cíl) a díky tomu mohl naplno pokračovat vývoj této nadějné hry. Sám jsem měl nutkání stát se podporovatelem, ale červíček hlodal. Původně slibované datum vydání na prosinec 2015 působí z dnešního pohledu docela úsměvně, ale mě přišlo stejně úsměvné už v roce 2014, a proto jsem raději srabácky počkal, až jak se to celé vyvine. Nicméně palečky jsem držel a doufal, že hru se podaří nakonec dokončit a stane se novým milníkem českých her, jako se to povedlo první Mafii.

RECENZE Spellforce 3

Po skoro třiceti updatech.

Třetí díl netradičního hybridu RPG a RTS se evidentně stal další obětí moc uspěchaného předvánočního vydání. Opět bylo možné sledovat smršť záplat čítající k dnešku už stovky různých oprav a řešení nedodělků. Skoro si říkám, jestli bylo v základní verzi vůbec možné dohrát singleplayerové kampaně. Ještě letos v lednu jsem navíc pozoroval, že dokázaly vyjít i dvě záplaty za jeden den a až po zde hodnocené verzi 1.28 nastala několikadenní odmlka, která dávala tušit, že by ty největší problémy mohly být vychytány a hra je po technické stránce na úrovni, v jaké měla být už začátkem prosince. Po skoro třiceti updatech slušný výkon ;)

DoporučenoRECENZE Seven: The Days Long Gone CZ

Na vězeňském ostrově po záplatách.

Tenhle zajímavý mix RPG a stealth akce je pro mě osobně docela překvapením. I když podobný typ herního žánru cíleně nevyhledávám, zaujal mě oldschoolový izometrický pohled a zasazení do cyberupunkového světa. Ovšem, když se někde mluví o cyberpunku, hned si každý představí nějakou přetechnizovanou metropoli a k tomu arzenál energetických zbraní.

Farming Simulator 17 (FS17) vydáním základní hry (recenze) a pozdější rozšířené edice věrně kopíruje svého předchůdce FS15. Rozdíl je patrný hlavně v názvu, kdy namísto dřívější GOLD edice dostáváme edici PLATINUM. Možná si tedy říkáte, že to vývojáři moc nedomysleli - vždyť už v základní hře byly dostupné editační nástroje a možnost nahrát si prakticky jakékoli mody a to včetně nových map. Proč by si nyní měl hráč ještě něco kupovat, když se dá bezplatně stáhnout řada nových herních prostředí? Odpověď je jednoduchá, dostupné fanouškovské mody vám jen stěží nabídnou to, co přináší toto rozšíření na verzi Platinum.

Po nedávném přídavku Vive La France přišla na řadu dopředu avizovaná Itálie. A jelikož si vývojáři z SCS Software na sebe sami šijí bič tím, že s každým přídavkem zvedají úroveň detailů a grafiky prostředí, nové rozšíření nemůže v ničem zaostávat.

DoporučenoRECENZE Football Manager 2018 CZ

Když pošlete domů Stracciatellu.

Za poslední léta jsem si zvyknul zajímat se o nový Football Manager až ode dne jeho skutečného vydání. Uzavřená betaverze, která je dostupná obvykle pár dní předtím pro hráče s předobjednávkami, totiž vždy vzbudí (zbytečně) nezaslouženou kritiku a leckdy i slušnou paniku. Snadno pak nabudete dojmu, že se svět kolem tohoto úžasného simulátoru prostě zhroutil a prakticky vše, co vývojáři udělali, je špatně. Tahle situace se ovšem každý podzim opakuje a krátce po vydání finální verze a pár opravných updatech se vše hezky ustálí. Svět Football Manageru tedy v poklidu dál funguje a letos v listopadu rozhodně potěšil více, než tomu bylo před rokem.

Když jsem před třemi lety recenzoval původní Spintires, neskrýval jsem nadšení ze skvělého nápadu a prorokoval, že bude následovat řada vylepšení a rozšíření. Pár záplat sice přišlo, stejně tak podpora modů, ale nic zásadního se už nepřihodilo. Žádného pořádného DLC jsme se tak nedočkali a vyřešení těch nejpalčivějších problémů jakbysmet. Hádky vydavatele s hlavním vývojářem tento projekt v podstatě zabily už před časem a upřímně tuhle situaci dodnes nechápu. Hra se totiž nerodila vůbec lehce a musela se složitě prokousat přes Kickstarter či Steam Greenlight a nakonec do ní byly takovým způsobem hozeny vidle.

DoporučenoRECENZE Dungeons 3

Pánem jeskyně znovu a lépe.

Série Dungeons neodstartovala před šesti léty zrovna ideálně. Vesměs se očekával duchovní nástupce Dungeon Keepera 2 nebo možná jeho klon v moderní grafice a místo toho vývojáři přišli s výrazně přepracovaným konceptem, který navíc mixoval různé herní žánry. Ve druhém díle se proto tvůrci vrátili k tradičnějším prvkům, které patřily k základům Dungeon Keepera a k podzemní dimenzi navíc přidali i aktivity na povrchu země. Jelikož dvojka byla přijata výrazně lépe než jednička, vývojáři pochopili, že jsou na správné cestě a drželi se jí i u třetího dílu. Dungeons III tak nepřináší žádnou radikální změnu, ale snaží se ve všech směrech vypilovat herní prvky dvojky.

RECENZE Blitzkrieg 3 CZ

Hybrid do MMO strategie a bez offlinu.

V nedávné recenzi válečné RTS Sudden Strike 4 jsme načali srovnání s třetím dílem Blitzkrieg a nyní v něm pokračujeme v samostatné recenzi. Možná si říkáte, že jdeme s křížkem po funuse, protože na Steamu je Blitzkrieg 3 dostupný včetně české lokalizace už nějaký ten měsíc a to nemluvíme o tom, že tato hra byla dva roky dostupná skrze Early Access. To je všechno samozřejmě pravda, ale krabicová Deluxe verze je v ČR díky Comgadu dostupná až od 10. října, takže z tohoto pohledu se vlastně jedná o novinku.

DOJMY Z ROZEHRÁNÍ Mashinky

Vláčky dělané srdcem.

Mashinky vývojáře Honzy Zeleného mě zaujaly doslova na první pohled. Jakmile byl spuštěn předběžný přístup neboli Early Access (EA) na Steamu, bez váhání jsem do tohoto projektu investoval. Částka 23 eur sice není nejnižší (dokončená hra má posléze stát 30 eur), ale není mi lhostejné, aby takhle nadějný a rozjetý projekt neměl patřičnou finanční podporu, která je v této fázi vývoje určitě velmi potřebná.

Upřímně jsem doufal, že Creative Assembly (CA) se letos vytasí s historickým dílem, aby proložili plánovanou Warhammer trilogii také něčím pro konzervativnější hráče. Místo toho se ale vývojáři rozhodli raději rychle navázat na úspěch prvního dílu (recenze).

U počítačových her není nic divného na tom, že si své místo pod sluncem vybojuje i koncept, který simuluje něčí zaměstnání. Některé tituly jsou ale natolik úspěšné, že mají své pokračování. A pak je tu Car Mechanic Simulator (CMS), který to dotáhl ještě dál - má svou vlastní sérii. Po ročnících 2014 a 2015 sice nastala menší pauza, kterou vývojáři vyplnili neustálou tvorbou DLC, ale nyní se o slovo přihlásil plnohodnotný třetí díl.

RECENZE Sudden Strike 4

Srovnáváme novou válečnou RTS s Blitzkrieg 3.

Je to skoro jako naschvál. Roky čekáte na pořádné následovníky věhlasných RTS sérií Sudden Strike a Blitzkrieg a pak se po takové době potkají nové díly skoro v jednu chvíli. Je sice fakt, že Blitzkrieg 3 je dostupný v Early Access už dlouho, ale za finální hru byl na Steamu prohlášen vlastně až nedávno a vydání krabicovky je v ČR teprve na spadnutí. To Sudden Strike 4 vyšel nyní digitálně i krabicově pro PC a na cestě je verze pro PS4, takže i konzolisti mají šanci si druhou světovou vyzkoušet.

první předešlá