DoporučenoRECENZE Detroit Become Human CZ

RECENZE Total War Saga: Thrones of Britannia CZ

Británie 9. století má pár háčků.

DoporučenoRECENZE Frostpunk

Století páry a doba ledová.

RECENZE Pure Farming 2018 CZ

Přeoral situaci mezi simulátory JZD?

Farming Simulator od Giants Software mohl být dlouhá léta naprosto v klidu. Každé dva roky se objevila jeho vylepšená generace a o nějaké schopné konkurenci nemohla být ani řeč. Ne že by zde nebyly pokusy o další farmářské simulátory, ale výsledky obvykle stály za starou bačkoru. Zlom nastal až vloni, kdy začal získávat reálné obrysy jednak simulátor Cattle and Crops (zatím pouze Early Access) a druhák se přiblížilo vydání Pure Farming. Z pohledu hráčů naprosto ideální situace. Farming Simulator sice má početnou fanouškovskou základnu, úctyhodný licenční vozový park a hromadu modů ke stažení, ale zároveň má nedostatky, které léta nikdo neřeší. Proč asi? Kde není tlak, tam není ani vůle. Pokud ale jiný titul nyní ukáže, že jde udělat něco lépe, budou muset reagovat i vývojáři Farming Simulatoru a o to tady jde. Konkurence je zdravá, je to motor pokroku.

DoporučenoRECENZE Frantics CZ

Bláznivé minihry s přáteli.

PlayLink na PS4 mě zatím vcelku míjel (ač tu byla třeba Hidden Agenda i s českým dabingem) a až s Frantics jsem si vyzkoušel, že tyto casual párty hry pro lokální multiplayer nejsou vůbec špatným nápadem, jak se zabavit s kamarády nebo i vlastní rodinou. Systém PlayLink řeší velmi elegantně problém, kde vzít gamepady třeba až pro čtyři lidi k jedné konzoli. Vtip je v tom, že potřebujete gamepad pouze jeden a to na spuštění hry z dashboardu - vše ostatní se už posléze odehrává prostřednictvím chytrých mobilních telefonů, které má dnes doslova každý a je jedno, jestli v něm máte Android nebo iOS. Potřebujete si akorát stáhnout příslušnou aplikaci (každá hra má svojí vlastní) a být připojeni přes Wi-Fi do stejné sítě, ve které se nachází i váš Playstation 4.

DoporučenoRECENZE Kingdom Come Deliverance PC 1.2

Draci vážně nejsou potřeba.

Jasně se vymezující hláška „Dungeons and no dragons" odstartovala před čtyřmi lety úspěšnou kampaň na Kickstarteru (vybralo se skoro čtyřikrát více peněz, než byl původní cíl) a díky tomu mohl naplno pokračovat vývoj této nadějné hry. Sám jsem měl nutkání stát se podporovatelem, ale červíček hlodal. Původně slibované datum vydání na prosinec 2015 působí z dnešního pohledu docela úsměvně, ale mě přišlo stejně úsměvné už v roce 2014, a proto jsem raději srabácky počkal, až jak se to celé vyvine. Nicméně palečky jsem držel a doufal, že hru se podaří nakonec dokončit a stane se novým milníkem českých her, jako se to povedlo první Mafii.

RECENZE Spellforce 3

Po skoro třiceti updatech.

Třetí díl netradičního hybridu RPG a RTS se evidentně stal další obětí moc uspěchaného předvánočního vydání. Opět bylo možné sledovat smršť záplat čítající k dnešku už stovky různých oprav a řešení nedodělků. Skoro si říkám, jestli bylo v základní verzi vůbec možné dohrát singleplayerové kampaně. Ještě letos v lednu jsem navíc pozoroval, že dokázaly vyjít i dvě záplaty za jeden den a až po zde hodnocené verzi 1.28 nastala několikadenní odmlka, která dávala tušit, že by ty největší problémy mohly být vychytány a hra je po technické stránce na úrovni, v jaké měla být už začátkem prosince. Po skoro třiceti updatech slušný výkon ;)

DoporučenoRECENZE Seven: The Days Long Gone CZ

Na vězeňském ostrově po záplatách.

Tenhle zajímavý mix RPG a stealth akce je pro mě osobně docela překvapením. I když podobný typ herního žánru cíleně nevyhledávám, zaujal mě oldschoolový izometrický pohled a zasazení do cyberupunkového světa. Ovšem, když se někde mluví o cyberpunku, hned si každý představí nějakou přetechnizovanou metropoli a k tomu arzenál energetických zbraní.

Farming Simulator 17 (FS17) vydáním základní hry (recenze) a pozdější rozšířené edice věrně kopíruje svého předchůdce FS15. Rozdíl je patrný hlavně v názvu, kdy namísto dřívější GOLD edice dostáváme edici PLATINUM. Možná si tedy říkáte, že to vývojáři moc nedomysleli - vždyť už v základní hře byly dostupné editační nástroje a možnost nahrát si prakticky jakékoli mody a to včetně nových map. Proč by si nyní měl hráč ještě něco kupovat, když se dá bezplatně stáhnout řada nových herních prostředí? Odpověď je jednoduchá, dostupné fanouškovské mody vám jen stěží nabídnou to, co přináší toto rozšíření na verzi Platinum.

Po nedávném přídavku Vive La France přišla na řadu dopředu avizovaná Itálie. A jelikož si vývojáři z SCS Software na sebe sami šijí bič tím, že s každým přídavkem zvedají úroveň detailů a grafiky prostředí, nové rozšíření nemůže v ničem zaostávat.

DoporučenoRECENZE Football Manager 2018 CZ

Když pošlete domů Stracciatellu.

Za poslední léta jsem si zvyknul zajímat se o nový Football Manager až ode dne jeho skutečného vydání. Uzavřená betaverze, která je dostupná obvykle pár dní předtím pro hráče s předobjednávkami, totiž vždy vzbudí (zbytečně) nezaslouženou kritiku a leckdy i slušnou paniku. Snadno pak nabudete dojmu, že se svět kolem tohoto úžasného simulátoru prostě zhroutil a prakticky vše, co vývojáři udělali, je špatně. Tahle situace se ovšem každý podzim opakuje a krátce po vydání finální verze a pár opravných updatech se vše hezky ustálí. Svět Football Manageru tedy v poklidu dál funguje a letos v listopadu rozhodně potěšil více, než tomu bylo před rokem.

Když jsem před třemi lety recenzoval původní Spintires, neskrýval jsem nadšení ze skvělého nápadu a prorokoval, že bude následovat řada vylepšení a rozšíření. Pár záplat sice přišlo, stejně tak podpora modů, ale nic zásadního se už nepřihodilo. Žádného pořádného DLC jsme se tak nedočkali a vyřešení těch nejpalčivějších problémů jakbysmet. Hádky vydavatele s hlavním vývojářem tento projekt v podstatě zabily už před časem a upřímně tuhle situaci dodnes nechápu. Hra se totiž nerodila vůbec lehce a musela se složitě prokousat přes Kickstarter či Steam Greenlight a nakonec do ní byly takovým způsobem hozeny vidle.

DoporučenoRECENZE Dungeons 3

Pánem jeskyně znovu a lépe.

Série Dungeons neodstartovala před šesti léty zrovna ideálně. Vesměs se očekával duchovní nástupce Dungeon Keepera 2 nebo možná jeho klon v moderní grafice a místo toho vývojáři přišli s výrazně přepracovaným konceptem, který navíc mixoval různé herní žánry. Ve druhém díle se proto tvůrci vrátili k tradičnějším prvkům, které patřily k základům Dungeon Keepera a k podzemní dimenzi navíc přidali i aktivity na povrchu země. Jelikož dvojka byla přijata výrazně lépe než jednička, vývojáři pochopili, že jsou na správné cestě a drželi se jí i u třetího dílu. Dungeons III tak nepřináší žádnou radikální změnu, ale snaží se ve všech směrech vypilovat herní prvky dvojky.

RECENZE Blitzkrieg 3 CZ

Hybrid do MMO strategie a bez offlinu.

V nedávné recenzi válečné RTS Sudden Strike 4 jsme načali srovnání s třetím dílem Blitzkrieg a nyní v něm pokračujeme v samostatné recenzi. Možná si říkáte, že jdeme s křížkem po funuse, protože na Steamu je Blitzkrieg 3 dostupný včetně české lokalizace už nějaký ten měsíc a to nemluvíme o tom, že tato hra byla dva roky dostupná skrze Early Access. To je všechno samozřejmě pravda, ale krabicová Deluxe verze je v ČR díky Comgadu dostupná až od 10. října, takže z tohoto pohledu se vlastně jedná o novinku.

DOJMY Z ROZEHRÁNÍ Mashinky

Vláčky dělané srdcem.

Mashinky vývojáře Honzy Zeleného mě zaujaly doslova na první pohled. Jakmile byl spuštěn předběžný přístup neboli Early Access (EA) na Steamu, bez váhání jsem do tohoto projektu investoval. Částka 23 eur sice není nejnižší (dokončená hra má posléze stát 30 eur), ale není mi lhostejné, aby takhle nadějný a rozjetý projekt neměl patřičnou finanční podporu, která je v této fázi vývoje určitě velmi potřebná.

Upřímně jsem doufal, že Creative Assembly (CA) se letos vytasí s historickým dílem, aby proložili plánovanou Warhammer trilogii také něčím pro konzervativnější hráče. Místo toho se ale vývojáři rozhodli raději rychle navázat na úspěch prvního dílu (recenze).

U počítačových her není nic divného na tom, že si své místo pod sluncem vybojuje i koncept, který simuluje něčí zaměstnání. Některé tituly jsou ale natolik úspěšné, že mají své pokračování. A pak je tu Car Mechanic Simulator (CMS), který to dotáhl ještě dál - má svou vlastní sérii. Po ročnících 2014 a 2015 sice nastala menší pauza, kterou vývojáři vyplnili neustálou tvorbou DLC, ale nyní se o slovo přihlásil plnohodnotný třetí díl.

RECENZE Sudden Strike 4

Srovnáváme novou válečnou RTS s Blitzkrieg 3.

Je to skoro jako naschvál. Roky čekáte na pořádné následovníky věhlasných RTS sérií Sudden Strike a Blitzkrieg a pak se po takové době potkají nové díly skoro v jednu chvíli. Je sice fakt, že Blitzkrieg 3 je dostupný v Early Access už dlouho, ale za finální hru byl na Steamu prohlášen vlastně až nedávno a vydání krabicovky je v ČR teprve na spadnutí. To Sudden Strike 4 vyšel nyní digitálně i krabicově pro PC a na cestě je verze pro PS4, takže i konzolisti mají šanci si druhou světovou vyzkoušet.

DRUHÁ STRANA MINCE Dawn of War 3

Co Milanu Bergmanovi nesedlo?

Není pochyb, že třetí díl této kultovní RTS budí vášně. Někomu se líbí (recenze) a jiným je trnem v oku. I pro mě je Warhammer 40k: Dawn of War 3 (dále jen DoW3) rozporuplnou hrou. Následující řádky proto berte jako subjektivní názor člověka, který je zastáncem herních prvků prvních dvou dílů série a DoW3 mi v některých ohledech prostě nesedl.

RECENZE Football Manager 2017 CZ

Může být každý rok posvícení?

Za ty roky, co se této herní sérii věnuji, jsem si zvyknul, že nemůže být každý rok posvícení. Obvykle na jeden díl, který přinesl nějaké větší změny, navazoval tzv. údržbový díl, který optimalizoval, vylepšoval výbavu o rok staršího kolegy. Zásadnější změny pak přišly na řadu další sezónu. Dlouhodobě si tedy myslím, že by Football Manageru více prospělo, kdyby vycházel jednou za dva roky. Hráči by se více těšili, vývojáři by měli více času na nové nápady a, ano, zisky z prodeje by asi šly dolů. Tím jsem si víceméně odpověděl, proč FMko vychází každým rokem. Na druhou stranu, pořád to není taková ždímačka jako u EA série FIFA a NHL, kde to kolikrát je skutečně jen o těch nových soupiskách.

DoporučenoRECENZE: Farming Simulator 17 CZ

Staňte se zase farmářem.

Nic naplat, základna fandů farmářských simulací se stále rozšiřuje, což dokazuje i množství vydávaných titulů. Už dávno tak o přízeň hráčů nesoupeří pouze série Farming Simulator, ale jsou tu třeba jednotlivé ročníky Farm Expert a pro příští rok jsou ve vývoji i kousky dalších vývojářů. Asi nejzajímavější je přitom kickstarterový projekt Cattle and Crops (http://www.cattleandcrops.com/kickstarter/cz), který nemá za cíl nic menšího než virtuální farmaření dotáhnout do naprosté dokonalosti. Pro letošek ale mohou být v Giants Software klidní, protože svůj prim si zvládli podržet a navíc opět dokázali pokrýt i konzolové farmáře na Xone a PS4.

RECENZE Trans Ocean 2: Rivals CZ

Vybudujte dopravní impérium na moři.

Sice jednoduchá ale zároveň zábavná hra s lodičkami, tak jsem hodnotil TransOcean na konci roku 2014. V zásadě šlo o vylepšenou předělávku staré klasiky Ports of Call, která i přes nesporný stereotyp dokázala přilákat řadu úplně nových hráčů. Účelem bylo vybudovat dopravní impérium a s co nejvyšším počtem nákladních lodí brázdit všechna světová moře. V druhém díle se vývojáři rozhodli na to pořádně šlápnout a, asi ve snaze zbavit se nálepky jednotvárné hry, implementovali prvky, které měly hraní ztížit a více zatraktivnit.

RECENZE Cossacks 3

Návrat v RTS o patnáct let zpět.

Cossacks ve své době (před 15 lety) platili za velmi oblíbenou RTS, kde jste za nespočet národů mohli zuřivě těžit, stavět a verbovat, abyste následně šli do velkolepých bitev se stovkami až tisíci vojáčky najednou. Důraz se kladl hlavně na různé druhy jednotek (jejich schopností) a hlavně používání správných bojových formací. Kdo si tohle osvojil, ten si mohl užívat radost z vítězství i nad daleko početnějšími protivníky, kteří takovou taktikou nevládli.

FOTOSERIÁL z Arizony pro American Truck Simulator

Projeli jsme nový stát z rozšíření.

Všem majitelům American Truck Simulator (Alza.cz), kamionového simulátoru od českých SCS Software (recenze), se nedávno zpřístupnil nový americký stát Arizona, který jsme navzdory nedokončenému stavu řádně projeli a pořídili pro vás fotodokumentaci doplněnou popisky:

RECENZE: American Truck Simulator

Euro Truck Simulator má svého nástupce.

Čas s Euro Truck Simulatorem 2 (ETS2) ubíhá fakt rychle. Ani se mi nechce věřit, že už přes tři roky hrajeme tuhle fantastickou záležitost, o kterou se její autoři stále velmi pěkně starají. Svědčí o tom hromada vydaných drobnějších DLC a hlavně velká rozšíření typu Na východ a Skandinávie. Ta nejen že zvětšila herní mapu, ale posunula kvalitativní laťku o poznání výše, než tomu bylo při vydání základní hry. V mezičase se začaly objevovat i informace o chystaném návratu do Ameriky v podobě American Truck Simulatoru (ATS), což byl logický, ale hlavně hodně očekávaný krok.

Patříte-li k nadšencům virtuálního farmaření, zřejmě vás nemohl minout loňský Farming Simulator 15 (recenze). Ten představil ve své základní verzi skandinávskou i americkou mapu a nabídnul krom vylepšené grafiky také řadu nových strojů a činností, kterými se šlo dle libosti zabývat.

první předešlá